شایسته :سینمای اجتماعی در حال نابودی است

بااهمیت به اینکه باید تنوع ژانر در میان فیلم های روی پرده لحاظ شود اما خواست خود مردم است که به فیلم های کمدی روی خوش بیشتری نشان می دهند.

به گزارش سینماسینما مرتضی شایسته بابیان این نکته می گوید:مردم از فیلم های اکشن پلیسی، ملودرام و اجتماعی استقبال نمی کنند فیلم تاریخی که اصلا نمی خواهند ما هم با توجه به خواسته مردم و تحقیقاتی که انجام می دهیم می بینیم که تمایل شان به فیلم های کمدی بیشتر است.
این تهیه کننده با اشاره به دستمزد بالای بازیگران فیلم های کمدی می گوید: «تهیه کنندگان برای اطمینان بیشتر از بازگشت سرمایه شان روی فیلم های کمدی سرمایه گذاری می کنند.»
با این صحبت های شایسته این پرسش مطرح می شود که آیا سینما جای انتقال اندیشه نیست؟ تفکری در لابه لای روایت فیلم ها نباید لحاظ شود؟ صرف قرار دادن دوربین مقابل بازیگران و استفاده از الگوهای تکراری ساختاری برای فیلم سازی کافی است؟
شایسته پاسخ می دهد: «بالاخره تهیه کنندگان باید در سینما کار کنند و پول شان نباید بسوزد و از بین برود. ما بخش خصوصی هستیم که مقطعی تولیدکننده فیلم های «سیاوش»، «پارتی» «می خواهم زنده بمانم» و «بوی کافور، عطر یاس» «تجارت» و… بودیم. آن سال ها فیلم کمدی نبود، ولی ببینیم الان چه اتفاقی افتاده که گیشه سینمای ایران را فیلم های کمدی تصاحب کرده؟ متاسفانه ذائقه مردم به فیلم های کمدی است و به نوعی تهیه کنندگان را مجبور کردند وارد این لاین شوند و از فیلم های خانوادگی یا اکشن استقبال نمی کنند.»
تجربه ثابت کرده اکران فیلم های کمدی فاقد کیفیت لازم به شدت به سطح سلیقه مخاطب آسیب می رساند و به مرور، سینما تماشاگران خود را از دست می دهد. برای اینکه اولا خنداندن مخاطب کار ساده ای نیست در ثانی تماشاگر وقتی فیلم کمدی می بیند نوبت بعدی توقعش بالاتر رفته و فیلم کمدی بهتری به لحاظ داستانی و موضوع و قصه می خواهد. تکرار داستان فیلم های کمدی به مرور از جانب مخاطب پس زده می شود: نکته ای که به نظر می رسد تولیدکنندگان فیلم های کمدی به آن توجهی ندارند.
شایسته با اشاره به اینکه سینمای اجتماعی در حال نابودی است می گوید: «مخاطبین فیلم اکشن ایرانی را با امریکایی مقایسه می کنند و نتیجه می گیرند فیلم اکشن ایرانی کیفیتش خوب نیست پس نبینند: در حال حاضر طرفدار فیلم های کمدی هستند. درنتیجه همین سطح سلائق مختلف است که به کلیت سینما صدمه می زند.»

ثبت شده در سایت پایگاه خبری تحلیلی سینما سینما کد خبر 92752 و در روز یکشنبه ۳۱ تیر ۱۳۹۷ ساعت ۱۷:۳۴:۱۶
2024 copyright.