سینماسینما/ موفقیت زنان فیلمساز در جشنواره‌ها‌؛ پس از ونیز این‌بار در سن‌سباستین

سینماسینما: یک خانم فیلمساز دیگر، با به دست آوردن جایزه‌ بزرگ جشنواره سن سباستین بسیار درخشید.

بعد از جشنواره ونیز ۲۰۲۰ که شیرطلایی بخش مسابقه خود را به یک فیلمساز زن (عشایر، اثر کلویی ژائو) در همین ماه سپتامبر در ایتالیا داد، شنبه شب، ۲۷ سپتامبر در جشنواره رده الف، سن سباستین خانم «دیا کولومبگاشویلی»، از کشور گرجستان چهار جایزه از جمله جایزه اول، «صدف طلایی»  شصت ‌و هشتمین دوره جشنواره سن سباستین را با فیلم « آغاز» به دست آورد.

وی متولد ۱۹۸۶ در گرجستان است و  تحصیلات سینمایی اش را در دانشگاه کلمبیای نیویورک سپری کرده؛ فیلم کوتاه او در جشنواره کن در سال ۲۰۱۶ مورد توجه قرار گرفته بود. اولین فیلم بلند او «آغاز»، امسال در بخش رسمی جشنواره کن ۲۰۲۰ پذیرفته شد اما به دلیل ویروس کرونا این جشنواره برپا نشد و لذا در مسابقه سن سباستین شرکت کرد.

داستان فیلم دراماتیک «آغاز» در یک شهرستان در گرجستان می‌گذرد و مربوط به یک جامعه به نام «جهوا آ»، بوده که توسط یک گروه افراطی مذهبی مورد هجوم قرار می‌گیرند. کشمکشی بین آن خانواده (یانا) و افراد مهاجم در می‌گیرد و رئیس آنجا رو به نابودی می‌رود، اما همسر او به مبارزه اش ادامه می‌دهد.

این فیلم جدا از جایزه بزرگ، جایزه های بهترین بازیگر زن، سناریو و بهترین کارگردانی را هم به دست آورد. زنان فیلمساز روز به روز در صحنه جشنواره های جهانی بیشتر می‌درخشند. در این جشنواره قبلا سینمای ایران جوایز گوناگونی به دست آورده بود از جمله بهمن قبادی دو بار جایزه اصلی، صدف طلایی را به دست آورده بود. مجید مجیدی با فیلم «پدر» در جشنواره سن سباستین در سال ۱۹۹۶ نیز جایزه هیات داوران را برده بود.

لازم است نکته ای درباره فیلمسازان زن در ایران نیز یادآوری شود که سینماگران جالب توجهی بوده اند و به تعداد آنها نیز افزوده شده از جمله، در حال حاضر می‌توان به ویژه روی فیلم اول خانم نوشین معراجی «پسر» بسیار حساب کرد که شخصا آن را بسیار خوب یافتم. او با فیلم اولش استعداد بسیار قابل توجهی از خود نشان داده و در حال تکمیل کردن اثرش است. تهیه کننده آن آقای فرد قادری از کارگردانان با استعداد آن را تهیه کرده است.

محمد حقیقت

ثبت شده در سایت پایگاه خبری تحلیلی سینما سینما کد خبر 143120 و در روز یکشنبه ۶ مهر ۱۳۹۹ ساعت ۱۷:۵۲:۲۹
2024 copyright.