ریزگردهای خوزستان موضوع مستند «خاکبازان» شد

خاکبازانمستند”خاکباران” درباره بحران ریزگردها در خوزستان پس از چهارسال تحقیق وپژوهش، مراحل پایانی  تصویربرداری خود را سپری می کند.
به گزارش سینماسینما، باوی ساجد در خصوص این پروژه مستند گفت : مستند خاکباران در ادامه دیگر مستندهایم باتمرکز برخوزستان است. مستند خاکباران به نوعی وصیت نامه سینمایی من محسوب می شود. بی شک آیندگان مارا برای عدم توجه به موضوع بحرانی وانسانی ریزگردها مواخذه خواهند کرد.

کارگردان مستند الرماد در باره روند تهیه وتولید مستند خاکباران افزود : این مستند را من بیش از چهار سال پیش آغاز کردم. در آن زمان موضوع ریزگردها جزو موضوعات ممنوعه وخط قرمز بود، تا این که ازسه سال پیش دیگران متوجه اهمیت موضوع شدند و موضوع ریزگردها تبدیل به بحران ملی شد.

کارگردان مستند لالایی جنگ  درخصوص روند تحقیق وپژوهش مستند خاکباران اضافه کرد : مستند خاکباران طرح مسأله نمی کند، بلکه  بااستناد به روند طولانی مدت تحقیق وپژوهش اسنادی ومیدانی وبررسی آرشیوعکس وفیلم وجلسات گوناگون با کارشناسان محیط زیست، درکنار طرح مسأله وارائه تصویری مستند از بحران جانفرسای ریزگردها، راه حل ارائه می دهد.

کارگردان فیلم کوتاه جان هفتم در باره همکاری نهادهای دولتی در تولید مستند خاکباران گفت : باتوجه به این که دولت صراحتأ اعلام کرده برای حل مسأله ریزگردها هیچ گونه محدودیت  ندارد، وباتوجه نگاه فرهنگی استاندار خوزستان آقای دکتر غلامرضاشریعتی وهمچنین توجه معاونت سیاسی واجتماعی ومعاونت عمرانی استانداری، امیدوارم استانداری خوزستان از پروژه مستندخاکباران بعلت موضوع مهم آن همه جانبه اعلام حمایت کند،چرا که مستند خاکباران به صورت ریشه ای  ودرقالب یک فیلم مستند بلند درکشور عراق نیز تصویربرداری می شود و نسخه نهایی به سه زبان فارسی، عربی وانگلیسی ارائه می شود تا مورد ارزیابی کارشناسی بین المللی قرار بگیرد که همه این اجراء مستلزم حمایت همه جانبه به خصوص استانداری خوزستان است.

کارگردان مستند ریشه درخاک یادآور شد : باهمه این دشواری ها، مستند خاکباران بیش از چهارسال است که آرام آرام در حال آماده شدن است وتصاویری که در این مدت ثبت شده است، به نوعی یک سند تاریخی محسوب می شود از خطه ای که بی شک حوادث مهم تاریخ معاصرایران در آن جا رخ داده است ومردمی که شهره به رنج وصبر هستند.

حبیب باوی ساجد عضو پیوسته انجمن مستندسازان سینمای ایران وعضو شبکه مستند سازی اروپا وفارغ التحصیل دوره فیلم سازی”عباس کیارستمی” است. همچنین در عرصه نقد فیلم و ادبیات فعالیت دارد و کتاب‌هایی از وی چاپ و منتشر شده است.

ثبت شده در سایت پایگاه خبری تحلیلی سینما سینما کد خبر 45458 و در روز دوشنبه ۲۵ بهمن ۱۳۹۵ ساعت ۱۴:۱۷:۳۵
2024 copyright.