سینماسینما/ جشن تولد سینه‌فیل‌ها برای گدار/ گلستان و گدار روبروی هم در «تا جمعه، روبینسون»

سینماسینما، محمد حقیقت: جشن تولد ژان لوک گدار مقابل خانه‌ای که در آن به دنیا آمده، برگزار می‌شود. ژان لوک گدار، فیلمساز و منتقد برجسته، فردا سوم دسامبر ۹۱ ساله می‌شود. او بدون شک از تاثیرگذار ترین کارگردان های سینمای جهان در ۶۰ سال اخیر است. تعدادی از سینه‌فیل‌ها (عاشقان سینه چاک سینما) قرار است فردا در مقابل خانه ای که او در سوم دسامبر ۱۹۳۰ در پاریس منطقه هفتم واقع در شماره ۲ خیابان کنیاک ژ، به دنیا آمد، جمع شوند و جشن کوچکی بگیرند. البته خود ژان لوک گدار مدت هاست در سوئیس زندگی آرام و دور از دسترس دیگران را سپری می‌کند. او در سال‌های اخیر کمتر در انظار عمومی و جشنواره ها دیده شده و بیشتر در منزل خود مشغول به کار است. ‌اغلب از روی اینترنت و غیره تکه هایی از فیلمها را پیدا می‌کند و آنها را به شکلی دلخواه مونتاژ کرده، بر آنها تفسیر می‌گذارد و به این شکل ‌خود را سرگرم می‌کند. به عنوان مثال می‌توان از فیلم «کتاب تصاویر» که در جشنواره کن ۲۰۱۸ در بخش مسابقه به نمایش در آمد و جایزه نخل طلای افتخاری برای مجموعه آثارش را به ارمغان آورد، نام برد. اگرچه فیلم‌های اخیرش بیشتر شخصی و ویدئویی شده و تعداد تماشاگر کمتری را به سینما ها کشانده بود اما لازم است یادآوری شود که «از نفس افتاده» نخستین اثر بلند او در سال ۱۹۶۰ انقلابی در فرم، میزانسن، مونتاژ و شیوه روایت داستان ایجاد کرد و در ضمن پرفروش ترین فیلم اوست که ۲۲۰۸۸۶۴ تماشاگر را در فرانسه روانه سینماها کرد. موفقیت بعدی او در سال ۱۹۶۱ با «یک زن، یک زن است» شکل گرفت که این فیلم ۵۴۹۹۳۱ تماشاگر داشت. رفته رفته از تعداد تماشاگران فیلم‌هایش کاسته شد، از کمترین موفقیت در گیشه برای فیلم‌هایش می‌توان به فیلم «سوسیالیسم» با ۲۸۵۷۶ تماشاگر و «خداحافظی با زبان»، در سال ۲۰۱۴ با تعداد ۳۳۱۸۳ تماشاگر یاد کرد.

وی طی هفتاد سال فعالیت در سینما، جوایز بسیاری از جمله شیرطلایی ونیز، خرس طلایی برلین، اسکار افتخاری برای مجموعه آثارش، نخل طلایی افتخاری و غیره را به دست آورده است. گدار از سال‌ ۱۹۶۰ به بعد، تاثیر بسیاری بر سینماگران گوناگون جهان از جمله گلوبر روشا، فیلمساز برزیلی و موج نوی این کشور نیز گذاشته است.

از آخرین خبرها درباره او می‌توان به فیلم «تا جمعه، روبینسون» اشاره کرد که میترا فراهانی، طی چند سال درباره او ساخته که موضوعش گفتگو بین دو سینماگر از غرب و شرق است. هر جمعه وی با ابراهیم گلستان، صحبت تصویری کرده و این دو به تبادل نظر پرداخته‌اند. این دو سینماگر هرگز از نزدیک با هم ملاقاتی نداشته اند و تنها از طریق مجازی ارتباط برقرار شده است. گدار ۹۱ ساله و گلستان صد ساله، هر دو متعلق به موج نوی سینمای کشور خود هستند و گفتگوی هفتگی آنها بسیار پربار و جالب در آمده است. این فیلم بلندی است که قرار است تلویزیون آرته فرانسه به زودی آن‌را پخش کند. درضمن میترا فراهانی یکی از تهیه کنندگان فیلم «کتاب تصویر» است و همکاری او و گدار از آن زمان شروع شده بود.

به احتمال زیاد این فیلم اولین نمایش خود را می‌تواند درجشنواره برلین ۲۰۲۲ داشته باشد که البته این یکی از احتمالات است.

ثبت شده در سایت پایگاه خبری تحلیلی سینما سینما کد خبر 165312 و در روز پنجشنبه ۱۱ آذر ۱۴۰۰ ساعت ۱۶:۱۳:۳۴
2024 copyright.