سروش صحت: نویسندگی از بازیگری سخت‌تر است/ دغدغه مالی من را به سینما کشاند

یک نویسنده، کارگردان و بازیگر طنز با بیان اینکه نویسندگی سخت‌ترین بخش یک پروژه هنری است، گفت: هر نوع آفرینش ادبی بدون برخورداری از جهان بینی قابل تصور و موفق نخواهد بود.

به گزارش سینماسینما، سروش صحت شامگاه یکشنبه در چهلمین نشست ادبی چای و داستان مدرسه اسلامی هنر که با استقبال طلاب، دانشجویان و اهالی هنر همراه بود، گفت: هر شخص علاقه‌مند به هنر و ادبیات می‌تواند در ابتدای راه خود از الگوهای هنری تقلید کند.

وی با تأکید بر اینکه دست یابی به سلیقه و سبک زندگی هنری امری اجتناب ناپذیر است، اظهار کرد: لازم است هر فردی که وارد وادی هنر می‌شود بعد از مدتی به یک نقطه نظر شخصی و تکامل برسد.

نویسندگی یعنی هنر دراماتیک کردن زندگی عادی

این طنز پرداز سینما و تلویزیون افزود: در عالم هنر نباید تحت تأثیر اسامی و شهرت‌های هنری ماند و باید به یک سلیقه شخصی دست یافت.

وی با بیان اینکه باید هر نویسنده به خواندن و زیاد خواندن و نوشتن و زیاد نوشتن عادت کند، گفت: در اصول هنری باید جهان بینی خود را بسازیم.

صحت با طرح این مطلب که هر انسانی جهانی شنیدنی دارد، گفت: هر آدمی داستان شنیدنی خود را دارد و باید نویسندگان در این داستان‌های پیرامونی کنکاش کنند.

کارگردان مجموعه طنز تلویزیونی کشور با بیان اینکه کنش و واکنش و حرکات هر فردی جهان او را تا حدودی توصیف می‌کند، گفت: هنر یک نویسنده دراماتیک کردن واکنش‌های روزمره هر شخص است و تنها با این روش می‌توان هنر را جذاب و دیدنی کرد.

صحت با بیان اینکه دراماتیک کردن یعنی ایجاد نوعی دروغ پردازی در کنش و واکنش‌های افراد، گفت: به این دروغ نباید بار معنایی منفی داد و در واقع اضافه کردن جنبه زیبایی و کاستن حشو و زشتی‌های زندگی‌های عادی است.

وی با تأکید بر اینکه باید یک نویسنده به صورت محترمانه به زندگی‌های مردم سرک بکشد و نگاه دقیق داشته باشد، گفت: لحظه دراماتیک را کنش و واکنش‌های حساس افراد می‌سازد و تنها با حرافی و ادعا کردن کار دراماتیک شکل نمی‌گیرد.

کلیشه نشانه اعتبار هنر خوب است

کارگردان فیلم تلویزیونی «شمعدونی» با تأکید بر اینکه باید بررسی و توجه به سلایق مختلف را از نظر دور نداشت، افزود: یک هنرمند باید یک فیلم یا داستانی که مورد علاقه و سلیقه‌اش نیست را بررسی کند تا بتواند نقاط ضعف و ناتوانی کار را بسنجد و به کیفیت کار خود اضافه کند.

صحت با تأکید بر اینکه باید دنبال سناریویی باشیم که به آن علاقه و دغدغه داریم باشیم، گفت: از کلیشه شدن و تکراری شدن موضوعات نترسید چرا که تنها عناصری کلیشه می‌شوند که بارها ساخته شده و دیده شده‌اند و هنوز هم محل توجه و تولید هستند.

وی با بیان اینکه موضوعاتی مانند عشق و نفرت چون برای مردم مهم هستند کلیشه شده‌اند، گفت: لازم است صحنه‌های درام را هنرمندانه کشف و پنهان کنیم.

نویسنده و کارگردان مجموعه تلویزیونی لیسانسه‌ها با بیان اینکه دوست داشته که یک رمان نویس شود، گفت: اگر رفع دغدغه‌های مالی نبود شاید به سمت فیلمنامه نویسی و سینما نمی‌رفتم.

صحت با تأکید بر اینکه نویسندگی کار بسیار حساس و سختی است، گفت: در میان تجارب کارگردانی و بازیگری و نویسندگی، سختی کار نوشتن را کاملاً حس کرده است.

 

منبع: مهر

ثبت شده در سایت پایگاه خبری تحلیلی سینما سینما کد خبر 104625 و در روز دوشنبه ۸ بهمن ۱۳۹۷ ساعت ۲۲:۰۸:۳۶
2024 copyright.