سانسور فوتبالی صداوسیما جهانی شد

صداوسیمای ایران باز هم در سطح بین‌المللی درخشید.

به گزارش سینماسینما ،موندو دپورتیوو به نقل از دیلی‌میل انگلیس، توییت کرد: «شاید باورش برای‌تان سخت باشد اما یک شبکه تلویزیونی دولتی در ایران هنگام پخش مسابقه بین منچستریونایتد و تاتنهام (٣بریک) صد بار تصاویر تلویزیونی را قطع کرد تا پای کمک‌داور زن این مسابقه در تصویر مشخص نباشد.»

برخی کاربران ایرانی هم زیر توییت پاسخ داده‌اند که این در کشورمان خیلی طبیعی است و بعضی مسابقات فوتبال که در آن باشگاه‌ها و بازیکنان در حمایت از دگرباشان از علامت رنگین‌کمان روی بازوبند یا پرچم کرنر و بند کفش استفاده می‌کنند، اصلا در ایران پخش نمی‌شود و به‌جای آنها بازی‌های کم‌اهمیت روی آنتن می‌رود.

گزارش دیلی‌میل اما مفصل‌تر است و ریشه این رفتار را بررسی کرده. چندی پیش هم در برنامه گزارش ورزشی شبکه٣ با اجرای رضا جاودانی لوگوی آاس‌رم که یک گرگ ماده در حال شیر دادن بود، سانسور شد و کلی سروصدا برپا کرد. این حرکت به‌قدری مشهور شد که باشگاه آاس‌رم از آن به بعد یک صفحه توییتر به زبان فارسی برای کاربران ایرانی راه انداخت و به بهانه‌های مختلف با هواداران ایرانی شوخی کرد.

سیان مسی الیس، کمک‌داور زن بازی یونایتد تاتنهام که تنها زانوانش در لباس داوری معلوم بود به لطف صداوسیما به شهرتی جهانی دست یافت. پخش مسابقه به‌خاطر حضور او بیش از ١٠٠ بار متوقف و به‌جای آن تصاویر تکراری پخش شد. نمای بیرون ورزشگاه تاتنهام پرتکرارترین تصویر جایگزین مسی‌الیس در تلویزیون ایران بود.

اگر کسی هم متوجه حضور این کمک‌داور در جریان مسابقه نشده باشد، از طریق شبکه‌های اجتماعی عکس‌هایش را دیده. در این گزارش ذکر شده که یکی از مفسران این برنامه در انتهای مسابقه گفته امیدوار است بینندگان از تماشای جغرافیای لندن لذت برده باشند که کنایه‌ای بود به تصویر تکراری ورزشگاه تاتنهام.

در این گزارش به تلاش دختران ایرانی برای حضور در ورزشگاه‌ها هم اشاره‌ای شده که نتیجه آن حضور آنها در دیدار ملی ایران با کامبوج بود که ۴هزار تماشاگر زن عمدتا گزینش‌شده اجازه ورود به ورزشگاه را دریافت کردند تا فدراسیون فوتبال ایران از خطر تعلیق از سوی فیفا موقتا بگریزد. در این گزارش جدا از اشاره‌ها و کنایه‌های سیاسی، به سانسور لوگوی باشگاه آاس‌رم هم اشاره شده است.

منبع: روزنامه همشهری

ثبت شده در سایت پایگاه خبری تحلیلی سینما سینما کد خبر 154260 و در روز یکشنبه ۲۹ فروردین ۱۴۰۰ ساعت ۱۱:۲۶:۲۹
2024 copyright.