«دی‌کاپریو» بعد از ۲۰ سال صبوری چه گفت؟

«لئوناردو دی‌کاپریو» ۲۰ سال به دنبال جایزه اسکار بود و این رویا در هشتادوهشتمین دوره این جوایز معتبر بین‌المللی به حقیقت پیوست.

داستان اعطا نشدن جایزه آکادمی علوم و هنرهای اسکار به «دی‌کاپریو»یی که «تایتانیک»، «جاده انقلابی» و «اگه می‌تونی منو بگیر» را در کارنامه‌اش دارد، ماجرای عجیبی است. این مساله تا جایی حساسیت‌برانگیز بوده که بازی ویدیویی هم براساس آن ساخته شد!

در این بازی ویدیویی، دی‌کاپریو شخصیت اصلی است که باید با طی کردن مراحل مختلف به تندیس اسکار برسد. هنرپیشه‌های دیگری چون «مت دیمن» (مریخی)، ««مایکل فاسبندر» (استیو جابز)، «ادی ردمین» (دختر دانمارکی) و «برایان کرنستون» (ترامبو) که همگی در اسکار ۲۰۱۶ نامزد شده بودند، نقش رقبای دی‌کاپریو را در این بازی دارند.

این بازیگر سرشناس ۴۱ سال دارد و طی دو دهه اخیر پنج بار به فهرست نهایی جایزه اسکار راه پیدا کرده. جدا از «بازگشته» که ششمین نام این فهرست است، اعضای آکادمی اسکار بازی او در فیلم‌های «هوانورد»، «چه چیز گیلبرت گریل را آزار می‌دهد»، «الماس خونین» و «گرگ وال استریت» را پسندیدند اما تندیس را به او ندادند.

بازیگر «Inception» برای هنرنمایی در جدیدترین ساخته «الخاندرو گونزالز ایناریتو» هفت ماه را در دمای زیر صفر جلوی دوربین قرار گرفت. «بازگشته» که طرفداران زیادی هم پیدا کرده، در این دوره ۱۲ نامزدی و جوایز بخش‌های بهترین فیلم‌برداری، کارگردانی و بازیگر نقش اول مرد را به خود اختصاص داد.

دی‌کاپریو پیش از کسب تندیس اسکار در بامداد (دوشنبه)، جایزه گلدن گلوب را برای ایفای نقش «هیو گلاس» شکارچی قرن نوزدهمی به خانه برد.

داستان این فیلم درباره یک گروه شکارچی است که در قرن نوزدهم به شکار می‌روند اما یکی از اعضای گروه توسط یک خرس گریزلی دریده می‌شود. این شکارچی که «هیو گلاس» (لئوناردو دی‌کاپریو) نام دارد مورد سرقت قرار می‌گیرد و رها می‌شود تا بمیرد، اما به سختی موفق می‌شود در مقابل تمامی سختی‌ها مقاومت کند و نجات پیدا می‌کند. پس از نجات پیدا کردن، عازم یک سفر خطرناک می‌شود تا انتقامش را از کسانی که به او خیانت کرده‌اند، بگیرد.

به گزارش گاردین، ایناریتو درباره هنرنمایی ستاره فیلم جدیدش می‌گوید: به نظرم بازی او باید توسط میلیون‌ها نفر دیده شود. من مطمئنم مخاطبان درگیر داستان فیلم می‌شوند و از دیدن لئو در نقطه اوج، خوشحال می‌شوند.

دی‌کاپریو اولین‌ بار در سال ۱۹۹۴ برای بازی نقش نوجوانی کم‌توان در فیلم «چه چیزی گیلبرت گریل را آزار می‌دهد» مورد توجه آکادمی اسکار قرار گرفت. گرچه ایفای نقش او در «تایتانیک»، «ساحل» و «رومئو و ژولیت» وی را در کانون توجه سینماگران و سینمادوستان قرار داد، اما نامزدی بعدی او در جوایز آکادمی ۱۱ سال به طول انجامید. دی‌کاپریو دومین نامزدی اسکارش را سال ۲۰۰۵ برای هنرنمایی در «هوانورد» کسب کرد.

این جریان دو سال بعد برای فیلم «االماس خونین» به کارگردانی «ادوارد زوییک» هم تکرار شد. سوپراستار بی‌ستاره هالیوود برای بار چهارم در سال ۲۰۱۴ به فهرست نامزدهای نهایی اسکار راه پیدا کرد. «گرگ وال استریت» هم از کارهای پر سروصدای این هنرمند بود اما دی‌کاپریو باز هم پشت درهای نامزدی اسکار ماند و دستش به تندیس اسکار نرسید.

پس از پشت سر گذاشتن تمام این داستان‌ها، «لئو»ی سینمایی هالیوود امسال بالاخره موفق به کسب جایزه اسکار شد. مسلما سخنرانی او پس از ۲۰ سال روی سن مراسم اعطای جوایز اسکار خواندنی است:

«ممنونم. از همه شما خیلی ممنونم. سپاسگزارم از آکادمی و از همه شما که در این جا حضور دارید. باید به دیگر نامزدهای امسال برای بازی‌های باورنکردنیشان تبریک بگویم. «بازگشته» محصول تلاش خستگی‌ناپذیر عواملی باورنکردنی بود که من با آن‌ها همکاری کردم. اول از همه به برادرم آقای «تام هاردی» برای تلاشش تبریک می‌گویم. تنها دوستی تو پشت صحنه می‌تواند از استعداد فراوان تو روی پرده پیشی بگیرد. آقای «الخاندرو ایناریتو» همان‌طور که تاریخ سینما جلو می‌رفت، شما طی دو سال گذشته راهتان را در دل این تاریخ باز کردید. چه استعداد باورنکردنی هستید. از تو و «چیوو» برای خلق چنین تجربه سینمایی ماورایی برای ما ممنونم.

از همه عوامل کمپانی «فاکس»، «نیو ریجنسی» و مخصوصا «آرنون میلچان» تشکر می‌کنم. شما قهرمانان این کوشش بودید. باید از تک تک همکارانم از ابتدای کارم در سینما تشکر کنم. سپاسگزارم از آقای «کاتن جونز» برای بازیگردانی من در اولین فیلمم. آقای «اسکورسیزی» ممنونم که چیزهای زیادی درباره فرم هنر سینمایی به من یاد دادید. آقای «ریک یورن» ممنونم بابت این‌که به من کمک کردید راهم را در این صنعت پیش بگیرم و از پدر و مادرم متشکرم که هیچ یک از این‌ها بدون وجود آن‌ها میسر نمی‌شد. از دوستانم تشکر می‌کنم، عمیقا دوستتان دارم، خودتان می‌دانید که منظورم چه کسانی هستند.

و در آخر فقط می‌خواهم بگویم فیلم «بازگشته» درباره رابطه انسان با دنیای طبیعی است. ما در سال ۲۰۱۵ گرم‌ترین سال جهان در تاریخ را تجربه کردیم. برای ساخت این فیلم باید به جنوبی‌ترین نقطه کره زمین می‌رفتیم تا بتوانیم برف پیدا کنیم. تغییرات آب‌وهوایی مساله‌ای واقعی است و دارد اتفاق می‌افتد. این حساس‌ترین تهدیدی است که نوع بشر در حال حاضر با آن روبروست و ما نیاز داریم که در کنار هم کاری انجام دهیم و دیگر طفره نرویم. ما باید از رهبرانی در سرتاسر دنیا حمایت کنیم که پشت آلوده‌کنندگان و کمپانی‌های بزرگ نیستند و به نفع تمام بشریت‌، تمام مردم محروم دنیا و میلیون‌ها و میلیون‌ها انسان بی‌بضاعت که تحت تاثیر این جریان قرار گرفته‌اند، حرف می‌زنند. افرادی که برای فرزندانِ فرزندان ما و برای مردمی که صدایشان توسط سیاست‌های حریصانه خفه شده، حرف می‌زنند.

امشب من از همه شما برای این جایزه شگفت‌انگیز متشکرم. بیایید خیلی روی این کره خاکی حساب باز نکنیم. من روی امشب حساب باز نمی‌کنم. خیلی ممنون.»

منبع: ایسنا

ثبت شده در سایت پایگاه خبری تحلیلی سینما سینما کد خبر 12651 و در روز دوشنبه ۱۰ اسفند ۱۳۹۴ ساعت ۲۰:۱۲:۵۸
2024 copyright.