سرمای زمستان در کاخ جشنواره رخنه کرد/نگاهی به روز نخست جشنواره در برج میلاد

جشنواره فیلم فجرسینماسینما، زهرا نجفی – سی و پنجمین جشنواره فیلم فجر با تمام حواشی که گریبان برگزارکنندگان را گرفته، آغاز شد و مشکلات تکراری کاخ جشنواره بازهم خودشان را از نخستین روز به اهالی رسانه و هنرمندان تحمیل کردند.

جشنواره فیلم فجر که به مدت دو سال است عنوان «بین المللی» خود را در ایام برگزاری‌اش در بهمن ماه از دست داده، امسال برای اهالی رسانه یک روز زودتر آغاز شد تا علاوه بر این‌که هیچ فیلمی در ساعات اولیه روز در کاخ جشنواره به نمایش در نیاید، نشست‌های خبری هم بعد از نمایش فیلم‌ها برگزار شود. نشست‌هایی که امسال انجمن منتقدان و نویسندگان به نشانه اعتراض به تصمیم‌گیری دبیر جشنواره در انتخاب داوران بخش مسابقه از برگزاری آن انصراف دادند. و بدین ترتیب یکی از مشکلات تکراری جشنواره که در دوره پیش به نظر می‌رسید تا حدودی رفع شده دوباره به سراغ خبرنگاران، منتقدان و عکاسانی آمد که باید در نشست‌های خبری حضور پیدا کنند و به دلیل این چینش از تماشای یک سوم فیلم‌ها جا می‌مانند.

مشکل صدا در سالن همایش‌های برج میلاد هم که دیگر از نام «جشنواره فیلم فجر» در بین اهالی سینما و رسانه معروف‌تر شده است. با این حال هنوز هم این مشکل به نظر غیرقابل حل، باعث بی‌نظمی در برگزاری جشنواره فیلم فجر می‌شود؛ فیلم «خانه دیگری» به کارگردانی بهنوش صادقی اولین فیلمی بود که امسال با این مشکل مواجه شد. صادقی از نمایش فیلمش با صدای مونو رضایت نداشت، برای همین بعد از نیم ساعت تاخیر در نمایش فیلم از پشت تریبون درباره مشکل صدای «خانه دیگری» با حاضران در سالن صحبت کرد و گفت تنها به دلیل احترامی که برای به اهالی رسانه قائل است، اجازه می‌دهد تا فیلمش بدین نحو به نمایش دربیاید. و بدین ترتیب تمام برنامه‌های روز نخست جشنواره با تاخیر آغاز شد.

فیلم «ایتالیا ایتالیا» دومین فیلمی بود که در نخستین روز جشنواره به نمایش درآمد و توانست توجهات را به خودش جلب کند. عوامل این فیلم که در سالن حاضر بودند، «ایتالیا ایتالیا» را به نیما طباطبایی، کارگردان و دستیار کارگردان جوان سینما که به تازگی درگذشته است، تقدیم کردند. فیلمی با حضور زوج هنری «سارا بهرامی» و «حامد کمیلی» که در نشست خبری‌اش بیشتر با نقد‌ها و نظرات مواجه بود تا سوالات خبرنگاران رسانه‌ها. و این یکی دیگر از مشکلات تکراری است که نشست‌های خبری جشنواره را به محلی برای ابراز سلیقه و نظر که گاها به تعریف و تمجید تبدیل می‌شود، بدل می‌کند. آنهم بدون هیچ سوالی که عوامل فیلم بتوانند برایش توضیحی بدهند.

فیلم‌های مستند هم مانند مهمان‌ناخوانده‌ای چون هر سال در نخستین سانس جشنواره به نمایش در می‌آیند و اهالی رسانه که اغلب در جشنواره بین‌المللی مستند حقیقت این آثار را دیده‌اند کمتر علاقه‌ای برای حضور در این سانس از جشنواره از خودشان نشان می‌دهند. اما به نظر می‌رسد به زودی پای رقابتی به میان بیاید و حوزه انیمیشن قصد دارد عنوان «مهمان ناخوانده» را از فیلم‌های مستند بگیرد. ماجرا از این قرار است که تنها انیمیشن سینمایی حاضر در این دوره جشنواره در آخرین سانسِ آخرین روز جشنواره به نمایش درخواهد آمد و همین موضوع باعث انتقاد کارگردان«رهایی از بهشت» علی‌‌ نوری‌اسکویی شده است. به طوری این کارگردان تصمیم گرفت در اعتراض به جشنواره در مراسم افتتاحیه حضور پیدا نکند. البته که هر سال «آخرین سانسِ آخرین روز» جشنواره محلی برای اعتراض و دلخوری باقی می‌گذارد اما این اتفاق برای تنها انیمیشن سینمایی حاضر در جشنواره کمی بی‌انصافی به نظر می‌رسد.

البته هواشناسی پیش از این اعلام کرده بود که روز یازدهم بهمن ماه، یکی از سردترین روزهای زمستان امسال است اما این سرما گویی به نخستین روز جشنواره فیلم فجر هم رخنه کرد.

 

ثبت شده در سایت پایگاه خبری تحلیلی سینما سینما کد خبر 42849 و در روز دوشنبه ۱۱ بهمن ۱۳۹۵ ساعت ۱۴:۲۲:۱۱
2024 copyright.