شکایت از کارگردان مشهور سینما

پای «کوئنتین تارانتینو» به اتهام نقض قانون حق کپی در جریان ساخت فیلم اسکاری «جانگوی آزاد‌شده» به دادگاه باز می‌شود.

به گزارش سینماسینما،کوئنتین تارانتینو کارگردان مشهور فیلم‌هایی چون «بیل را بکش» و «داستان عامه‌پسند» به نقض قانون حق کپی در جریان نگارش فیلمنامه «جانگوی آزاد‌شده» متهم شد.

«اسکار کولوین» مدعی شده تارانتینو که جایزه بهترین فیلمنامه اوریجینال را برای «جانگو» از آکاردمی اسکار دریافت کرد، متن این اثر را از فیلمنامه‌ «آزادی» کپی‌برداری کرده است. کولوین به همراه پسرش متن «آزادی» را به نگارش درآورده‌اند و ادعا می‌کنند داستان «جانگوی آزاد‌شده» شباهت بسیاری به فیلمنامه آن‌ها دارد.

فیلم سال ۲۰۱۲ تارانتینو با درخشش «جیمی فاکس»، «لئوناردو دی‌کاپریو»، «کریستوفر والتس» و «کری واشینگتون» به روی پرده رفت و جوایز بسیاری از جمله اسکار، گلدن گلوب و بفتا را نصیب عواملش کرد.

به گزارش ورایتی، شاکی این پرونده خواستار پرداخت غرامتی به اندازه صدها هزار دلار خسارتی است که پس از ساخت این فیلم متحمل شده است. خانواده کولوین فیلمنامه «آزادی» را سال ۲۰۰۴ به انجمن نویسندگان آمریکایی عرضه کردند و این اثر سپس از آژانس سینمایی «ویلیام موریس» سر در آورد.

در این دادخواست آمده است: پیش از ساخت فیلمی درباره «جانگو فریمن»، برده فراری به نام «جکسون فریمن» بود که سعی داشت آزادی خانواده‌اش را از صاحب‌کارش بخرد. متهمین مدعی هستند شباهت‌های فراوان بین این دو متن تصادفی بوده، اما هیچ تصادفی در کار نبوده است.

کوئنتین تارانتینو در سال ۱۹۹۴با ساخت فیلم برنده نخل طلای «داستان عامه‌پسند» به اوج شهرت رسید. این فیلم از نظر تجاری توانست موفقیت بسیاری کسب کند و از آن به عنوان یکی از بهترین فیلم‌های تاریخ یاد می‌کنند. فیلم معروف بعدی تارانتینو، «بیل را بکش» بود که در دو قسمت در سال‌های ۲۰۰۳ و دیگری در اوایل ۲۰۰۴ منتشر شد.

«ضدمرگ» نام اثر بعدی‌ تارانتینو بود و وی سپس شروع به ساخت فیلم مشهور دیگرش،«حرامزاده‌های لعنتی» کرد. این فیلم براساس داستانی تخیلی در دوران جنگ جهانی دوم اتفاق می‌افتد و بسیار مورد توجه منتقدان قرار گرفت.

تارانتینو فیلم «جانگوی آزادشده» را سال ۲۰۱۲ اکران کرد.این فیلم روایت‌گر دوران برده‌داری آمریکا است. این وسترن که پرفروش‌ترین فیلم وی به نسبت سایر فیلم‌هایش است و به فروشی بالغ بر ۴۲۵ میلیون دلار دست یافت.

جدیدترین پروژه سینمایی این کارگردان نام‌آشنا فیلم «هشت نفرت‌انگیز» است.تارانتینو پس از افشای بخش‌هایی از فیلمنامه‌اش توسط یک وب‌سایت تهدید کرده بود که برای پنج سال ساخت این پروژه سینمایی را به تعویق خواهد انداخت، اما اوایل سال آن را در یک تک‌اجرا بصورت نمایشنامه‌خوانی به روی صحنه برد و نهایتا تولید این فیلم را با فیلمنامه‌ای بازنویسی شده آغاز کرد. بازیگرانی چون «ساموئل ال. جکسون»،«کرت راسل»،‌ «بروس درن»،«تیم راث» و… نقش‌های اصلی این فیلم را بازی کرده‌اند.

منبع: ایسنا

ثبت شده در سایت پایگاه خبری تحلیلی سینما سینما کد خبر 8586 و در روز پنجشنبه ۱۰ دی ۱۳۹۴ ساعت ۱۹:۲۱:۱۲
2024 copyright.