اختصاصی/ راهکار صادق زیبا کلام برای فسادستیزی؛ نجات سینما با عدم دخالت حکومت

 سینماسینما، تبسم کشاورز: به اعتقاد دکتر صادق زیباکلام سینمای ایران از آنجایی که سینمایی دولتی است، سینمایی آسیب پذیر محسوب می شود.

وی در گفت و گو با سینماسینما با اشاره به اینکه تا وقتی‌که به این سه سئوال اساسی پاسخ داده نشود که چرا علیرغم مبارزات جدی علیه فساد در ایران و وجود رکورد بالاترین اعدامها در رابطه با مفاسد اقتصادی باز هم رکورددار فسادیم؟ چرا با وجود اینهمه نهادهای نظارتی و بگیر و ببند و مچ گیری باز هم مفاسد اقتصادی داریم؟ و چرا با وجود اینکه برای کوچکترین مشاغل هم توسط نهادهای امنیتی و اطلاعاتی گزینش صورت می گیرد باز هم با فساد مواجهیم ؟گفت :نمی توان راه حلی برای خروج از وضعیت موجود بدون توجه به این سه سئوال ارائه داد.
او در مورد موضوع شائبه فساد اقتصادی در سینما گفت: من تنها چیزی که در مورد سینما می توانم بگویم این است که سینمای ایران هم حکومتی و دولتی است. بسیاری از تهیه کنندگان میلیاردها تومان از دولت و نهادهای وابسته به حکومت می گیرند و فیلمهای دولتی و حکومتی می سازند. به هیچ وجه سینمای دولتی در ایران موفق نبوده، یعنی همانطور که صنایع دولتی در ایران موفق نبوده، سینما هم موفق نبوده است. اتفاقا آن بخشی که در ایران موفق بوده غیرحکومتی ها بوده اند و کاری به حکومت ندارند، حالا امکان دارد وامی گرفته باشند، اما واقع مطلب این است که سینمای ایران هم مثل اقتصادش آن بخشی که حکومتی بوده نتوانسته نه مخاطب جلب کند ، نه فروش و گیشه داشته باشد و نه در عرصه بین المللی جوایزی ببرد. به عکس آن بخشی که غیر حکومتی است و بخش خصوصی است و کاری به حکومت ندارد توانسته موفق شود و تنها مشکل آن بخش در حقیقت موانعی است که متاسفانه حکومت برایش بوجود می آورد از طریق سانسور و … . این است که سینمای ایران هم در حقیقت یک تصویر دیگری از اقتصاد حکومتی در ایران و ناموفق بودنش است.
زیبا کلام در پاسخ به موضوع مصاحبه محمد امامی با روزنامه شرق با تیتر “محمد امامی طلبکار شد” گفت: من جزِئیات پرونده امامی و جزئیات اینکه بانک سرمایه چه کرده را نمی دانم و نمی خواهم بدانم ، چیزی که می دانم این است که هرجا دولت و حکومت دخالت کرده به لحاظ مالی، حاصل خوبی به بار نیاورده است و شده همین داستان. خب بانک سرمایه مال کیست؟ مال حکومت. بانکهای آینده، شهر، صادرات، ملی، ملت و… در حقیقت یک جورهایی مال حکومت و دولت هستند. بنابراین نمی توانند موفق باشند و فعالیت سالم سینمایی داشته باشند.
زیبا کلام در آخر گفت: مشکل اساسی این است که جرم ستیزی در حقیقت ریشه در اقتصاد دولتی و فعالیت های دولتی دارد. من از شما سئوال می کنم چرا در سینمای هند، هالیوود، فرانسه و کره یکی از این مشکلات مطرح نمی‌شود . به همان دلیل است که یکی از پرونده های مناقشات اقتصادی که در سینمای ایران داریم در سایر کشورها که موفق هستند نداریم.
بزرگترین خدمتی که حکومت می‌تواند به سینما بکند این است که هیچ دخالتی در آن نداشته باشد.

ثبت شده در سایت پایگاه خبری تحلیلی سینما سینما کد خبر 136786 و در روز چهارشنبه ۱۴ خرداد ۱۳۹۹ ساعت ۱۳:۰۳:۰۴
2024 copyright.