رییس جمهورکشورهای دیگر به کدام فیلم و اثر هنری ایرانی علاقه داشته اند؟ از جدایی نادر از سیمین تا مرثیه گمشده

محمد تاجیک: چند سال قبل بود که اخباری منتشر شد که سار کوزری رییس جمهور فرانسه به همراه همسرش نسبت به تماشای فیلم جدایی نادر از سیمین ساخته اصغر فرهادی  ابراز علاقه کرده اند .

به گزارش سینما سینما، پیش از این روسای جمهور و مسئولان عالی رتبه کشورهای مهم نیز نسبت به هنر و فیلم ایرانی علاقه خودرا نشان داده بودند .

 

/سفر قندهاربرای جرج بوش/

حدود یک دهه قبل بود که  جرج بوش رییس جمهور آمریکا در زمان حمله به اقغانستان نسبت به تماشای فیلم سفر قندهار مخملباف ابراز تمایل کرده بود .سفر قندهار که فیلمی تلخ درباره مردم افغانستان بود آنقدر پر سروصدا ومطرح شده بود که رییس جمهور وقت آمریکارا ترغیب کرده بود به تماشای آن بنشیند .

/نشانه شوالیه رییس جمهور لهستان برای سینایی/

«لخ کاچینسکی» رئیس جمهور لهستان،نیز علاقه مندان فیلم مرثیه گمشده سینایی بوده  است . فیلمی که متعلق به ۲۵ سال پیش است  وباعث شد  نشان شوالیه کشور لهستان به فیلمساز پیشکسوت ایرانی «خسرو سینایی» اهدا شود.

سینایی در گفت وگوی  در باره فیلم «مرثیه گمشده» گفته :این فیلم موضوع مهاجرت هزاران لهستانی (بنابر برخی اسناد، ۳۰۰ هزارنفر) به ایران در سال‌های ۱۹۴۱ و ۱۹۴۲ را بررسی می‌کند.
این فیلم، وقایع رخ داده برای مردم لهستان در جنگ جهانی دوم را از خلال عکس‌های به جا مانده از آن دوره (۱۳۲۰ و ۱۳۲۱)، مصاحبه با افرادی که آن دوره را به خاطر دارند، و به ویژه مصاحبه با خانم آنا که خود جزو همین مهاجران لهستانی بود، بررسی کرده است. آنا که برادرش را در اردوگاه‌های سیبری از دست داده بود، در تهران با مردی ایرانی ازدواج کرده و برای همیشه در اینجا ماند، شوهر وی پس از چند سال مرد و غلامرضا، تنها پسرشان برایش به یادگار ماند.
سینایی که در سال ۱۳۴۹ متوجه موضوع مهاجرت لهستانی ها به ایران شده بود، از سال ۱۳۵۰ ساخت این فیلم را شروع کرد که پس از زحمات فراوان، نهایتا در سال ۱۳۶۲ به پایان رسید. اما هرگز نه از تلویزیون پخش شد و نه اکران عمومی یافت.

/بیل کلینتون و امپراطور ژاپن علاقه مند آثار مری زمانی/

به گزارش سینما سینما، مری زمانی از نقاشان معروف ایرانی است که آثارش با تمجید کار گردانهای مطرح چون کیارستمی ،مهرجویی وپناهی مواجه شده است .به گفته مینا فشنگچی منتقد هنرهای تجسمی ،امپراطور ژاپن ،پادشاه نروژ و رییس جمهور آمریکا از علاقه مندان آثار این نقاش معروفند.

مری زمانی  که هنرمند ایرانی ساکن نروژ است، سالهادر ژاپن زندگی کرده و آموزش هنری دیده است ونمایشگاهای زیادی در کشور های مختلف برگذار کرده است علاوه بر نقاشی چندین مجموعه شعراز او به زبان های انگلیسی ژاپنی و نروژی ترجمه و منتشر شده است.
،دو تابلو از او در کاخ امپراطوری ژاپن نگهداری میشود و یک اثر از او متعلق به پا دشاه نروژ است.
همچنین یکی از نقاشی های او به نام( پاییز) توسط یکی از مشتاقان هنر او خریداری و به ؛ بیل کلینتون ‘هدیه شده است .’

 

 

 

ثبت شده در سایت پایگاه خبری تحلیلی سینما سینما کد خبر 5264 و در روز سه شنبه ۱۲ آبان ۱۳۹۴ ساعت ۱۶:۵۱:۱۴
2024 copyright.