سیزدهمین جشن تصویر سال برندگانش را معرفی کرد

تصویر سال

 

مراسم پایانی و اهدای جوایز سیزدهمین جشن تصویر سال و جشنواره فیلم تصویر، عصر شنبه ۱۴ اسفندماه ۱۳۹۴ در خانه هنرمندان ایران برگزار شد. به سنت هرسال، هنرمندان حاضر در جشن روی جاده تصویری‌ها قدم گذاشتند و سوژه عکاسی فرهاد توکلی فارسانی شدند. آن‌ها همچنین یک عکس گروهی نیز گرفتند.

به گزارش پایگاه خبری سینماسینما به نقل از دبیرخانه تصویر سال، این برنامه با اجرای نادر داوودی با همراهی رضا رخشانی همراه بود و سیف‌الله صمدیان پیش از ارائه گزارشی از روند برگزاری سیزدهمین جشن تصویر سال و جشنواره فیلم تصویر گفت به هر نحوی که بود، ظاهراً نحسی سیزده رفع شده است و ما زیبایی ماه شب چهارده را پیش رو داریم. او از حضور تیپ‌های متفاوت هنرمندان حاضر یاد کرد و بخش‌های ویژه و بزرگداشت‌هایی که برای بزرگان تصویر ایران در دو سال گذشته در تصویر سال برگزار شد، گفت و به تقدیرهایی اشاره کرد که برای رویدادهای شاخص هنرهای تجسمی و شهدای عکاس در جشن تصویر سال اتفاق افتاد.

صمدیان از دوری از سیاست زدگی تصویر سال با کمترین تنش هم گفت و با بیان اینکه این جشن بیش از همه به نفع جوانانی بود که ١٣ سال است، آثارشان را برای تصویر سال ارسال می‌کنند توضیح داد، هنرمندان شاخص و همه‌فن‌حریف هم کنار ما بودند و اتفاقاً هیچ‌کس هم به ما نه نگفت. شاید این موضوع به خاطر فضای امن فرهنگی است که در تصویر سال وجود دارد.

امیدوارم سال‌های بعد با خیال راحت‌تر کار کنیم. امسال همزمان با برنامه‌ریزی و کارهای اجرایی برگزاری تصویر سیزدهم نقل مکانی به مکان جدید داشتیم؛ اما ظاهراً کار‌ها خوب پیش رفته است. هرچند که من دو هفته است که خانه نرفته‌ام!

او از زنده‌یاد محمد بهتویی مالک مکان ۲۴ ساله دفتر تصویر در خیابان گلریز هم یاد کرد و گفت: اگر محمد بهتویی و امنیتی که به لحاظ اقتصادی ایجاد کرد، نبود، متأسفانه این جمع هم نبود. او نخستین تقدیر این مراسم را با اهدای لوح قدر‌شناسی تصویر سال به نمایندگی از سوی خاندان بهتویی به مهندس مصطفی انجام داد.

 

تصویر سال

 

نادر داوودی گفت: من و سیف‌الله صمدیان سال‌هاست، کنار یکدیگر هستیم و کارمان را در یک دفتر کار شروع کردیم. ٢۴ سال از عمر این پروژه می‌گذرد و ١٣ سال است که در قالب تصویر سال برگزار می‌شود. شاید آن‌ها که جوان هستند، ندانند، چه عمری برای این موضوع صرف شده است. بار‌ها از سیف اله صمدیان پرسیده‌اند که چرا این کار را می‌کند؟ چون این نوع کار‌ها توجیه اقتصادی ندارد. امیدوارم کسانی که فعالیت اقتصادی می‌کنند تصویر سال را ببینند.

 

مجید رجبی معمار -مدیرعامل خانه هنرمندان- نیز عنوان کرد: میزبانی جشن تصویر سال  از توفیقات خانه هنرمندان است. ما سعی کردیم، همه امکانات موجود را در اختیار آقای صمدیان و تیمش قرار دهیم. امیدواریم که این امکانات در سال‌های آینده بیشتر شود.

 

رجبی معمار، رئیس خانه هنرمندان

برنامه با پخش مالتی‌مدیای عکس‌هایی از فیلم محمد (ص) و تقدیر از محمد فوقانی عکاس این فیلم ادامه پیدا کرد.

با معرفی داوران بخش گرافیک زیر ۲۵ سال – بهرام کلهر نیا، مصطفی اسدالهی و مسعود سپهر- برندگان بخش گرافیک معرفی شدند.

لوح تقدیر و جایزه نقدی سه میلیون ریالی به تقدیر شدگان و دیپلم افتخار و جایزه نقدی هفت میلیون ریالی به دو نفر در هر بخش و تندیس جوانان زیر ۲۵ سال و لوح افتخار همراه با جایزه نقدی ده میلیون ریالی به نفرات اول همه بخش‌ها اعطا شد.

محمد آراسته نسب و حسین اسکندری تقدیری‌های بخش گرافیک، حسام بیک محمدی و هانیه حیدری برندگان دیپلم افتخار و عاطفه آشوری برنده تندیس جشن سیزدهم تصویر سال بودند.

با پخش مالتی مدیای کاریکاتور‌ها و کارتون‌های منتشرشده در سال ۱۳۹۴ و معرفی داوران بخش کاریکاتور – کامبیز درم بخش، احمد عربانی و بزرگمهر حسین‌پور – در بخش کاریکاتور جوانان زیر ۲۵ سال، محمد باباکوهی، مجید داوودی، آرش فرخی و مجتبی حیدرپناه تقدیر شدند.

شاهین کلانتری و سحر فتاح برنده دیپلم افتخار و مجتبی حیدرپناه برنده تندیس و لوح افتخار جایزه جوانان زیر ۲۵ سال بخش کاریکاتور بودند.

 

با حضور محمد صیاد و محسن شاندیز – عکاسان باسابقه خبری ایران – با اهدای لوح سپاس و تندیس ویژه تصویر سال از مهدی قاسمی، امید وهاب‌زاده و علی محمدی به خاطر مجموعه عکس‌های ۵+۱ که به‌صورت مالتی مدیا در جشن تصویر سال ارائه شده، با تقدیم لوح سپاس و تندیس ویژه تصویر سال تقدیر شد.

کاوه کاظمی، فرزانه خادمیان و صمد قربان‌زاده داوران بخش عکس این دوره از جشن تصویر سال بودند.

در بخش عکس‌های مستند اجتماعی با دعوت از صمد قربان‌زاده و مسعود زنده روح کرمانی-رییس انجمن عکاسان ایران – از محمدمهدی کاربخش تقدیر شد و دیپلم افتخار و جایزه نقدی به مهران میرزایی و محمد نظری رسید و سینا شیری تندیس این بخش را گرفت.

سعید دستوری و محسن راستانی جوایز بخش عکس‌های نگاهی دیگر را اهدا کردند. سامان عبدیانی تقدیر شد و دیپلم افتخار به بهراد حسین‌پور رسید و تندیس این بخش به میلاد مختاری تعلق گرفت.

عکس‌های هنر و هنرمندان را ساعد نیک ذات و عبدالله صمدیان و صمد قربان‌زاده به برترین‌های این بخش تقدیم کردند. سینا عدلی تقدیر شد و دیپلم افتخار به حسین اسماعیلی و سینا شیری رسید. تندیس جایزه جوانان زیر ۲۵ سال نیز به رژین دلفان اختصاص یافت.

پس از نمایش مالتی مدیایی با عنوان «ورزش ایران در سال ۱۳۹۴» از نگاه احمد معینی‌جم، علی قلم سیاه از او با اهدای لوح تقدیر و تندیس ویژه قدردانی کرد و عکاسان ورزشی را به انجام ورزش توصیه کرد.

در بخش عکس‌های ورزشی، دیپلم افتخار به پیام ثانی و علی شریف‌زاده اعطا شد و خشایار جوانمردی تندیس جشن تصویر سال را برد.

 

اما در بخش عکس‌های خبری یلدا معیری و منا هوبه فکر جایزهٔ نفرات بر‌تر را اعطا کردند. مهدی بلوریان و یاسمن دهمیانی تقدیری بودند و دیپلم افتخار به آرمین کرمی و عرفان کوچاری رسید و محمدباقر شاهین تندیس را از آن خود کرد.

برای اهدای بخش جوایز بخش ویژه موبایلی با دعوت از افشین شاهرودی و روشن نوروزی جوایز این بخش تقدیم شد.

به برندگان این بخش دیپلم افتخار و جایزه نقدی ۵ میلیون ریالی اهدا شد. فؤاد اشتری، خشایار جوانمردی، دانیال خدایی، مسعود قرایی و علی کشاورز پنج منتخب داوران بودند.

 

برای بخش گربه‌های ایرانی، سیف اله صمدیان و علیرضا غفاری روی سن آمدند و به برندگان این بخش هم دیپلم افتخار و جایزه نقدی ۵ میلیون ریالی اهدا شد. شهروز الستی، خشایار جوانمردی، آرش چمن‌آرا، علی کشاورز و قدیر وقاری شورجه برنده‌های این بخش بودند.

اما در این بخش علاوه بر جوایز مربوط به رأی هیئت داوران، دبیر جشن تصویر سال، جایزه ویژه‌ای را به سه نفر در بخش گربه‌های ایرانی به‌پاس توجه و مراقبت انسانی از حیوانات خانگی، با اعطای اهدای لوح سپاس و تندیس ویژه گربه‌های ایرانی تقدیر کرد. پریوش نظریه، بابک چمن‌آرا و ماهور احمدی تندیس گربه‌های ایرانی را که از طراحی متفاوتی برخوردار بود را همراه با لوح تقدیر به خانه بردند.

 

پس از آن مالتی مدیای حمیرا طیبی پوراز کویرهای ایران و گروه‌های آفرود پخش شد و سیف اله صمدیان از زنده‌یاد حمیده رضوی یاد کرد که چندی پیش در کویر در جریان یکی از آفرود‌ها جان خود را از دست داد. او از پروژه‌های عکاسی و ویدئو آرت خلاقانه این هنرمند فقید در چند سال آخر حیاتش با تحسین یاد کرد.

اما فرزاد هاشمی، لوح سپاس و تندیس ویژه تصویر سال را به حمیرا طیبی‌پور اهدا کرد و در بخش ایران ما نیز با حضور جمشید بایرامی و حسن غفاری بر‌ترین‌ها؛ تهمینه رازقی، ولی محسنی سیس، حسین علیزاده، محبوبه فرج الهی، امین فایضی، محمد نسایی، آیلا سادات هاشمی، داوود ایزدپناه، آذین حقیقی و سینا شیری معرفی شدند.

 

در ادامه، نوبت به معرفی برندگان بخش فیلم رسید. رخشان بنی‌اعتماد، علیرضا زرین‌دست و سعید روستایی داوری این بخش را بر عهده داشتند. علیرضا زرین‌دست و سعید روستایی از حاضران در مراسم بودند.

در بخش فیلم‌های زیر ۱۵ دقیقه، فیلم‌های «امحا» به کارگردانی کوثر حیدری و شفق ابوسبا، «بازتاب» به کارگردانی جعفر صیادی، «بیگانه» به کارگردانی فردین انصاری تقدیر شدند و دیپلم افتخار به دو فیلم «تاریک روشن» به کارگردانی بهنام عابدی و برای دو فیلم «قرمز» و «پنج‌شنبه و نیم»، به کارگردانی سیدمهدی حسینی و سیدحمید حسینی رسید و تندیس جایزه جوانان زیر ۲۵ سال به «خوشبختی بدون پول»، به کارگردانی مهیار حمیدیان تعلق گرفت.

در بخش فیلم‌های بالای ۱۵ دقیقه فیلم‌های «چاق کچل سیبیلو» به کارگردانی محسن نجفی مهری، «بَردی»، به کارگردانی محسن کولیوندی، «وقتی صنم گریست» به کارگردانی مجید شیدا و فریبرز آهنین، «طیب» به کارگردانی مهدی مطهر و احمد کشاورز، «کشتارگاه» به کارگردانی بهزاد آزادی تقدیر شدند و دیپلم افتخار به فیلم‌های «سبز کله غازی» به کارگردانی آرمان خوانساریان و «چشم جنگ» به کارگردانی یوسف حاتمی‌کیا و مهدی برجیان اعطا شد و تندیس این بخش را فیلم «سکوت کن» به کارگردانی حسین امیری دوماری و پدرام پورامیری گرفت.

جایزه «بهترین تصویر»، آخرین جایزه مراسم عصر جمعه ۱۴ اسفندماه بود که با تقدیر از علی طالبی برای فیلم «قرمز» تندیس بهترین تصویر به‌طور مشترک به آرام طهماسبی و ابوالفضل آبشت برای فیلم «امحا» اهدا شد.

 

تصویر سال

گفتنی است نمایشگاه تصویر سال تا ۱۸ اسفندماه در گالری‌های خانه هنرمندان برپاست. جشنواره فیلم تصویر هم تا ۲۰ اسفند ادامه دارد.

 

ثبت شده در سایت پایگاه خبری تحلیلی سینما سینما کد خبر 12854 و در روز یکشنبه ۱۶ اسفند ۱۳۹۴ ساعت ۱۱:۰۷:۳۲
2024 copyright.