شیر طلا به «رم» آلفونسو کوارون رسید/ هفتادوپنجمین جشنواره ونیز برگزیدگانش را شناخت

هفتادوپنجمین دوره قدیمی‌ترین جشنواره سینمایی جهان شنبه ۱۷ شهریور در حالی به پایان راه رسید که بنا به اعتراف گیرمو دل‌تورو رییس هیات داوران، انتخاب برنده از جمع آثار برخی از بهترین‌ فیلمسازان حال حاضر جهان کار بسیار دشواری بود.

به گزارش سینماسینما، هفتادوپنجمین دوره جشنواره فیلم ونیز به پایان راه رسید. ریاست هیات داورانی که برنده شیر طلایی این دوره را مشخص می‌کرد، بر عهده گیرمو دل‌تورو کارگردان مکزیکی برنده اسکار سال گذشته بود که جایزه اصلی مراسم را به آلفونسو کوارون دیگر کارگردان مطرح مکزیکی اهدا کرد.

فارغ از انتخاب‌های هیات داوران در طول جشنواره فیلمی که بیش از همه نظر مخاطبان و منتقدان سینمایی را به خود جلب کرد، همین «رم» به کارگردانی آلفونسو کوارون بود. پس از آن فیلم‌های «برادران سیسترز» اثر ژاک اودیار و «سوگلی» ساخته یورگوس لانتیموس خودنمایی می‌کردند.

آلفونسو کوارون

ناگفته نماند که از نظر منتقدان بدترین فیلم این دوره از جشنواره فیلم ونیز «کوهستان» به کارگردانی ریک آلورسون بود.

جشنواره ونیز یکی از پیشگامان دنیای واقعیت مجازی است و امسال نیز توجه ویژه‌ای به این طفل نوپای عالم سینما داشت. به گفته سوزان بیر در حالی که ۱۲۰ سال از عمر سینما می‌گذرد، واقعیت مجازی فقط چهار سال دارد. فیلم «کره‌ها» در این دوره از جشنواره ونیز مخاطبان را با تکنولوژی واقعیت مجازی به فضا برد تا نوای کیهان را به لطف این تکنولوژی از نزدیک بشنوند.

جنیفر کنت

دو جایزه برای فیلم تنها فیلمساز زن جشنواره
در پایان این دوره از جشنواره فیلم ونیز جایزه مارچلو ماسترویانی که به استعدادی نوظهور در دنیای بازیگری اهدا می‌شود به بایکالی گانامبار بازیگر فیلم «بلبل» به کارگردانی جنیفر کنت تنها زن فیلمساز بخش رقابت اصلی این دوره از جشنواره فیلم ونیز اهدا شد.

همین حضور کمرنگ زنان در جشنواره فیلم ونیز یکی از جنجال‌های این دوره بود که با اعتراض برخی از چهره‌های سرشناس حاضر در جشنواره از جمله ژاک اودیار همراه شد.

شاید به همین دلیل و برای جبران مافات است که جایزه ویژه هیات داوران نیز به جنیفر کنت خالق فیلم «بلبل»‌ تقدیم شد.

در میان انبوه فیلم‌های مدعی شاید لایق‌ترین نام‌ها برای دریافت فیلمنامه برادران کوئن باشند. آن‌ها که مهارتشان در نوشتن پرآوازه است، با فیلم «حماسه باستر اسکراگز»‌ جایزه بهترین فیلمنامه جشنواره هفتادوپنجم ونیز را از آن خود کردند.

جایزه‌ بهترین بازیگر زن به الیویا کلمن در حضور اما استون بهترین بازیگر زن هم الیویا کلمن شد،‌ آن‌ هم در فیلمی که اما استون بازیگر برنده جایزه اسکار دیگر بازیگر زن آن است. کلمن در فیلم «سوگلی»‌ به کارگردانی یورگوس لانتیموس بازی کرده است.

جایزه بهترین بازیگر مرد هم برای بازی درخشان در نقش ونسان ونگوک نقاش چیره‌دست، به ویلم دفو رسید. او در فیلم «در دروازه ابدیت» نقش ونگوک را بازی کرده است.

یورگوس لانتیموس

ژاک اودیار مشهور هم با وسترن «برادران سیسترز» لایق دریافت جایزه بهترین کارگردانی جشنواره ونیز شد. او در این فیلم متفاوت از جان‌ سی.رایلی و جیک جیلنهال بازی گرفته است.

پیش از اعلام جایزه نهایی مراسم یا شیر طلایی، نوبت برنده جایزه بزرگ هیات داوران است. این جایزه هم به فیلم «سوگلی» از یورگوس لانتیموس رسید.

و در نهایت جایزه نهایی مراسم یعنی شیر طلایی ونیز برای بهترین فیلم همانطور که اکثر منتقدان پیش‌بینی می‌کردند به فیلم «رم» اثر تحسین‌شده آلفونسو کوارون کارگردان مکزیکی برنده جایزه اسکار رسید.

سال گذشته هم گیرمو دل‌توروی مکزیکی شیر طلایی ونیز را با فیلم «شکل آب»‌ دریافت کرد و در نهایت برنده جوایز بسیار دیگری از جمله جایزه اسکار هم شد. به این ترتیب «رم» و آلفونسو کوارون هم شانس زیادی برای دریافت اسکار خواهند داشت.

برترین‌های جشنواره ونیز 

بهترین فیلم (شیر طلایی) : «رم»‌ ساخته آلفونسو کوارون

بهترین کارگردانی: ژاک اودیار برای «برادران سیسترز»

بهترین فیلمنامه: برادران کوئن برای «حماسه باستر اسکراگز»

جایزه بزرگ هیات داوران: «سوگلی» ساخته یورگوس لانتیموس

جایزه ویژه هیات داوران:‌ «بلبل» ساخته جنیفر کنت

بهترین بازیگر زن: الیویا کلمن‌ در «سوگلی»

بهترین بازیگر مرد:‌ ویلم دفو در «در دروازه ابدیت»

منبع: خبرآنلاین

ثبت شده در سایت پایگاه خبری تحلیلی سینما سینما کد خبر 95927 و در روز یکشنبه ۱۸ شهریور ۱۳۹۷ ساعت ۱۳:۳۹:۵۰
2024 copyright.