رمزگشایی جالب روزنامه جوان از یک قتل: چه کسی مدیر شبکه «جم» را کشت؟

محمدصادق عابدینی در جوان نوشت :

سعید کریمیان، مالک و مدیر شبکه «GEMTV»، شنبه شب به ضرب ۲۷ گلوله ترور شد تا بار دیگر ناامنی در ترکیه خودنمایی کند و از سوی دیگر پرونده قتلی با چندین ابهام درباره علل قتل مدیر یک شبکه ماهواره‌ای فارسی‌زبان تشکیل شود. اکنون معمای مهم این است که چه شخص یا اشخاصی و با چه نیتی کریمیان را ترور کردند؟!

سعید کریمیان شنبه شب در حالی که در اتومبیل شخصی‌اش بود به ضرب گلوله افراد ناشناس به قتل رسید. قاتلان که از صحنه متواری شدند، ۲۷ گلوله به مدیر شبکه جم شلیک کردند. در خبر دیگری این‌گونه عنوان شده که کریمیان در جلوی یک مرکز خرید به گلوله بسته شده است.
برخی کانال‌های خبری فارسی نیز مدعی شدند کریمیان در حال رانندگی بوده که یک اتومبیل راه وی را سد کرده و سرنشینان آن خودرو وی را به گلوله بسته و سپس متواری شده‌اند. تصاویر منتشر شده از سوی شبکه‌های تلویزیونی ترکیه نیز محل قتل را در حاشیه یک اتوبان نشان می‌دهد که در اثر شدت تیراندازی اتومبیل کریمیان منفجر شده و کاملاً سوخته است. در برخی اخبار منتشر شده به حضور شریک کویتی کریمیان در اتومبیل اشاره شده که وی نیز در این حادثه به قتل رسیده است. در حالی که پلیس ترکیه هنوز موضع رسمی درباره چگونگی قتل کریمیان نداشته است، برخی منابع ترک، هویت تروریست‌ها را ترک و شماره پلاک اتومبیل جیپ آنها را نیز اعلام کرده‌اند.
قتل مدیر شبکه «GEM TV» که مالک یک گروه رسانه‌ای نیز بود، ابهامات زیادی را درباره علل ترور وی به همراه داشته است. چرا باید یک مدیر شبکه ماهواره‌ای در ترکیه به قتل برسد؟

ترکیه مهد ناامنی در منطقه!

ناامنی کشور ترکیه مخصوصاً برای اتباع کشور‌های خارجی مسئله جدیدی نیست، مدت‌هاست که ترکیه به محل عملیات‌های متعدد تروریستی تبدیل شده و حمله فرودگاه آتاتورک در استانبول و انفجارهای انتحاری تنها بخشی از این‌گونه فعالیت‌های تروریستی است. پیش‌بینی‌های امنیتی از افزایش ترورها در سال ۲۰۱۷ میلادی خبر می‌دهند. دولت ترکیه نه تنها قادر به تأمین امنیت شهروندان این کشور نیست بلکه توریست‌های خارجی و اتباع خارجی نیز قربانی نبود امنیت ترکیه هستند. ترور کریمیان در منطقه نظامی «ماسلاک» تنها یک نمونه از شرایط بد امنیتی در ترکیه است.
در عین حال چرایی قتل کریمیان نیز نظر رسانه‌ها را به خود جلب کرده است. نفیسه کوهنورد، خبرنگار بی‌بی‌سی فارسی، پست توئیتری روزنامه حریت ترکیه را ری توئیت کرده که در آن نقل شده شهردار منطقه سارییر از محل حادثه رد می‌شده و گفته طبق برآورد اولیه احتمال قوی مسئله «بده‌و‌بستان» انگیزه قتل سعید کریمیان بوده!

بده و بستان مافیایی عامل قتل مدیر «GEM TV»!
لفظ بده و بستان معمولاً در مورد قتل‌های مافیایی به کار برده می‌شود که گروه‌های مافیایی در تسویه حساب‌های درونی، اعضای نامناسب یا رقبا را حذف فیزیکی می‌کنند. ارتباط نزدیک کریمیان با گروهک تروریستی منافقین این احتمال را تقویت می‌کند. سعید کریمیان، متولد شهر قائن در استان خراسان جنوبی، در خانواده‌ای بزرگ شد که پدر خانواده عضو گروهک منافقین بود. کریمیان از اواخر جنگ تحمیلی به همراه خانواده‌اش به کمپ اشرف در عراق منتقل شد. وی از اواسط دهه ۷۰ فعالیت تجاری و رسانه‌ای خود را با حمایت گروهک منافقین آغاز کرد. ارتباط مدیر شبکه «GEM TV» با اعضای گروهک منافقین و سابقه این گروه در ترور، از جمله گمانه‌هایی است که پیرامون علل قتل سعید کریمیان مطرح است.
به خصوص اینکه کریمیان تلاش کرده بود برخلاف رویکرد تند و سیاسی شبکه وابسته به گروهک منافقین، روی مسائل فرهنگی و سبک زندگی (لایف استایل) کار کند. در عین حال چند رسانه ایرانی به این نکته که خبر ترور مدیر شبکه «GEM TV» اولین بار از سوی کانال خبری آمدنیوز وابسته به سرویس امنیتی ترکیه منتشر شده است، توجه کرده‌اند.
«GEM TV» مجموعه‌ای از چند کانال تلویزیونی است که توانست با سرمایه‌گذاری سنگین و به کار‌گیری برخی هنرمندان کم‌کار یا بیکار داخلی اقدام به تولید تله‌فیلم و سریال‌های تلویزیونی فارسی‌زبان کند. اقدامات مخرب فرهنگی و اجتماعی این شبکه ماهواره‌ای باعث شد کریمیان به‌طور غیابی از سوی دادگاه به جرم فعالیت تبلیغاتی علیه جمهوری اسلامی و اقدام علیه امنیت ملی به تحمل شش سال حبس محکوم شود. «GEM TV» در طول سال‌های اخیر برخلاف دیگر شبکه‌های فارسی زبان که با مشکلات متعدد مالی روبه‌رو بوده‌اند، هر ساله در حال گسترش فعالیت‌هایش بوده است. کریمیان توانست با ارتباط خوبی که با شرکای اماراتی‌اش برقرار کرده بود، «یاه ست» اماراتی را به شبکه‌های فارسی زبان ماهواره‌ای معرفی کند و از راه تغییر فرکانس این شبکه‌ها و آمدن‌شان به «یاه ست» درآمد خوبی کسب کند.
«GEM TV» شبکه اصلی پخش‌کننده سریال‌های تلویزیونی ساخت کشور ترکیه بود؛ سریال‌هایی که در آن بنیان‌های اخلاقی خانواده و مبانی اخلاقی که خانواده‌های ایرانی به آن پایبند هستند، با حمله و تخریب روبه‌رو می‌شد، به نحوی که این سریال‌ها زمینه ایجاد خیانت‌های متعددی میان زوج‌های معمولاً جوان شده است. از طرفی دیگر رویکرد عجیب مجموعه شبکه‌های «GEM TV» در همراهی با برخی مسائل داخل ایران از جمله تبلیغ ارزان‌قیمت کالاهای تجاری و فرهنگی، پرداختن به بحث تولید ملی و معرفی برند‌های ایرانی، باعث شده برخی اهالی سینما در اظهاراتی خواستار قانونی شدن تبلیغات در شبکه «جم» شوند.

با این حال قوه قضائیه نسبت به سینماگرانی که تبلیغات فیلم‌های‌شان را به «جم» می‌سپردند قاطعیت داشت و با احضار چند تهیه‌کننده سینما، حتی کار را به توقیف فیلم‌هایی که تیزرهای‌شان را از این شبکه ماهواره‌ای پخش می‌کردند، کشاند. جالب است که با وجود ترور و قتل مدیر شبکه «GEM TV» کانال‌های مختلف وابسته به این شبکه تا ساعت‌ها بعد هیچ واکنشی نسبت به قتل مدیرشان نداشتند و به فعالیت عادی‌شان ادامه می‌دادند اما از دیروز برخی فعالیت‌های این کانال‌ها از جمله پخش موسیقی متوقف شده و روبان مشکی به نشان عزا در حاشیه کناری تصاویر کانال‌های متعلق به «جم» قرار داده شده است. با مرگ سعید کریمیان پلیس ترکیه اقدام به پلمب دفاتر شبکه جم کرده و کارمندان این شبکه مورد بازجویی قرار گرفته‌اند. در روزهای گذشته منشی کریمیان نیز مورد سوءقصد قرار گرفته بود.
هنوز تکلیف جانشین کریمیان در رأس مدیریت مجموعه «GEM TV» مشخص نشده است.

ثبت شده در سایت پایگاه خبری تحلیلی سینما سینما کد خبر 53485 و در روز دوشنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۳۹۶ ساعت ۰۱:۵۸:۵۸
2024 copyright.