شیدخت دژم شهابی: پویانمایی تهران یکی از دلایل ساخت فیلمم بود/ «خوردم، خوردی» از حقوق حیوانات دفاع می‌کند

کارگردان انیمیشن «خوردم، خوردی» تاکید کرد که مرکز گسترش موقعیتی را برای دانشجویان انیمیشن فراهم کرده است تا با کمک مالی بتوانند به ساخت آثار خود بپردازند.

به گزارش سینماسینما، شیدخت دژم شهابی کارگردان انیمیشن پنج دقیقه‌ای «خوردم، خوردی» و محصول مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پویانمایی که در دوازدهمین جشنواره پویانمایی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان حضور داشت درباره داستان این انیمیشن گفت: داستان فیلم «خوردم، خوردی» درباره بره‌ای است که در یک جشن عروسی ایرانی به دنبال مادر خود می‌گردد، او در این مسیر با آداب و رسوب غذا خودن ملت‌های مختلف آشنا می‌شود. پیش از ساخت این فیلم همیشه در ذهن خود به این فکر می‌کردم که ما انسان‌ها به چه حقی می‌توانیم به راحتی جان یک موجود زنده را بگیریم و برای زندگی او تصمیم بگیرد.

او ادامه داد: ایده اولیه «خوردم، خوردی» از خوردن ماهی سفید روز اول عید به ذهن من رسید؛ این تضاد بزرگی‌ست که هر موقعیت شادی‌ای که برای ما انسا‌ن‌ها پیش می‌آید به غم و عزاداری برای دسته‌ای از حیوانات تبدیل می‌شود، مثلا شب عید، ماهی‌ها، عید قربان، گوسفندها و… البته تاکید داشتم که این مساله را به ایران محدود نکنم و اتفاقات مشابهی را که در همه جهان اتفاق می‌افتد، نشان دهم.

این کارگردان در بخش دیگری از صحبت‌هایش درباره وضعیت انیمیشن ایران خاطرنشان کرد: انیمیشن ایران خیلی قوی و کار شده است اما متاسفانه حتی توسط مردم کشور خودمان هم دیده نمی‌شود چراکه بخش اعظمی از دنیای انیمیشن‌ ایرانی را انیمیشن کوتاه تشکیل می‌دهد که تنها در جشنواره‌ها پخش می‌شوند و خیلی از مردم عادی هم آن‌ها را دنبال نمی‌کنند یا از وجودشان آگاه نیستند. این مسائل باعث می‌شود که انیمیشن ایرانی به تعدادی مخاطب خاص محدود شود که بسیار ناراحت‌کننده است.

به گفته دژم شهابی؛ اکثر افرادی که در حوزه انیمیشن فعالیت می‌کنند برای شرکت‌های خارجی کار می‌سازند چون متاسفانه اغلب انیمیشن هایی که توسط شرکت های داخلی ساخته می‌شوند به دلیل مشکلات مالی و… نمی‌توانند از حداکثر پتانسیل‌های افراد استفاده کنند.

این کارگردان درباره نقش مرکز گسترش در تولید انیمیشن ایرانی تصریح کرد: مرکز گسترش موقعیتی را برای دانشجویان انیمیشن فراهم کرده است تا با کمک مالی بتوانند به ساخت آثار خود بپردازند چراکه رشته کارگردانی انیمیشن بسیار پرکار و سنگین است و اکثر ما نمی‌توانیم هم‌زمان با تحصیل کار کنیم. مرکز گسترش با کمک مالی به دانشجویان باعث می‌شود که آن‌ها روی ساخت فیلم‌شان تمرکز کنند و پایان‌نامه خوبی را ارایه دهند. البته مبلغ‌های دریافتی نسبت به استاندارهای جهانی پایین است.

او در پایان درباره جشنواره پویانمایی تهران تاکید کرد: این جشنواره مهم‌ترین رویداد انیمیشن ایران است و من هر دو سال مشتاق برگزاری آن هستم، جشنواره جو خیلی صمیمی و دوستانه‌ای دارد و از همه افراد و اتفاقات آن انرژی می‌گیرم. جامعه انیمیشن در طول این رویداد با یکدیگر ملاقات می‌کنند، فیلم می‌بینند و نقد می‌کنند که بسیار تاثیرگذار است، یکی از نیروهای محرکه من برای ساخت فیلم نیز این بود که اثرم را در این جشنواره ببینم و پذیرفته شدن آن بسیار برای من دلگرم‌کننده است.

ثبت شده در سایت پایگاه خبری تحلیلی سینما سینما کد خبر 176147 و در روز دوشنبه ۱۶ خرداد ۱۴۰۱ ساعت ۱۳:۳۲:۵۸
2024 copyright.