سینما هیچ وقت در تحریم به سر نبرد

جمال شورجه

جمال شورجه

جمال شورجه در روزنامه سینما درباره تاثیرات تحریم در سینمای ایران گفت:

 

راستش را بخواهید امیدی به رفع تحریم‌ها ندارم. آمریکا بعد از این توافقات هم احتمالا بهانه‌های دیگری می‌تراشد و محرومیت‌های دیگری را بر ما اعمال می‌کند. البته خدا کند این بدبینی تنها نگاه شخصی من باشد و به حقیقت نپیوندد، اما واقعیت این است که ما برای شکسته شدن این تحریم‌ها هم داریم هزینه زیادی می‌پردازیم و به هر حال، دچار خسارت و زیان خواهیم بود.

از نگاه من، سینمای ایران تا امروز در تحریم خاصی به سر نبرده است. مگر نه اینکه فیلم‌های ما به جشنواره کشورهای خارجی راه می‌یافت؟ در همه فستیوال‌ها به روی فیلم‌های ما باز بود و حتی در سال‌هایی که مردم ما تحت فشار زیاد اقتصادی بودند، سینما دچار این تحریم‌ها نبود. از این تاریخ به بعد هم به نظر می‌رسد تحریم‌های نرم جدیدی در آستانه سیاست‌گذاری شدن باشد.

فیلم‌هایی که در دوران تحریم ساخته شد، عمدتا در فستیوال‌ها به نمایش در آمد، زیرا مغایرتی با اهداف و منافع آنان نداشت و شاید حتی نمایش فیلمی از ایران برای آنها یک امتیاز هم به حساب می‌آمد، هرچند که وقتی فیلمی از کشور ما به مذاق دشمنان ما خوش بیاید حتما اشکالی در کار نهفته است. سینمای ما نباید تأمین کننده منافع دشمن باشد و آب به آسیاب آنان بریزد. در این یک دهه که آنها ادعا کردند تحریم همه‌جانبه‌ای را علیه ایران اعمال کرده‌اند سینما در مسیر خود پیش رفت. اگر تصور کنونی این است که بعد از برداشته شدن تحریم‌ها بودجه‌های کلانی به سمت سینما سرازیر می‌شود باید بگویم من اساسا نسبت به باز شدن درهای اقتصادی امیدوار نیستم، هرچند که امیدوارم این نگاه منفی من غلط باشد و ما بتوانیم صادرات و واردات فیلم داشته باشیم. تا امروز مسائل فرهنگی و سینما در رده چندم اولویت کشور بوده، علی‌رغم اینکه مقام معظم رهبری بارها نسبت به اهمیت این حوزه تأکید ورزیده‌اند. در مقابل، ما کوتاهی کرده‌ایم و امکانات و تدابیر لازم را فراهم نکرده‌‌ایم. حرکت خزنده دشمن برای تغییر ملیت و هویت ما از مدت‌ها قبل شروع شده و ما باید علیه این جریان اقدام کنیم. مسوولان فرهنگی و اهالی قلم و هنر باید به فکر چاره‌اندیشی کاربردی‌تری باشند. در حال حاضر ما نمی‌دانیم سربازان جنگ نرم ما چه کسانی و کجا هستند. همه ما باید از نگاه و باور خودمان دفاع کنیم. اگر ما خودمان را تابع امر ولایت می‌دانیم باید تدابیر لازم را بیاندیشیم و برای دفع هجمه‌های مختلف دشمن آماده شویم. این آمادگی به حرکت‌های جدی( و نه رفتارهای منفعلانه) نیاز دارد. نمی‌شود که دشمن علیه ما فیلمی بسازد و بعد ما به این فکر کنیم در پاسخ به او کاری انجام بدهیم یا ندهیم، بودجه داریم یا نداریم، این رفتار بسیار ساده‌انگارانه است. چه تحریم‌ها برداشته شود چه نه، چه گشایش اقتصادی میسر بشود و چه نشود،یک تفکر جدی در این مورد بر ما واجب است.

منبع: روزنامه سینما

ثبت شده در سایت پایگاه خبری تحلیلی سینما سینما کد خبر 4659 و در روز سه شنبه ۵ آبان ۱۳۹۴ ساعت ۰۸:۲۸:۴۲
2024 copyright.