رقابت کارگردانان جوان و فیلمسازان باسابقه در جشنواره سی و پنجم فیلم فجر

جشنواره فجراسامی فیلم‌های راه یافته به سی‌وپنجمین جشنواره فیلم فجر در حالی به زودی اعلام می‌شود که حضور پررنگ فیلمسازان جوان در تولیدات تازه سینما کاملا محسوس است البته نسل میانی هم حضور موثری دارند.

به گزارش سینماسینما، به دنبال انتشار فراخوان جشنواره فیلم فجر، ۲۵۶ اثر برای شرکت در بخش مستند و چشم‌انداز سینمای ایران به دبیرخانه جشنواره ارسال شدند که از بین آن‌ها ۶۴ فیلم به بخش هنر و تجربه، ۳۷ فیلم به فیلمسازان اول و ۷۳ فیلم هم به آثار بلند سینمایی تعلق دارند.

مروری بر نام فیلم‌هایی که در چند ماه اخیر اخبار تولید آن‌ها منتشر یا گزارش تحویل آن‌ها به دبیرخانه جشنواره فجر مخابره شده، حاکی از این است که اولا بسیاری از فیلمسازانی که سال گذشته در جشنواره فیلم فجر حضور داشتند، امسال هیچ اثری ندارند و دیگر آنکه از فیلمسازان کهنه کار و نسل اول سینمای ایران فقط پیش بینی می‌شود شاهد حضور مسعود کیمیایی با فیلم جدیدش باشیم، البته اگر برخی اختلافات و حواشی «قاتل اهلی» به سرانجام برسد.

این در حالی است که قرار بود داریوش مهرجویی یکی از دو فیلم «سنتوری مرد پاییزی» یا «مونا» را کلید بزند ولی هیچ کدام از این دو پروژه آماده ساخت نشدند.

همچنین بهمن فرمان‌آرا هم که احتمال می‌رفت در جشنواره امسال فیلمی داشته باشد هنوز در شمال کشور مشغول فیلمبرداری است و البته «دلم می‌خواد»، فیلم قبلی این کارگران نه رنگ جشنواره را دید و نه هنوز اکران شده است.

از بین فیلمسازان قدیمی جدا از ناصر تقوایی که چند سالی است فیلمی نساخته، مسعود کیمیایی می‌ماند که اگرچه «قاتل اهلی» را ساخته اما تکلیف آن برای حضور در جشنواره مشخص نیست چرا که او فیلمبرداری را ناتمام می‌داند ولی منصور لشگری قوچانی (تهیه‌کننده) ادامه فیلمبرداری را ضروری نمی‌داند و معتقد است نسخه فعلی کامل است، به همین دلیل معلوم نیست آخرین ساخته کیمیایی در جشنواره امسال حضور خواهد داشت یا خیر.

البته به تازگی خبرهای غیر رسمی حکایت از آن دارد که به نفع کیمیایی،هیات حل اختلاف رای داده است و قرار است،سکانس‌های باقی مانده فیلمبرداری شود و احتمالا فیلم به جشنواره‌ی فجر برسد.

از بین فیلمسازان نسل میانی سینمای ایران امسال باید شاهد حضور کارگردان‌هایی باشیم که از مدتی قبل جدیدترین ساخته خود را جلوی دوربین برده‌اند.

کیانوش عیاری که پس از حدود پنج سال و در حالی که «خانه پدری‌»اش هنوز توقیف است، یکی از این کارگردان‌ها است که فیلمبرداری «کاناپه» را به تازگی تمام کرده و تلاش می‌کند آن را به جشنواره برساند. همچنین پوران درخشنده با «زیر سقف دودی» یک فیلم اجتماعی دیگر را به نمایش خواهد گذاشت.

علیرضا داودنژاد هم یکی دیگر فیلمسازانی است که احتمال حضور فیلم جدید او با نام «فراری» در جشنواره مطرح بود، اما خودش اعلام کرد، وضعیت دقیق این فیلم برای شرکت در جشنواره را نمی‌داند ولی خبرهایی غیررسمی گویای این است که هیات انتخاب این فیلم را تماشا کرده‌اند.

فریدون جیرانی که در یکی دو سال اخیر بیشتر سرگرم کار مطبوعاتی و تولید برنامه‌ای اینترنتی و گفت‌وگو بود امسال «خفه‌گی» را ساخته و حمید نعمت‌الله هم با فیلم «رگ خواب» و شاید هم «شعله ور» از دیگر فیلمسازان متقاضی حضور در جشنواره سی‌وپنجم هستند.

علاوه بر این‌ها سعید سهیلی که فیلم پرمخاطب «گشت ارشاد» را پیش از این ساخته بود، امسال با نسخه دیگری از این فیلم نوید حضور یک فیلم طنز و در عین حال اجتماعی را به علاقه‌مندان کارهای خود می‌دهد.

همایون اسعدیان با «یک روز بخصوص»، مازیار میری با «آیدا و سارا»، سامان مقدم با «نهنگ عنبر، سلکشن رویا»، مهدی صباغ‌زاده با «خانه کاغذی» و مهدی کرم‌پور با «سوفی و دیوانه» از دیگر کارگردان‌هایی هستند که پس از چند سال فیلم جدیدی را برای جشنواره فجر آماده کرده‌اند.

مسعود جعفری جوزانی نیز از آذر ماه مشغول فیلمبرداری «پشت دیوار سکوت» است،که این روزها هم همچنان فیلمبرداری‌اش ادامه دارد،اما خبر رسمی مبنی بر اینکه این فیلم به جشنواره‌ی فیلم فجر می‌رسد، منتشر نشده است.

جوزانی که آخرین‌بار با «ایران برگر» در جشنواره فیلم فجر حاضر بود،با «بلوغ»، «جاده‌های سرد»، «شیرسنگی» و… حضور موفقی در جشنواره‌های دوره‌های قبل فیلم فجر داشت.

احمدرضا معتمدی نیز که با فیلم «بوف‌کور» متقاضی جشنواره‌ی فیلم فجر است،از سال ۸۹ که «آلزایمر» را ساخت، دیگر فیلمی نساخت و چند سال در فجر غیبت داشت، او درکارنامه هنری‌اش «دیوانه‌ای از قفس پرید»،«قاعده بازی»،«زشت و زیبا» و… را دارد.

یکی دیگر از کارگردان‌هایی که با توجه به سابقه کاری‌اش احتمال می‌رفت یک فیلم طنز را در جشنواره از او ببینیم رامبد جوان است که با «نگار» آماده حضور در جشنواره است؛ فیلمی که گفته‌ می‌شود متفاوت از آثار قبلی این فیلمساز جوان است.

کیوان علی‌محمدی و امید بنکدار با «گیلدا»، حسین شهابی با دو فیلم «دوران سرطانی» و «آزاد به قید شرط»، آیدا پناهنده با «اسرافیل»، محمد رسول‌اف با «لِرد»، محمدحسین مهدویان با «ماجرای نیمروز»، وحید جلیلوند با «بدون تاریخ، بدون امضا» ، هاتف علیمردانی با «آباجان»، علی احمدزاده با «پدیده»، محمد هادی کریمی با «کمدی انسانی»، مسعود اطیابی با «ماه گرفتگی»، محمد حسین فرحبخش با «سازش» و ابراهیم مختاری با «برگ جان؛ یک تعبیر عاشقانه» از دیگر فیلمسازانی هستند که ممکن است فیلم جدیدشان را با تایید هیات انتخاب در جشنواره سی‌وپنجم،شاهد باشیم.

در کنار کارگردان‌هایی که پیش از این تجربه فیلمسازی داشته‌اند کارگردان‌هایی هم هستند که برای اولین بار فیلم بلند سینمایی ساخته‌اند و اتفاقا در میان آن‌ها اسامی نام‌آشنایی همچون پیمان قاسمخانی و مهران مدیری به چشم می‌خورد.

قاسمخانی پس از انصراف از اکران پاییزی اولین فیلمش، با «خوب، بد، جلف» فرم حضور در جشنواره را پر کرده و مهران مدیری هم پیش از این تاکید کرده بود تلاش می‌کند اولین فیلم سینمایی خود را با نام «ساعت پنج عصر» به جشنواره برساند.

به این ترتیب مانی باغبانی با «خرگیوش»، رقیه توکلی با «مادری»، احمد بهرامی با «پناه»، اسماعیل میهن‌دوست با «ترومای سرخ»، ابوالفضل صفاری با «بی‌سایه»، مهدی جعفری با «ایستگاه اتمسفر»، وحید بیطرفان با «سه‌حرفی، هشت عمودی»، رحمان سیفی‌آزاد با «ماجان»، حسین کندری با «شنل»، نیما فراهی با «زار»، منیر قیدی با «ویلایی‌ها»، مرتضی علی عباس‌میرزایی با «انزوا»، سهیل موفق با «شکلاتی»، محمد حمزه‌ای با «آذر»، علیرضا صمدی با «بی‌نامی» و مزدک میرعابدینی با «رقص پا» از جمله فیلمسازانی هستند که احتمال نمایش برخی از آن‌ها در جشنواره وجود دارد.

البته این گزارش شامل تمام اسامی فیلم‌های متقاضی شرکت در جشنواره فیلم فجر نیست و بیشتر بر پایه حضور کارگردان‌هایی است که نامی آشنا برای علاقه‌مندان به سینما دارند.

علاوه بر غیبت پررنگ فیلم‌سازان نسل اول؛ کارگردان‌های مطرح دیگری هم در این دوره از جشنواره فیلمی ندارند که از بین آن‌ها به ابراهیم حاتمی‌کیا، کمال تبریزی، احمدرضا درویش و اصغر فرهادی می‌توان اشاره کرد.

با این حال از بین بیش از ۲۰۰ اثر ارسال شده به دبیرخانه فجر، حداکثر ۴۴ فیلم در بخش چشم‌انداز سینمای ایران پذیرفته می‌شوند که طبق اعلام قبلی تا ۱۷ دی‌ماه اسامی‌شان اعلام خواهند شد.

منبع: ایسنا

ثبت شده در سایت پایگاه خبری تحلیلی سینما سینما کد خبر 38090 و در روز دوشنبه ۱۳ دی ۱۳۹۵ ساعت ۱۰:۵۵:۳۷
2024 copyright.