سهم ناچیز سینما در صحبت‌های صالحی امیری

صالحی امیریسید رضا صالحی امیری وزیر جدید ارشاد که روز سه شنبه از مجلس رای اعتماد گرفت، شب گذشته در تلویزیون به تشریح برنامه‌های خود پرداخت، اما جالب است که سهم سینما در دفاعیات مجلس و صحبت‌های دیشب وزیر ارشاد بسیار اندک بود، درست برخلاف دفاعیات و گفت‌و‌گوهای علی جنتی وزیر پیشین ارشاد.

به گزارش سینماسینما، وزیر جدید ارشاد در دفاعیات خود در مجلس شورای اسلامی و برای گرفتن رای اعتماد از نمایندگان مجلس بیشتر صحبت‌های خود را به صحبت‌های کلی و هدف گذاری‌های کلان اختصاص داد و تنها در بخش معیشتی و بیمه به قشر سینماگران اشاره کرد و از توجه جدی به امنیت فکری و شغلی هنرمندان شامل سینماگران،‌ مولفان و تمامی اصحابان فرهنگ و هنر به عنوان سرمایه‌های فرهنگ ملت صحبت کرد و گفت: «باید به موضوع بیمه هنرمندان نیز توجه شود. همچنین گسترش و تقویت تعاملات بین‌المللی فرهنگی برای شناساندن ارزش های فرهنگ ایرانی و اسلامی به جهانیان یک ضرورت است.»

اما او شب گذشته با حضور تیتر یک شبکه خبر بار دیگر به تبیین برنامه های آینده خود در حداقل ۹ ماهی که به عنوان وزیر ارشاد در دولت یازدهم حضور خواهد داشت اشاره کرد که باز هم بیشتر صحبت‌های او به معرفی خود و سوابقش و همچنین برنامه‌های کلی او در قبال عرصه های مختلف فرهنگی کشور اشاره کرد. بخش مهمی ‌از صحبت‌های او هم به این مسئله اختصاص پیدا کرد که باید به اندازه میزان مسئولیت این وزارت‌خانه از آن انتظار و توقع داشت. او در صحبت‌های خود در شبکه خبر هم چندان به موضوع و مسائل سینما نپرداخت و تنها به این نکته اشاره کرد که با توجه ظرفیت بالایی که سینمای ایران دارد باید بیش از پیش جهانی شود و از نظر اقتصادی بتواند بازده مناسبی داشته باشد.

صالحی امیری در این عرصه به اکران فیلم «محمد رسول الله» مجید مجیدی در ترکیه اشاره کرد و گفت:«خوشبختانه سرمایه‌ای که در زمینه اقتصاد فرهنگ می‌خواهیم بسیار ناچیز است. مثلا در سینما که ظرفیت نیروی انسانی می‌تواند جهش داشته باشد. مثل فیلم «محمد رسول‌الله» که سینمای ترکیه را مصادره کرده است. این فیلم می‌تواند به ۵۰ کشور اسلامی صادر شود. هم ارزش فرهنگی – دینی تولید می‌کند هم ارزش اقتصادی. ما نمونه‌های این کار و نمونه‌های مجید مجیدی را در کشور کم نداریم. اثربخشی آن‌ها از مختار (سریال مختارنامه) گرفته تا «شیار ۱۴۳» قابل انکار نیست. فیلم ما نخل طلایی گرفته و این یعنی قدرت رقابت با بزرگان سینمای جهان را داریم و نیازمند سرمایه‌گذاری هستیم. فقط هم پول برنمی‌گردد، هویت‌سازی هم می‌شود.»

در هر صورت آن طور که از صحبت‌های صالحی امیری برمی آید او در این ۹ ماه سعی دارد فعالیت های کلی‌تری انجام دهد و تلاش کند تنها به آرام کردن فضای فرهنگ کشور که در چند ماه اخیر التهابات زیادی خصوصا در بخش موسیقی و سینما و رسانه داشت بپردازد. حتی ممکن است اگر با این رویکرد بخواهد ادامه دهد چندان به فکر تغییر مدیران میانی و معاونین خود در برخی نهادها نباشد چراکه می داند سابقه مدیریت در ایران نشان داده اگر او یکی از مدیران فعلی زیر مجموعه اش را عوض کند قاعدتا آن مدیر هم طی یک روند جا افتاده مدیران زیر مجموعه خود را عوض می‌کند و به این ترتیب باز هم کل وقت ۹ ماهه ای که در وزارتخانه‌اش دارد به دادن حکم و احکام مدیران جدید خواهد گذشت.

منبع: آی سینما

ثبت شده در سایت پایگاه خبری تحلیلی سینما سینما کد خبر 31729 و در روز پنجشنبه ۱۳ آبان ۱۳۹۵ ساعت ۱۴:۳۶:۲۵
2024 copyright.