سیمرغ ششم و هفتم باز شدن پای کارگردان زن به سینما

ششمین و هفتمین جشنواره فیلم فجر را می توان عرصه ای برای حضور و ظهور پررنگ تر بانوان در سینما دانست.
به گزارش سینماسینما،  ششمین جشنواره فیلم فجر بهمن ۶۶به میزبانی تهران برگزار شد. پرنده کوچک خوشبختی به کارگردانی پوران درخشنده ،کانی مانگا سیف الله داد، ترن امیر قویدل، وکیل اول محمد هادی سیف و جمشید حیدری، بی بی چلچیه پرویز محلاتی ، مادیان محمد حسین محتشمی ،دستفروش محسن مخملباف و آن سوی مه صمد تواضعی از شاخص ترین فیلم های این دوره بودند.
نکته ای که در ششمین جشنواره فیلم فجر بیش از همه چیز نظر مخاطبان و منتقدان را به خود جلب کرد حضور موفق و متفاوت یک زن در مقام کارگردانی بود.
پرنده کوچک خوشبختی فیلمی به کارگردانی پوران درخشنده با بازی زنده یاد هما روستا و امین تارخ است که در سال ۶۶ با هنرمندی تعدادی از کودکانی که از قدرت تکلم محروم بودند سر و صدای زیادی بپا کرد و توانست نظر بسیاری از اهالی سینما را به خود جلب کند.
در این دوره کیانوش عیاری برای کارگردانی آن سوی آتش، فرامرز قریبیان برای بازی در ترن و پروانه معصومی برای بازی در شکوه زندگی و جهیزیه ای برای رباب موفق به دریافت سیمرغ بلورین  شدند.
در این دوره هیچ فیلمی موفق به دریافت سیمرغ بلورین بهترین فیلم نشد.
در دوره هفتم جشنواره فیلم فجر که نیز ابراهیم حاتمی کیا با دیدبان، مسعود جعفری جوزانی با فیلم در مسیر تند باد، و حسین هدایت با فیلم گراند سینما از شاخص ترین فیلمسازانی بودند که در این دوره حضور داشتند.
درمسیر تند باد توانست سیمرغ هفتمین جشنواره فیلم فجر را از آن خود کند ، عزت الله انتظامی برای بازی در فیلم گراند سینما و رویا نونهالی برای بازی در فیلم سینمایی عروس خوبان موفق به دریافت سیمرغ بلورین شدند.
در مجموع اگر نگاهی به ششمین و هفتمین جشنواره فیلم فجر بیاندازیم خواهیم دید که در این دو دوره حضور و ظهور بانوان در مقایسه با قبل در سینما بیشتر بوده است و به نوعی بانوان پس از انقلاب توانسته اند به سینما اعتماد بیشتری پیدا کنند.
منبع: شبکه خبر
ثبت شده در سایت پایگاه خبری تحلیلی سینما سینما کد خبر 10034 و در روز سه شنبه ۲۹ دی ۱۳۹۴ ساعت ۲۱:۳۷:۱۹
2024 copyright.