ضرری که شبکه نمایش خانگی به جیب مردم زده است

رئیس سابق شبکه نمایش خانگی تاکید کرد که سفارش و کنترل محتوا در این شبکه رها شده است و مدیران راهبردی برای تولید محتوا ندارند.

به گزارش سینماسینما، محمدرضا عباسیان که پیش تر مدیریت شبکه نمایش خانگی را برعهده داشته است، درباره وضعیت امروز این حوزه گفت: آنچه این روزها ما از خروجی سریال‌های نمایش خانگی می‌بینیم نوعی نبود برنامه در این حوزه و کنترل محتوا در آن به نوعی رها شده است. البته این موضوع فقط درباره نمایش خانگی نیست؛ بلکه در سینما هم همین مسائل دیده می‌شود.

او بیان کرد: در خصوص محتوای با برنامه آثار مثالی می زنم. در شش ماه گذشته شبکه نمایش خانگی برای اهداف دولت چه کرده است؟ در جواب باید بگوییم هیچ. بزرگترین دستاورد دولت روحانی برجام بوده است. نمایش خانگی در این باره چه کرده است؟ باز هم باید بگوییم هیچ. در حیطه سریال سازی چه قدمی بر داشته شده است؟ دوباره باید بگوییم هیچ. سریال سازی را هم کنار می‌گذاریم آیا مدیران و مسئولان در حیطه مستند سازی موفق عمل کردند؟ متأسفانه پاسخ همه این سوال ها هیچ است. حال باید بررسی کرد چرا چنین اتفاقاتی در عرصه هنر می‌افتد.

شبکه خانگی با این عملکرد، سینمای ارزشمند را زمین زد

او عنوان کرد: سینمای ایران در یک سال ۱۰۰ فیلم تولید می‌کند. از میان این فیلم ها فقط ده درصد پیروز گیشه هستند و ده درصد دیگر هم زیان ده نیستند. پس می توان گفت هشتاد درصد فیلم ها گیشه خوبی نداشته و زیان‌ده بودند که اتفاقاً فیلم هایی با محتوای خوب و فاخر جزو همین هشتاد درصد هستند. قرار بود این فیلم های ناموفق در گیشه در سبد خرید مردم قرار بگیرد و مخاطبان برای دیدن فیلم هایی که خوب بودند اما خوب فروش نرفتند در شبکه خانگی هزینه کنند تا این چرخه جریان داشته باشد.

عباسیان ادامه داد: زمانی که ما این سبد را پر کنیم از سریال ها انگار سعی داریم سینمای ارزشمند را زمین بزنیم و راه تنفس فیلم های سینمایی خوبی را بستیم که در فروش موفق نبودند در شبکه نمایش خانگی می‌خواست نفس بکشند.

رقابت اشتباه با تلویزیون

رئیس اسبق مؤسسه رسانه های تصویری، گفت: تولید و پخش حجم زیاد سریال خیانت به سینمای خوب و با محتوا است. گفته شده است که این نگاه سیاسی مدیران است و می خواهند اینگونه می خواهند رقابت کنند با تلویزیون اما من عقیده دارم انتخاب این راه یک رقابت اشتباه است. اگر سریال سازی در نمایش خانگی محدود شود صنعت سریال سازی در ایران دچار اختلال نمی شود چون محل پخش آن تلویزیون است اما اگر فیلم های خوب سینما برای عرضه دچار مشکل جدی شوند دیگر جایی در هیچ کجا ندارد.

عباسیان اظهار کرد: تولید سریال با این حجم در شبکه نمایش خانگی یک آفت جدی برای سینمای ماست. اگر در دنیا سریال گیم اف ترونز ساخته می شود برای نمایش به صورت دی وی دی و اینترنتی ساخته نمی شود؛ بلکه برای پخش در شبکه های تلویزیونی ساخته می شود. تاکید می کنم در مهد اصلی سریال سازی که امریکاست هم سریال برای پخش به صورت دی وی دی و اینترنتی ساخته نمی شوند.

رئیس سابق صنف شبکه نمایش خانگی، افزود: نکته دیگر که این روزها باعث عملکرد ضعیف شبکه نمایش خانگی شده اینکه هر روز تعداد تهیه کنندگان بیشتر از پیش می شود. هر وقت هر تهیه‌کننده‌ای با هر پولی وارد این حیطه نمایش خانگی کردیم وضعیت می‌شود همین که می‌بینیم. باید دید چرا حتی کارهای خوب نیمه راه رها می‌شوند قهوه تلخ، ابله و … همه سریال‌هایی بودند که سرنوشتشان معلوم نشد. در این میان فقط مخاطب ضربه خورد.

عباسیان اظهار داشت: سریالی پروانه ساخت می گیرد به نام ممنوعه، با همان پروانه ساخت تولید می شود و در نهایت ۳۰۰ دقیقه از سریال سانسور می شود. باز هم تنها بیننده جور این مشکل را کشید. خریدار هزینه ای برای خرید یک قسمت از سریال را پرداخت می کند. یک قسمتی که بیشتر زمانش برای آنچه در گذشته خواهید دید و آنچه در آینده خواهید دید می رود و به تازگی هم کلیپ موسیقی با تصاویر تکراری می گذراند تا زمان پر کنند و در قسمت های مختلف یک سریال این کلیپ ها پخش می شود. با این توصیفات بیننده فقط ۱۵ دقیقه مفید و صحنه های جدید در این یک قسمت می بیند.

منبع: ایرنا

ثبت شده در سایت پایگاه خبری تحلیلی سینما سینما کد خبر 114453 و در روز جمعه ۲۴ خرداد ۱۳۹۸ ساعت ۱۳:۲۸:۴۶
2024 copyright.