طرحی برای نجات سینمای بدنه ارائه می‌شود

پردیس سینمایی آزادیسجاد نوروزی از لغو نمایش فوتبال در سالن‌های سینما و طرح‌های حمایتی از فیلم‌های سینمایی توضیحاتی ارائه کرد و گفت: حوزه هنری به عنوان یک نهاد مدیریتی با تیم جدید، طرحی برای نجات سینمای بدنه ارائه کرده و مذاکراتش با چند فیلم شروع شده که امیدواریم به نتایج خوبی برسد.

به گزارش سینماسینما، مدیر پردیس سینمایی «آزادی» درباره لغو نمایش فوتبال ایران_عراق که با استقبال خوبی هم مواجه شده بود، اینطور توضیح داد: یک سری ملاحظات کلان وجود داشته و به خاطر نزدیکی به انتخابات، برخی نهادهای مسئول به وزارت ارشاد اعلام کردند که برگزاری این برنامه به مصلحت نیست.

تمام شیوه‌نامه‌های بهداشتی رعایت شده و بلیط‌ها ۵۰درصد به فروش رفته بود و مانعی از طرف وزارت بهداشت نبود.

«سجاد نوروزی» که در میز سینمای برنامه «سلام تهران» که ۳۰ خرداد ماه از شبکه پنج پخش می شد، سخن می گفت درباره طرح حمایتی سازمان سینمایی برای فیلم‌های پرفروش و  طرح حوزه هنری برای کمک به فیلم‌های کم فروش، اینطور مطرح کرد: واقعاً وضعیت پیچیده‌ای‌ داریم که تابع هیچ قانونی نیست.

اگر بخواهم دلیل استقبال نکردن از طرح‌های حمایتی را بگویم این است که فیلم‌هایی انتخاب شده که با سرمایه شخصی ساخته شده‌اند و سرمایه گذار حق دارد انتخاب کند که آیا پس از اکران سرمایه‌اش برمی‌گردد.

بخش اعظم تولیدات سینمایی ما به دلیل پیروی از قاعده سود در تولید، اکران برایش مهم نیست و سودش هنگام تولید درآمده است. از پولی هم که از اکران اثری که دو سال است تولید شده، نمی‌تواند اثر دیگری بسازد. این سینما با مسکِن‌های مقطعی درست نمی‌شود. به یک کمپین نجات سینما نیاز داریم که بخش تبلیغاتی و بخش اقتصادی و اراده حاکمیتی پشتش قرار گیرد.

این سینمادار در ادامه گفت: اکنون حوزه هنری به عنوان یک نهاد مدیریتی با تیم جدید طرحی برای نجات سینمای بدنه ارائه کرده و مذاکراتش با چند فیلم شروع شده که امیدواریم به نتایج خوبی برسد. منتها متولی سینما در ایران نهاد مشخصی است که باید بتواند نقش تصدی‌گری را به خوبی انجام دهد. باید به این نهاد کمک هم بشود تا این نقش را به‌درستی ایفا کند.

سینما برای ما و در میان کشورهای خاورمیانه، یک ویژگی استراتژیک است. این صنعت تضعیف شود از ناحیه این مزیت استراتژیک ضربه می‌خورد و این در حالی‌ست که با این اهمیت و ویژگی، من هیچ برنامه‌ای برای سینما نمی‌بینم.

وی درباره نوع و گستره این حمایت‌ها این توضیح را داد: به‌طور مثال من خیلی پیگیر پخش تیزر از صدا و سیما بودم و بارها نقد کردم که چرا این کار انجام نمی‌شود. اما این فقط یک وجه است و وجوه دیگری هم هست.

دیدیم که در اوج بحران اروپا، فیلم «تنت» آخرین ساخته «کریستوفر نولان» اکران شد. برای نجات سینما یک فیلم مهم را قربانی کردند که در شرایط عادی اگر اکران می‌شد موفقیت آمیز بود. ما هم اگر بخواهیم همین خط را پیش برویم، باید به سمت فیلم‌های پرفروش برویم و فیلم‌ها را بخریم.

در ادامه نوروزی درباره ساز و کار دقیق حمایت از فیلم‌ها گفت: باید با مبلغی فیلم‌ها را خرید که فیلم‌ساز بتواند با آن ساخت فیلم بعدی را شروع کند. من با برخی از آن‌ها گفت‌وگو کردم و می‌گویند وقتی دو سال قبل فیلمی را با هزینه هفت‌میلیارد ساخته‌ام، اگر در گیشه ۲۰میلیارد بفروشد تازه سرمایه برمی‌گردد؛ در حال که کل جمع گارانتی برای آن فیلم به هفت‌میلیارد نمی‌رسد و هزینه تولید هم در نمی‌آید. در این شرایط طبیعی‌ست که از این حمایت‌ها استقبال نمی‌شود.

راه کار این است که وزارت ارشاد و نهادهای صنفی، یک نقشه مشترک بریزند و بودجه حمایتی ۳۰میلیاردی در نظر بگیرند و این مبلغ برای خرید و تبلیغات هزینه شود. مردم الآن حتی نمی‌دانند سینماها باز هستند.

در پایان سجاد نوروزی در خصوص خالی بودن چهارطبقه اول سینما آزادی این توضیح را ارائه کرد: این چهار طبقه در مالکیت حوزه هنری‌ست، نه‌ سینما آزادی. به همت مدیریت جدید حوزه «محمدمهدی دادمان» قرار است برای آن فکری شود.

ثبت شده در سایت پایگاه خبری تحلیلی سینما سینما کد خبر 157538 و در روز یکشنبه ۳۰ خرداد ۱۴۰۰ ساعت ۱۵:۵۱:۰۳
2024 copyright.