«شوهر ایران خانم» برنده هات داکس شد

جشنواره بین‌المللی فیلم مستند هات داکس جایزه بهترین اثر کوتاه خود را به مستند کوتاه «شوهر ایران خانم» ساخته مرجان خسروی اعطا کرد.

به گزارش سینماسینما، سی‌امین جشنواره بین‌المللی مستند هات‌ داکس در کشور کانادا به کار خود پایان داد و مستند «شوهر ایران خانم» ساخته مرجان خسروی از ایران برنده جایزه بهترین فیلم مستند کوتاه از این رویداد معتبر عرصه مستند شد.

 «شوهر ایران خانم» ششمین ساخته مرجان خسروی بالدی که به‌صورت مستقل توسط شرکت «Seven Springs Pictures» به مدیریت میلاد خسروی بالدی تهیه و ساخته شده است و در بخش رقابت فیلم‌های کوتاه جشنواره هات داکس به نمایش درآمد.

«شوهر ایران خانم» با الهام و استعاره از رمان «شوهر آهو خانم» علی‌محمد افغانی، راوی زندگی خانواده‌ای از عشایر بختیاری است.

مرجان خسروی پیش‌ازاین جشنواره با ساخت فیلم‌های‌ کوتاه و مستند «وادیار» «برف می‌نامد»، «رویای یک اسب» و… علاوه بر حضور در جشنواره‌های معتبر ایدفا، بیگ اسکای، اوپسالا، کراکوف، آف‌ اودنسه، دی‌ام‌زد و… جوایزی چون بهترین فیلم بلند جشنواره بیگ‌اسکای، بهترین فیلم مستند از جشنواره فیلم جنایت و مکافات، بهترین کارگردان جوان از جشنواره فیلم‌های کوهستانی تگرنزی و… را در کارنامه دارد.

جشنواره بین‌المللی مستند هات داکس کانادا امسال جایزه بهترین فیلم بلند بین‌المللی خود را به فیلم «کوه‌ها» به کارگردانی سینماگر دانمارکی «کریستین اینشوج» اعطا کرد، مستندی که پرتره‌ای از یک خانواده اسکاندیناویایی است. «اینشوج» همچنین برنده جایزه بهترین فیلمساز بین المللی نوظهور نیز از این رویداد سینمایی شد.

این رویداد مستند کانادایی همچنین جایزه ویژه هیات داوران خود را برای بهترین فیلم بین‌المللی به فیلم «من لاواند» به کارگردانی «ادوارد لاولیس» داد، فیلمی که روایتگر داستان یک پسر جوان کرد ناشنوا است که از عراق مهاجرت کرده و مهارت‌های ارتباطی را در بریتانیا یاد می‌گیرد، اما بعداً با تبعید از خانه جدید خود نیز مواجه می‌شود.

جایزه بهترین مستند بلند کانادایی هم به «مادرم را از دست دادم» به کارگردانی «دنیس دژاردین» تعلق گرفت.

جشنواره  هات داکس از مهم‌ترین و معتبرترین جشنواره‌های بین‌المللی در حوزه مستند است که در سال ۱۹۹۳ توسط انجمن فیلم مستقل کانادا، تأسیس شد. هدف این جشنواره، نمایش و حمایت از آثار مستندسازان و ارتقای جایگاه تولید مستند، عنوان شده است.

سی‌امین دوره جشنواره هات داکس از تاریخ ۲۷ آوریل تا ۷ می (۷ تا ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۲) برگزار و سالن‌های سینمای تد راجرز تورنتو، میزبان این رویداد شد و در مجموع میزبان نمایش ۲۱۴ فیلم از ۷۲ کشور در چهار بخش رقابتی و چندین بخش غیررقابتی دیگر بود.

منبع: ایسنا به نقل از هالیوود ریپورتر

ثبت شده در سایت پایگاه خبری تحلیلی سینما سینما کد خبر 186532 و در روز یکشنبه ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۲ ساعت ۱۴:۱۰:۴۱
2024 copyright.