شهاب اسفندیاری: نشریه‌ای که اسم امام حسین را انتخاب کرده رکیک‌ترین اهانت‌ها می‌کند

شهاب اسفندیاریدر مراسم خصوصی اکران افتتاحیه فیلم «هیهات»، در کنار رونمایی از این فیلم مذهبی، به اهانت‌های اخیر یک نشریه نسبت به برخی هنرمندان سینما واکنش نشان داده شد.

به گزارش سینماسینما،  در این مراسم که شامگاه پنجشنبه (۲۴ شهریور) برگزار شد، شهاب اسفندیاری مدیر گروه سینمای دانشکده سینما – تئاتر، برای صحبت درباره این فیلم پشت تریبون آمد اما ترجیح داد درباره موضوع دیگری صحبت کند و با اشاره به ساخت «هیهات» گفت: هنرمندان درجه یک سینمای ما فیلمی درباره امام حسین (ع) ساخته‌اند اما در همین زمان نشریه‌ای که اسم امام حسین را روی خود گذاشته رکیک‌ترین اهانت‌ها را به برخی هنرمندان سینمای ایران می‌کند.

اسفندیاری ادامه داد: این رویۀ هتک حرمت‌ و فحاشی باب شده است و عده‌ای شاید احساس کنند مخاطب آن نبوده‌اند و لازم نیست اعتراض کنند اما یک روز که خودشان حرف متفاوتی بزنند به آنها نیز اهانت خواهد شد، پس نباید در این‌باره سکوت کنیم و اجازه بدهیم به هنرمندان سینما اهانت شود. جایی که حساسیت زیاد شده است، قوه قضائیه فارغ از هر گرایش سیاسی باید ورود کند. در سینمای ما چنین محصولاتی ساخته می‌شود و وجه تمایز ما با حکومتی مثل طالبان همین آثار ارزشمند فرهنگی است. امیدواریم دیگر چنین اتفاقاتی برای سینمای ما نیفتد.

در ادامه، بهروز افخمی نیز برای لحظاتی روی صحنه آمد و درباره این فیلم که از آن به عنوان «فیلم محرم ۹۵ سینمای ایران» یاد می‌کنند، گفت: یکی از کارگردانان این فیلم یعنی هادی نائیجی در فیلم «فرزند صبح» مشاور من بود چون آن زمان طلبه بود و عاشق ملاصدرا و اپیزودی هم که ساخته، ملاصدرایی است.

او ادامه داد: یکی دیگر از کارگردانان یعنی دانش اقباشاوی هم در یک فیلم جنگی که مشغول ساخت آن هستیم مشاور من است؛ او هم عاشق سام پکین‌پا بود و اپیزودی هم که ساخته، پکین‌پایی است! اپیزود هادی مقدم‌دوست هم اکشن خوبی دارد که با وجود کارهای قبلی‌اش از او انتظار نداشتیم. در مجموع فیلم خوبی است و امیدواریم در ماه محرم هم با استقبال خوبی مواجه شود.

در این مراسم از کارگردانان و نویسندگان این اثر نیز دعوت شد تا دقایقی درباره آن صحبت کنند که به‌جز سید روح‌الله حجازی که غایب بود، سه کارگردان دیگر روی صحنه آمدند.

هادی مقدم‌دوست در ابتدا این اکران را به امام حسین (ع) تقدیم کرد و با بیان اینکه “وقتی برای کاری همه‌چیز خود به خود جور می‌شود حیرت‌انگیز است”، گفت: این اتفاقات در فیلم های خوب زیاد می‌افتد و گرچه من نمی‌توانم بگویم فیلم ما قوی است اما فیلمی که برای امام حسین باشد حتماً از این اتفاقات در آن می‌افتد. در این فیلم همه‌چیز خودش جور شد و من هیچ سختی‌ای احساس نکردم. اگر فیلمسازهای دیگری هم در این موضوعات فیلم بسازند شهادت خواهند داد که من درست می‌گویم!

دانش اقباشاوی با بیان اینکه “فیلمسازی درباره مفاهیم خوب و خوب بودن کم شده است”، افزود: مخاطبان مفاهیم عاشورایی و مفاهیم فطری می‌توانند مخاطب این فیلم هم باشند چون فرهنگ عاشورا درباره فطری‌ترین مسأله انسان یعنی مسأله «خیر» است. امیدوارم فیلم را دوست داشته باشید و به دیگران هم بگویید ببینند که یک فیلم قصه‌گو درباره امام حسین (ع) ساخته شده است.

او این اکران را به «تمام کسانی که عاشق بودند و جنگیدند و می‌جنگند و احتمالاً خواهند جنگید» تقدیم کرد.

هادی نائیجی نیز در سخنانی گفت: نمی‌دانم روحیه کار جمعی در ما شکل گرفته یا نه، اما اثری که پیش‌روست باید نشان بدهد که یک کار جمعی است. من هم در این کار تمرین کردم که بشنوم و آداب شنیدن را یاد بگیرم. ذات سینما سرگرمی‌ است و مهار کردن این ویژگی آسان نیست، فقط امیدوارم در این فیلم آسیبی به این حماسه ۱۴۰۰ ساله که فرهنگ و هنر خاص خود را دارد نزده باشیم.

به گزارش ایسنا، «هیهات» که به‌زودی پس از اتمام اکران فیلم «ناردون» به نمایش درمی‌آید، محصول «سازمان هنری رسانه‌ای اوج» است که تهیه‌کنندگی آن را محمدرضا شفیعی بر عهده داشته و در آن حمید فرخ‌نژاد، حامد بهداد، بابک حمیدیان، مینا ساداتی، بهاران بنی‌احمدی، خسرو شهراز و آلا نجم ایفای نقش می‌کنند.

در پایان این مراسم و پیش از نمایش فیلم نیز با حضور هنرمندان، از خانواده سردار شهید حسین همدانی تجلیل شد.

در این مراسم که در تالار ایوان شمس برگزار شد، افرادی همچون علیرضا رضاداد، مهدی چمران، سیدمحمود رضوی، فرهاد اصلانی، گلاره عباسی، حبیب والی‌نژاد، رضا توکلی، محمدرضا شفیعی، غلامرضا موسوی، بیوک میرزایی، نرگس آبیار، پوریا آذربایجانی، محمود گبرلو، شهاب مرادی، بهروز شعیبی، اندیشه فولادوند، فاضل نظری، علی شادمان، محمد کاسبی، افسانه بایگان، مینا ساداتی، فرامرز روشنایی، صدرالدین حجازی، شهین تسلیمی، محمدرضا شریفی‌نیا و حسین فرح‌بخش حضور داشتند.

 

منبع: ایسنا

ثبت شده در سایت پایگاه خبری تحلیلی سینما سینما کد خبر 27058 و در روز جمعه ۲۶ شهریور ۱۳۹۵ ساعت ۱۳:۴۰:۵۱
2024 copyright.