رونمایی از فراخوان جشنواره تئاتر فجر/ کوروش زارعی: جشنواره امسال تولیدی است

دبیر چهل و یکمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر همزمان با رونمایی از فراخوان این رویداد تاکید کرد که از همه افکار و سلیقه‌ها برای حضور در این رویداد دعوت می‌کند.

به گزارش سینماسینما، فراخوان چهل و یکمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر صبح امروز، سه شنبه ۲۴ مرداد ماه با حضور کاظم نظری، مدیر کل هنرهای نمایشی و کوروش زارعی، دبیر این دوره از جشنواره در تالار مشاهیر مجموعه تئاتر شهر رونمایی شد.
کاظم نظری در این برنامه روز خبرنگار را به خبرنگاران تبریک گفت اما بعد از رونمایی فراخوان، برای حضور در جلسه‌ای دیگر، نشست را ترک کرد.

خبرنگاران از او خواستند به عنوان هدیه روز خبرنگار، چند دقیقه‌ای بیشتر بماند و به چند پرسش آنان پاسخ دهد. او عذرخواهی کرد که چنین امکانی برایش میسر نیست ولی در مقابل درخواست خبرنگاران برای برگزاری نشست خبری در هفته‌های آتی، گفت وظیفه خودش می‌داند که در نشستی خبری پاسخگوی خبرنگاران باشد.

در ادامه، کوروش زارعی که در دهه‌های گذشته خودش جزو شرکت‌کنندگان در جشنواره بوده است، توضیحاتی درباره تفاوت‌های فراخوان این دوره از جشنواره در قیاس با چند دوره گذشته، ارائه و تاکید کرد که همه کوشش خود را به کار می‌گیرد تا رونق و نشاط سال‌های پیشین به جشنواره برگردد.

او با اشاره به اینکه در این مدت چندین جلسه هم‌اندیشی با اصحاب رسانه و هنرمندان برگزار کرده است، تاکید کرد: می‌خواهیم در این جشنواره از همه افکار و پیشنهادها و حتی انتقادهای سازنده استفاده کنیم. برای برگرداندن رونق و شور و شوق قبلی به جشنواره، امسال تغییراتی در فراخوان داده‌ایم چون جشنواره در چند سال اخیر، شور و هیجان بالایی نداشت.

زارعی که در سال‌های گذشته از شهر قم در جشنواره تئاتر فجر شرکت می‌کرد، با یادآوری دوران پر فروغ این جشنواره افزود: من محصول جشنواره هستم و برنده هشت جایزه در این جشنواره بوده‌ام. هرچه یاد گرفته‌ام، از دیدن کارها و شرکت در کارگاه‌های همین جشنواره بوده است.

جشنواره امسال ویژه کارهای تولیدی است

زارعی با بیان اینکه در چند سال گذشته جشنواره بیشتر بر بخش مرور تمرکز داشته است، ادامه داد: اغلب کارهای این بخش در طول سال اجرا و دیده شده بودند. بنابراین کمتر کسی برای تماشای آن‌ها تمایل داشت و همین امر سبب شد شور و هیجان جشنواره کم شود. به همین دلیل امسال، جشنواره ویژه کارهای تولیدی است که در این رویداد رونمایی خواهند شد. به این صورت که تمام کارهای مسابقه ایران یا از نمایش‌های تولیدی در استان‌هاست یا به شکل ارسال متن و شرکت در مراحل بازخوانی و بازبینی انتخاب می‌شود.

او اضافه کرد: هرچند امسال بخش مرور به شکل قبلی نداریم، اما بخش ویژه‌ای برای دعوت از بزرگان یا آثاری از میان نمایش‌های اجرا شده در طول سال که با استقبال رو به رو شده‌اند، تعریف کرده‌ایم که البته این بخش رقابتی نیست.

زارعی با اشاره به اینکه امسال بازخوان‌ها و بازبین‌های یکسری از بخش‌های جشنواره در فراخوان معرفی شده‌اند، وضعیت مبهم بودجه را بزرگترین مشکل این دوره از جشنواره برشمرد.

او خاطرنشان کرد: هنوز بودجه اعلام نشده و شاید یکی از دلایل تاخیر در انتشار فراخوان این است که هنوز رقم بودجه را نمی‌دانیم و این در حالی است که شرایط اقتصادی بسیار سخت شده است.

این کارگردان تئاتر که در چند بخش از سخنانش تاکید کرد همه تلاش‌مان این است تا تمام افکار و سلیقه‌ها را در جشنواره داشته باشیم، افزود: کیفیت موضوعی و محتوایی برایمان خیلی مهم است، چون جشنواره فجر محل تلاقی افکار و شیوه‌های مختلف است و از همه افکاری که متناسب با آیین‌نامه جشنواره‌اند، برای حضور در جشنواره استقبال می‌کنیم.

مشکل مالی حل شود، حتما بزرگان را دعوت می‌کنیم

زارعی در پاسخ به پرسش‌ ایسنا که شما که خود به تنوع آرا باور دارید، چه برنامه‌ای برای دعوت از هنرمندانی مانند نغمه ثمینی، محمد رضایی‌راد، روح الله جعفری، همایون غنی‌زاده، محمد عاقبتی و … که جزو سرمایه‌های مهم تئاتر کشور به شمار می‌آیند دارید، گفت: افتخار داشتم که با خانم ثمینی همکاری کرده‌ام. ما فراخوان داده‌ایم و حضور همه هنرمندان طبق ضوابط فراخوان، آزاد است. اگر مشکل مالی حل شود، حتما از بزرگانی مانند دکتر رفیعی دعوت می‌کنیم تا به عنوان نمونه، نمایش «شکار روباه» را اجرا کنند. از دیگر دوستان هم دعوت خواهیم کرد اما بدون بودجه کافی، نمی‌توانیم چنین کنیم. البته برای تامین بودجه، اصرار و سماجت خواهیم کرد زیرا نمی‌خواهیم جشنواره فجر سوت و کور باشد.

زارعی تاکید کرد: دوست ندارم اعتبارم در میان هم صنفی‌هایم خدشه‌دار شود چون جایگاه تئاتری‌ام خیلی مهم‌تر از جایگاه مدیریتی است زیرا به این حرفه زنده‌ام و قرار نیست مقابل دوستان تئاتری‌ام بایستم.
او در پاسخ به این پرسش که وقتی نمایش‌های مصوب شورای نظارت و ارزشیابی، در میانه اجرا بار دیگر بازبینی و بعضا توقیف می‌شوند، چگونه می‌توانید به گروه‌های شرکت‌کننده در جشنواره برای اجرای عمومی‌شان در سال بعد ضمانت بدهید، توضیح داد: قبلا هم خودمان با یکسری تغییرات کیفی در قیاس با اجرای جشنواره، اجرای عمومی خود را انجام می‌دادیم. وقتی محتوای آثار تایید شده باشد، تغییرات جزیی، برای ارتقای کار، طبیعی است.

پاسخ دبیر جشنواره به دو حاشیه

دبیر جشنواره چهل و یکم تئاتر فجر درباره حاشیه‌ای مانند اعلام زودهنگام گروه‌ اجرایی نمایش «کمیته مشترک» به کارگردانی میلاد جباری مولانا برای شرکت در جشنواره که روز گذشته و در وضعیتی که هنوز فراخوان جشنواره منتشر نشده بود، اعلام شد، تاکید کرد: اصلا این گروه را نمی‌شناسم اما تاکید می‌کنم حتی آثار دوستان نزدیکم، حتی بهترین تئاتر جهان، اگر پیش از این اجرا شده باشد، نمی‌تواند در بخش مسابقه شرکت کند.

او همچنین درباره حاشیه دیگری مبنی بر انصراف مسعود دلخواه از حضور در شورای سیاست‌گذاری جشنواره آن هم بلافاصله بعد از اعلام اعضای این شورا، تصریح کرد: ایشان دعوت ما را پذیرفت و حتی تشکر هم کرد و ما هم خوشحال بودیم که چهره‌ای دانشگاهی در شورای سیاستگذاری حضور داشته باشد ولی بعدا گفت که بعد از انتشار خبر، مورد همجه‌هایی قرار گرفته و تماس‌هایی با ایشان گرفته شده است و ترجیح داد در شورا حضور نداشته باشد.

اجرای نمایش‌های عربی برای اعراب اهواز

زارعی در این نشست تاکید کرد که بدون بودجه کافی دستش باز نیست که نمایش‌های باکیفیتی از دیگر کشورها برای شرکت در بخش مسابقه بین‌الملل دعوت کند.

او در عین حال خبر داد که در این دوره از جشنواره، نگاهی به کشورهای اسلامی دارد و اگر در میان همسایگان‌ عرب زبان‌مان کشورهایی کارهایی قابل توجه داشته باشند از آنان دعوت می‌کند تا در اهواز نمایش‌های خود را برای اعراب این شهر اجرا کنند. ضمن اینکه می‌کوشد زمینه اجرای، بعضی از نمایش‌ها را در شاهین‌شهر اصفهان فراهم کند.

زارعی با تاکید بر اینکه امسال توجه ویژه‌ای به استان‌ها خواهد داشت، متذکر شد: تلاش می‌کنیم بیشتر ایام جشنواره بتوانیم میزبان گروه‌های استان‌ها باشیم تا فرصت دیدن آثار یکدیگر را داشته باشند. همه سعی‌مان بر این است از یکی دو استاد مطرح بین‌المللی برای برگزاری کارگاه‌های آموزشی دعوت کنیم تا گروه‌های استان‌ها هم فرصت حضور در این کارگاه‌ها را داشته باشند.

چون رقم بودجه مشخص نیست، نمی‌توانیم تعداد آثار هر بخش را اعلام کنیم

زارعی در پاسخ به این پرسش که چرا در فراخوان تعداد آثار هر بخش اعلام نشده و همین موضوع می‌تواند حاشیه‌ساز باشد، توضیح داد: چون رقم بودجه معین نیست، نمی‌توانیم تعداد دقیق کارها را اعلام کنیم چون بر اساس بودجه، می‌توانیم برنامه‌ریزی کنیم.

به گفته او، چهل و یکمین جشنواره تئاتر فجر از ۲۵ دی ماه با بخش رادیو تئاتر آغاز به کار می‌کند و روز یکم بهمن ماه افتتاحیه جشنواره با اختتامیه بخش‌هایی مانند رادیو تئاتر، پوستر و عکس، مسابقه نمایش‌نامه‌نویسی، نکوداشت برگزار می‌شود و آثار بخش صحنه‌ای و خیابانی از یکم تا یازدهم بهمن ماه روی صحنه می‌روند. بدین ترتیب زمان برگزاری جشنواره تئاتر و فیلم فجر با یکدیگر تداخلی ندارند و مخاطبان می‌توانند از آثار هر دو جشنواره دیدن کنند.

منبع: ایسنا

ثبت شده در سایت پایگاه خبری تحلیلی سینما سینما کد خبر 179565 و در روز دوشنبه ۲۴ مرداد ۱۴۰۱ ساعت ۱۴:۰۸:۲۳
2024 copyright.