رضا برجی: آتش به اختیار یعنی اعتراض به راحت‌طلبی و اشرافیت در فرهنگ

مستندساز و عکاس باسابقه جنگ معتقد است که راحت طلبی و اشرافیت در عرصه فرهنگ و رسانه غالب شده است و در چنین شرایطی است که رهبر انقلاب فرمان آتش به اختیار را صادر می‌کنند.


رضا برجی، مستندساز، عکاس و جانباز دفاع مقدس در گفت‌وگو با خبرنگار کیهان اظهار داشت: متأسفانه عرصه های فرهنگی و رسانه ای در کشور ما از انقلاب، عقب مانده اند. این انقلاب، توقعات و احتیاج هایی دارد اما مسئولان نظام فرهنگی و هنری ما سرشان به چیزهایی گرم است که هیچ ربطی به انقلاب ندارد. بخشی از اهالی فرهنگ و هنر هم دچار نوعی تنبلی و اشرافیت شده اند.
وی تصریح کرد: در چنین وضعیتی که فضای فرهنگی ما راحت‌طلب شده است، انتظارات برآورده نمی شود. کار به جایی رسیده که رهبر انقلاب بارها و بارها نسبت به آن هشدار می دهند. رهبر انقلاب قبلا فقط به کلیات فرهنگ می پرداختند اما وقتی می بینند که مسئولان فرهنگی مسائل را دریافت نمی کنند و ما تا این حد عقب هستیم، دیگر به کلیات بسنده نمی‌کنند و وارد جزئیات هم
می شوند.
این مستندساز در ادامه گفت: عرصه فرهنگی ما به قدری دچار بیماری تنبلی شده که با گذشت بیش از شش سال از ماجرای داعش و تکفیری ها ما کار چندانی در این زمینه نمی بینیم. . البته تعدادی فیلم مستند ساخته شده است. اما ما هنوز یک سریال تلویزیونی که به کالبد شکافی این موضوع بپردازد و تحلیل ارائه دهد را ندیده‌ایم. این درحالی است که رسانه ها و محصولات فرهنگی و هنری ما قبل از اینکه یک ترقه بازی اتفاق بیفتد باید نسبت به آن به جامعه شناخت و قدرت تحلیل بدهند. دانشجو، روشنفکر، انقلابی، حزب اللهی، بسیجی و هر کس که در این نظام فرهنگی و رسانه‌ای فعالیت می کند باید خیلی جلوتر را ببینند. هنرمند باید شاخک‌های حساسش نسبت به مردم عادی بیشتر باشد و قبل از اینکه مسئله ای پیش بیاید، آن را بشناسد و مواد خود را از قبل آماده کرده باشد و واکنش نشان دهد.
وی تصریح کرد: «آتش به اختیار» یعنی اینکه وقتی این کمبودها وجود دارد، منتظر مسئولان فرهنگی و رسانه ای نمانید، خودتان دست به کار شوید و وارد میدان شوید.
دیگر لازم نیست از بالا به شما امری شود بلکه خودتان کار کنید و بالایی ها را مجبور به حمایت از خود کنید.
برجی که سابقه زیادی در همکاری با شهید آوینی و گروه روایت فتح دارد، فعالیت های آن گروه در دوران انقلاب و دفاع مقدس را مصداق «آتش به اختیار» دانست و افزود: وقتی مسائل مربوط به افغانستان و بوسنی و … پیش آمد، شهید آوینی گفت که این ما هستیم که باید خوراک انقلاب را تأمین کنیم.
آنچه انقلاب احتیاج دارد باید توسط نخبگان رسانه و فرهنگی شناسایی شود و قبل از دچار شدن به بیماری پیشگیری صورت گیرد. البته کار فرهنگ در کشور ما الان از پیشگیری گذشته است. فرهنگ الان بستری و به آی‌سی‌یو، منتقل شده است.
به همین دلیل هم هست که رهبر انقلاب دائم نسبت به وضعیت فرهنگ، هشدار می دهند.
این مستندساز در پایان تأکید کرد: امید است با فرمان «آتش به اختیار» بچه های انقلابی دوباره گروه هایی مثل «روایت فتح» را راه‌اندازی کنند. تفکر روایت فتح دوران شهید آوینی باید در همه کارها و عرصه های فرهنگی گسترش یابد.

کیهان

ثبت شده در سایت پایگاه خبری تحلیلی سینما سینما کد خبر 57868 و در روز دوشنبه ۲۲ خرداد ۱۳۹۶ ساعت ۱۳:۴۳:۴۰
2024 copyright.