راینر کومرس مستندساز آلمانی: سینمای مستند ایران روی شاعرانگی متمرکز است

۱۹۳۵۹۷۰راینر کومرس مستندساز آلمانی که با فیلم مستند «همین جاست!» در بخش مستندهای کوتاه مسابقه بین‌الملل نهمین دوره جشنواره «سینماحقیقت» حضور دارد، معتقد است که سینمای مستند ایران روی شاعرانگی متمرکز است.

به گزارش سینماسینما، این مستندساز پیرامون موضوع جدیدترین فیلم مستندش «همین جاست!» اظهار داشت: دو حومه بولدراژا و داگاوگریوا که دور از شهر ریگا واقع هستند، ترکیبى از آپارتمان‌ها، خانواده‌هاى از هم گسیخته، حیاط خلوت‌ها، کارخانه‌هاى کشتى‌سازى، باراندازها، باشگاه قایق‌رانى، آکادمى دریایى، دژبانى و سربازخانه است. در جایى که رودخانه داگوا به خلیج ریگا مى‌ریزد، ماهیگیران در فصل تخم‌ریزى شاه‌ماهى‌ها گرد هم مى‌آیند، در حالى که کهنه‌سربازان در محلى جمع مى‌شوند و یاد و خاطره پدران خود را در روز پیروزى گرامى مى‌دارند.

وی درخصوص حضور در جشنواره «سینماحقیقت» گفت: زمانی که فیلم کوتاه «۵۲۲۷۶ Buttel» که خودم کارگردانی کردم در جشنواره «سینماحقیقت» به نمایش درآمد، برای برنامه‌ریزی دقیقی که صورت گرفته بود و کاتالوگی که اطلاعات فیلم من به صورت کامل در آن وجود داشت، واقعاً هیجان‌زده شدم و تحت‌تاثیر قرار گرفتم.

راینر کومرس به ناشناخته بودن سینمای مستند ایران در اروپا در مقایسه با آثار داستانی اشاره کرد و افزود: متاسفانه در آلمان فیلم‌های مستند ایرانی در مقایسه با آثار داستانی کمتر به نمایش در آمده‌اند و مخاطب آلمانی از این آثار مستند شناخت حداقلی دارد اما احساس می‌کنم که جشنواره «سینماحقیقت» بیشتر فیلم‌هایی شبیه برنامه‌های تلویزیونی را می‌پسندد. همچنین سینمای مستند ایران به سمت شاعرانگی و داستان‌هایی در رابطه با قهرمان متمرکز است.

مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی سازمان امور سینمایی کشور، نهمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم مستند ایران «سینماحقیقت» را طی روزهای ۲۲ تا ۲۸ آذرماه ۱۳۹۴ و با شعار «حقیقت بهترین راهنماست» که از فرمایشات حضرت علی(ع) است، در سینما فلسطین و سینما سپیده شهر تهران برگزار خواهد کرد.

منبع: مهر

ثبت شده در سایت پایگاه خبری تحلیلی سینما سینما کد خبر 7075 و در روز جمعه ۲۰ آذر ۱۳۹۴ ساعت ۱۴:۰۰:۵۷
2024 copyright.