سینایی با «مرثیه گمشده» در برنامه گنجینه

انتخاب برنامه گنجینه شبکه مستند سیما برای بیستمین قسمت از این مجموعه، مستند «مرثیه گمشده» ساخته خسرو سینایی است.

شبکه مستند سیما در همکاری با مرکز آرشیو سازمان صداوسیما، مستندهای برگزیده دهه‌های ۴۰، ۵۰ و ۶۰ از مستندسازان برتر ایران را در قالب برنامه «گنجینه» پخش می‌کند. بعضی از این مستندها برای اولین بار از تلویزیون پخش می‌شوند و تعدادی دیگر برای اولین بار مرمت شده‌اند.
این هفته مستند «مرثیه گمشده» ساخته خسرو سینایی به نمایش درمی‌آید. مستندی که داستانِ ساخت و تولید آن مثل موضوعی که به آن پرداخته، پر فراز و نشیب بوده است. در سال ۱۳۴۹، موضوع مهاجرت لهستانی‌ها به ایران در خلال جنگ دوم جهانی، توجه خسرو سینایی را به خود جلب و او یک سال بعد ساخت این فیلم را آغاز کرد و تولید فیلم، با زحمات و ماجراهای زیاد، ۱۲ سال یعنی تا سال ۶۲ به طول انجامید.
«مرثیه گمشده» در ۱۳ اکتبر ۲۰۰۷ برای نخستین بار در دانشگاه علوم انسانی لهستان به نمایش درآمد و از سینایی تجلیل شد. یک سال پس از آن در ۲۱ سپتامبر ۲۰۰۸، در مراسم اختتامیه جشنواره فیلم لهستانی در گدنیا، صلیب لیاقت جمهوری لهستان از سوی لخ کاچینسکی، رئیس جمهور فقید این کشور به سینایی اهدا شد. این نشان افتخار به خاطر تلاش فراوان سینایی برای معرفی تاریخ ملت لهستان به او اعطا شد.
مجموعه «گنجینه» ساعت ۲۱ روز چهارشنبه هفتم بهمن ماه از شبکه مستند سیما پخش می‌شود. تکرار این قسمت پنجشنبه هشتم بهمن ساعت ۱۵ و جمعه نهم بهمن ساعت ۹ صبح است.

منبع: هنر و تجربه

ثبت شده در سایت پایگاه خبری تحلیلی سینما سینما کد خبر 10403 و در روز سه شنبه ۶ بهمن ۱۳۹۴ ساعت ۱۵:۴۸:۲۳
2024 copyright.