روایت داریوش باباییان از انتخاب رادان تا تهیه کنندگی بابک زنجانی و بازگشت بهروز وثوقی

داریوش باباییانداریوش باباییان تهیه‌کننده و پخش‌کننده قدیمی سینما به تازگی در برنامه «جعبه سیاه» از فضای فعلی سینما گفته است. 

به گزارش سینماسینما، داریوش باباییان به کشف بهرام رادان اشاره می‌کند و از بودجه ۲۰۳ میلیاردی فیلم «محمد رسول‌الله» می‌گوید. باباییان که در «سورینت فیلم» متعلق به بابک زنجانی حضور داشته، درباره فعالیت سینمایی این مجرم اقتصادی هم گفته است. بهرام رادان فعالیت حرفه‌ای‌اش در سینما را با بازی در «شور عشق» به تهیه‌کنندگی داریوش باباییان آغاز کرده است، این تهیه‌کننده درباره نحوه آشنایی‌اش با بهرام رادان می‌گوید: «زمانی که برای این فیلم تست می‌گرفتیم، جوانی را دیدم که در راهروی دفتر ایستاده بود، گفت منتظر دوستش است که تست بدهد. از لحاظ قیافه از این جوان خوشم آمد و گفتم بیا بالا تا از تو عکس بگیریم. زنده‌یاد فرج حیدری در ویزور نگاه کرد و گفت انتخابت بسیار درست است. آن‌موقع ما آقای ایمان اشراقی را برای نقش اول «شور عشق» انتخاب کرده بودیم و وقتی دیدیم این انتخاب درست است و نادر مقدس هم آن‌را تایید کرد از ایمان خواهش کردم که در فیلم بعدی و فیلم «اتانازی» بازی کند. بهرام رادان همان جوانی است که من در راهرو او را دیدم و از این موارد مثل خانم هنگامه قاضیانی که به من معرفی شد زیاد هستند.»

به گفته او رادان در آن زمان به تازگی وارد کلاس‌های بازیگری شده بود و خودش فکر می‌کرد هنوز بازیگر نیست، اما به اعتقاد باباییان او جنم حضور در این حرفه را داشته است، در حالی که کسانی هستند که بعد از یکی دو فیلم از این چرخه کنار گذاشته می‌شوند.

باباییان یکی از مشکلات اصلی سینمای ایران را مسئله تبلیغات می‌داند، به گفته او در نبود تبلیغات تلویزیونی، تیزرهای ماهواره‌ای باعث فروش سرسام‌آور فیلم‌ها شده‌اند، او درباره برخورد با این نوع تبلیغات نیز می‌گوید: «بازپرسی و دادستانی زمانی باید در کار سینما دخالت کنند که تلویزیون که هم‌خانه سینماست از سینما حمایت کند و در این‌کار هم پارتی‌بازی نکند.» از نظر او رونق سینما از طریق تیزرهای ماهواره‌ای سوزن ‌ریزی به مسئولان زده اما آن‌ها هنوز از خواب بیدار نشده‌اند.

«محمد رسول‌الله» با ۲۰۳ میلیارد تومان ساخته شد

در بخش دیگری از این گفت‌وگو بحث به بودجه فیلم‌های سینمایی می‌رسد که باباییان درباره فیلم‌های پرهزینه و کم‌هزینه این‌طور می‌گوید: «فیلم‌هایی داشتیم که با ۵۰۰ میلیون تومان ساخته شده اما فیلم خوبی از آب درآمده و جواب خودش را هم داده است، اما فیلمی هم مثل «محمد رسول‌الله» داریم که ۲۰۰ میلیارد تومان خرج آن شده است، (با توجه به قیمت دلار و هزینه‌هایی که شده است) و بازگشت آن ۱۴ تا ۱۵ میلیارد تومان بوده و درصد برگشت این فیلم برای بخش سرمایه‌گذاری حدود پنج میلیارد بوده است. البته رقم دقیقی که ما داریم ۲۰۳ میلیارد بوده است.» به گفته او یک فیلم پرهزینه این‌روزها می‌تواند ۲۵ تا ۳۰ میلیارد هزینه بردارد.

باباییان همچنین فیلم «فروشنده» را جزو فیلم‌های سودآور می‌داند، به گفته او این فیلم حدود ۱۷ میلیارد فروش داشته و سقف برگردان مالی برای سرمایه‌گذار در سینمای ایران ۶ میلیارد است. او اعتقاد دارد که نباید فیلم‌های سیاه‌نما به جشنواره‌های خارجی برود و در ادامه از فیلم «ناهید» مثال می‌زند که در جشنواره‌های بسیاری مورد توجه قرار گرفته اما در سینماهای ایران فروش خوبی نداشته است.

کارگردانان و تهیه‌کنندگان مشهور به دفتر بابک زنجانی فیلم‌نامه فرستاده بودند

داریوش باباییان در ادامه به فعالیت زنجانی در سینما و نحوه آشنایی‌اش با او اشاره می‌کند و می‌گوید: «بابک زنجانی در دوره‌ای که ما با جهان از نظر اقتصادی قطع رابطه کرده بودیم وارد سینما شد. او اولین‌بار با راه‌اندازی سورینت فیلم، فیلمی را با هومن سیدی به نام «سیزده» ساخت که سرمایه خود را برگرداند، بعد از آن‌هم با ابراهیم شیبانی فیلم «هیچ‌کجا هیچ‌کس» را کار کردند که آن‌طور که من اطلاع دارم با هفت میلیون تومان ضرر این فیلم از پرده پایین آمد. فیلم «نقش نگار» به کارگردانی علی عطشانی و با بازی ناصر ملک مطیعی نیز سعی کرد سرمایه خود را به طریقی برگرداند. آقای زنجانی سورینت فیلم را همراه محمود دینی راه انداخت و من توسط آقای دینی به این شورا رفتم، آقای کریمی که مدیرعامل آن‌جا بود با توجه به صداقت من و این‌که سرمایه‌ای برای خودم نخواسته بودم گفت این آقا خوب است در شورای ما باشد. ما در حدود دو سه هفته کارهای شورا را انجام می‌دادیم و یک‌مرتبه دیدیم که پرونده‌هایی به دست ما رسید و حدود ۱۵۰ تا ۲۰۰ فیلمنامه به دست ما رسیده بود که همه از کارگردانان و تهیه‌کنندگان به نام و مشهور سینما بودند و همه به دنبال گرفتن سرمایه بودند تا فیلم بسازند که اوضاع ناگهان به هم ریخت و آقای زنجانی دستگیر شد.»

او در پاسخ به این‌که اگر زنجانی به سینما ورود نمی‌کرد شاید فعالیت او حساسیت‌زا نمی‌شد نیز می‌گوید:‌ «امکان دارد. محبوب شدن و خودنمایی بیش از حد باعث ضربه‌پذیر شدن می‌شود. بابک زنجانی تا جایی که من دیدم و با این آدم‌ها کار می‌کرد، حتی پول بیشتری می‌داد؛ اما محبوبیت برای خیلی‌ها نه فقط بابک زنجانی می‌تواند اثرگذار باشد. سوءاستفاده‌هایی هم از چهره‌ها می‌شود که وقتی کنار یک سری آدم می‌روند خودشان هم ضربه می‌خورند. مثلا آقای زنجانی فکر می‌کرد اگر آقای ملک‌مطیعی را بیاورد می‌تواند اثرگذار باشد در صورتی که نسل فعلی آقای ملک‌مطیعی را نمی‌شناسد و تحویل هم نگرفت، ناصر با این‌کار در واقع خودزنی کرد و لطمه خورد.»

او در ادامه مرحوم داوود رشیدی و عزت‌الله انتظامی را در کنار ملک‌مطیعی و بسیاری دیگر را جزو کسانی می‌داند که در این سال‌ها ضربه خورده‌اند: «کسی نگفته بود که هنرمندان بروند، حضرت امام در سخنرانی بهشت زهرا و در ادامه، اطلاعیه‌ای دادند که هرکس کار هنری می‌کند بیاید و کارش را انجام بدهد. نمونه بارز این موضوع هم بهمن مفید است، او در رفت و آمد بود و کسی کاری به او نداشت. با این‌که در شبکه‌های خارجی هم فعالیت می‌کند اما به راحتی در رفت و آمد است. من می‌گویم وقتی آقای زنجانی ناصر ملک‌مطیعی را آورد باید بقیه هم حمایت می‌کردند و وقتی سازمان سینمایی و دولت اجازه داده بودند باید استفاده می‌کردند.» او به برخی دستاوردهای زنجانی نیز اشاره می‌کند و می‌گوید همه کارهای او منفی نبوده و برخی کارهای مثبت نیز انجام داده است.

بهروز وثوقی، به ایران بیا!

او درباره برگشت بهروز وثوقی نیز می‌گوید: «زمان زیادی نزدیک به چهل سال گذشته است و وثوقی در این مدت نبوده است و الان نمی‌تواند بازگردد. الان نمی‌تواند بیاید و مسیر بازیگری‌اش را ادامه دهد. من فکر می‌کنم مصاحبه‌های زیادی داشته و اگر بیاید احتمالا جلویش را بگیرند و اگر بنشینند با او صحبت کنند به یک نتایج مثبت برسند و هیچ کاری هم به او ندارند.» به گفته او یک ماه تا بیست روز بیشتر سختی این موضوع طول نمی‌کشد.

او خطاب به بهروز وثوقی می‌گوید: «آقای بهروز وثوقی بیا ایران، در دل خاک خودت کار هنری کردن ارزشمند است. گرچه سن بالا رفته اما باز هم بهروز وثوقی هستی.» از نظر او این نگاه جامعه است که باید به یک هنرمند خوب باشد، باباییان همچنین به سعید راد و دیگر همبازی‌های وثوقی اشاره می‌کند که نسبت به بازگشت او ابراز علاقه کرده‌اند. از نظر او بازگشت این هنرمندان با یک کمپین امکان‌پذیر است.

منبع: آی سینما

ثبت شده در سایت پایگاه خبری تحلیلی سینما سینما کد خبر 39066 و در روز یکشنبه ۱۹ دی ۱۳۹۵ ساعت ۱۲:۰۳:۵۲
2024 copyright.