سایه سنگین قتل جمال خاشقجی بر نخستین جشنواره بین‌المللی فیلم عربستان

اولین جشنواره بین‌المللی فیلم عربستان سعودی با نام جشنواره بین‌المللی فیلم «دریای سرخ» در حالی که قتل جمال خاشقجی بر آن سایه انداخته، برگزار می‌شود.

به گزارش سینماسینما به نقل از ورایتی، جشنواره بین‌المللی فیلم «دریای سرخ» به عنوان اولین تجربه عربستان سعودی در برگزاری جشنواره بین‌المللی سینمایی از ۱۲ تا ۲۱ مارس ۲۰۲۰ برگزار می‌شود. این جشنواره در منطقه تاریخی جده برگزار می‌شود.

شیوانی پاندیا مدیر پیشین جشنواره فیلم دوبی به عنوان مدیر این جشنواره انتخاب شده است. حسین کوریمبوی که قبلاً به عنوان برنامه‌ریز مستند در جشنواره فیلم ساندنس کار می‌کرد نیز به عنوان کارگردان هنری انتخاب شده است.

این جشنواره قرار است شبیه جشنواره ساندنس در طول یک سال در جایی که به عنوان «لژ دریای سرخ» نامیده شده به بررسی و شکل‌گیری فیلم‌ها کمک کند و این کار با همکاری «آزمایشگاه فیلم تورینو» ایتالیا انجام می‌شود.

در لژ دریای سرخ، ۱۲ پروژه عربی انتخاب می‌شود که از میان آنها حداقل ۶ عنوان توسط فیلمسازان سعودی کارگردانی می‌شوند. از این میان ۲ پروژه با دریافت چک ۵۰۰ هزار دلاری ساخته می‌شوند. فیلم‌سازانی که در این آزمایشگاه به تولید فیلم می‌پردازند در برنامه‌ای که از آن با عنوان «موج نوی عربی» یاد شده به مدت ۵ ماه در کارگاه‌هایی که توسط متخصصان بین‌المللی و عرب صنعت فیلم حمایت می‌شوند، کار می‌کنند.

آنتوان خلیفه برنامه‌ریز کهنه‌کار سینمای عرب که از جشنواره دوبی آمده نیز به عنوان مدیر بخش برنامه عرب در جشنواره سعودی انتخاب شده است. ثمر موسلی از مدیران بازاریابی عربستان نیز به عنوان مدیر بخش بازاریابی و تجاری انتخاب شده است.

محمود صباغ کارگردان جوان سعودی نیز به عنوان رئیس این جشنواره معرفی شده است. او برای ساخت کمدی‌هایی چون «برکت را ملاقات می‌کند» و «عمره و دومین ازدواج» شناخته شده است.

سازمان‌دهندگان این جشنواره گفته‌اند هدفشان ایجاد پلتفرمی دینامیک برای فیلم‌های جدید است تا با رشد استعدادها و ساخت صنعتی داخلی بتوانند به حمایت و تشویق صنعت فیلم سعودی در داخل و در سطح بین‌المللی بپردازند و بازاری فعال خلق کنند و موجب شناخت و تبادلات فرهنگی شوند.

این در حالی است که قتل جمال خاشقجی و شناخته شدن شاهزاده محمد بن سلمان به‌عنوان مظنون اصلی قتل وی، سایه‌ای تأثیرگذار بر تمایل عمیق عربستان برای داشتن صنعت سینما انداخته است و مانع اصلی در مسیر استفاده از پول نفت برای ایجاد پیوندهای بین‌المللی جدید محسوب می‌شود.

جای تردید نیست که مقامات عربستانی سعی کرده‌اند با استفاده از توانایی ایجاد ارتباط از سوی کوریمبوی و اعتبار آزمایشگاه فیلم تورینو که در سطح جهانی ارتباط‌های گسترده دارد سیگنال‌هایی برای فایق آمدن بر عوامل منفی موجود در این مسیر، بفرستند.

منبع:  خبرگزاری مهر

ثبت شده در سایت پایگاه خبری تحلیلی سینما سینما کد خبر 115545 و در روز جمعه ۷ تیر ۱۳۹۸ ساعت ۱۱:۲۶:۴۸
2024 copyright.