روایت دیده‌نشده از نقش تاجر یزدی در انقلاب مشروطه در شبکه مستند

جدیدترین قسمت از برنامه نردبان ضمن بررسی پرونده مستندهای تاریخی، فیلم «شاه جهان» با روایتی جدید از تاریخ مشروطه را نقد و بررسی می‌کند.

به گزارش سینماسینما به نقل از روابط عمومی نردبان، پانزدهمین قسمت از فصل جدید برنامه تلویزیونی «نردبان» امشب روی آنتن شبکه مستند می‌رود. این قسمت از برنامه با نگاهی بر مستندهای تاریخی، سراغ دو فیلم مستند «شاه جهان» و «آثار عجم» به کارگردانی حسن نقاشی رفته است.
حسن نقاشی که از مستندسازان برجسته کشور است، با حضور در برنامه نردبان و گفت‌وگو با حامد شکیبانیا، تجربیات خود از ساخت مستندهای تاریخی به ویژه دو اثر «شاه جهان» و «آثار عجم» را بیان می‌کند. او همچنین نگاهی به آثار ساخته شده در این ژانرِ سینمای مستند کشورمان دارد.
مستند «شاه‌جهان» به کارگردانی حسن نقاشی روایتی از زندگی پرویز شاه‌جهان، رئیس تجارت‌خانه جهانیان و از موسسین بانک ملی ایران است. این فیلم نگاه نوینی به تاریخ مشروطه داشته و به بررسی نقش این تاجر پارسی در انقلاب مشروطه می‌پردازد. این مستند از زبان جمشید وزرا تنها بازمانده این خانواده بیان شده است.
مستند «آثار عجم» نیز سرگذشت فرصت‌الدوله شیرازی شاعر، نقاش و باستان‌شناس عهد قاجار را روایت می‌کند. کتاب معروف «آثار عجم» از او به یادگار مانده است.
امید بلاغتی نیز به معرفی، تحلیل و بررسی مستند شاه‌جهان و آثار عجم پرداخته و نکاتی در باب مستندهای تاریخی بیان می‌کند.
در بخش معرفی فیلم، مستند «میرزا جواد» به کارگردانی سعید فرجی که در ژانر تاریخی ساخته شده است توسط امید بلاغتی معرفی می‌شود. هم‌چنین مستندهای تاریخی «حقیقت گمشده» به کارگردانی محمدعلی فارسی، «سعدی کارنو» به کارگردانی فرشاد اکتسابی و «مجنونی از اسکاندیناوی» برای تماشا پیشنهاد می‌شود.

«نردبان»، مجموعه برنامه تلویزیونی شبکه مستند است که تلاش می‌کند به فیلم و عکس مستند با نگاهی تخصصی توجه کند. این برنامه با اجرای محمد (حامد) شکیبانیا، کارگردانی و تهیه‌کنندگی اصغر احمدپور و فاطمه بوربور با آیتم‌هایی متنوع جمعه‌ها ساعت ۱۸ روی آنتن شبکه مستند می‌رود و بازپخش آن شنبه‌ها ساعت ۱۵ است. نردبان در استودیو فرهنگسرای ارسباران ضبط شده است.

ثبت شده در سایت پایگاه خبری تحلیلی سینما سینما کد خبر 144034 و در روز جمعه ۲۵ مهر ۱۳۹۹ ساعت ۱۴:۲۳:۱۲
2024 copyright.