عرضه مستندی درباره زندگی و آثار بهرام صادقی در بتهوون

بهرام صادقی«آقای نویسنده زنده است» مستندی ساخته حامد قصری درباره زندگی و آثار بهرام صادقی است که به زودی از سوی نشر بتهوون راهی بازار می‌شود.به گزارش سینماسینما، حامد قصری (روزنامه‌نگار و فیلمساز) عنوان کرد: تیرماه سال ۹۲ در کافه زمان، طرح مستند «آقای نویسنده تازه کار است»، نگاهی به زندگی و آثار بهرام صادقی را با حسین مزاجی شاعر در میان گذاشتم و به صورت جدی آغازگر ساخت مستندی شدم که اواخر سال پیش تمام شد و قرار است در موسسه بتهوون منتشر شود. البته همین ماه پیش به دکتر اصلانی گفتم که اگر دوباره بخواهم برای ساخت آن دست به کار شوم هرگز این کار را نمی‌کنم. حالا متوجه می‌شوم چرا وقتی در پروسه ساخت افتادم چند نفر از بزرگان هنر این سرزمین گفتند که پیش از تو ۴ نفر دیگر هم قصد ساخت این مستند را داشته‌اند و البته خبری از آنها نشده است.

به گفته کارگردان مستند «آقای نویسنده زنده است» تاثیرگذاری صادقی به حدی‌ست که او را پایه‌گذار داستان شک می‌دانند طوری که بر نویسندگان پس از خود همچون گلشیری تاثیرگذار بوده است.

این فیلم در ۱۲سکانس‌ و ۷۵ دقیقه به صورت کلاسیک روایت می‌شود.

تولد در نجف آباد تا اصفهان و دبیرستان ادب، شکل‌گیری شخصیت، پزشک یا نویسنده بودن، برتری‌های تکنیکی و تفکری، نقش زبان در داستان‌های او، طنز تلخ، داستان‌های شفاهی، شاعر یا داستان‌نویس، جهانی بودن، ازدواج، جوانمرگی سر فصل‌های این فیلم را تشکیل می‌دهند.

همچنین در این مستند با محمد صنعتی، محمدرضا اصلانی(همدان)، علی دهباشی گفتگو شده و برای اولین بار برخی عکس‌ها، اسناد، نامه‌ها، صداها و فیلم‌هایی از بهرام صادقی در این اثر دیده می‌شود.

قصری درباره عنوان فیلم نیز افزود: عنوان فیلم بر وزن عنوان یکی از داستان‌های بهرام صادقی با عنوان «آقای نویسنده تازه‌کار است» انتخاب شده است.

این فیلم به کارگردانی حامد قصری مراحل پایانی اخذ مجوز از ارشاد را طی می کند و به زودی توسط انتشارات بتهوون راهی بازار خواهد شد.

بهرام صادقی پس از صادق هدایت یکی از نویسندگان تاثیرگذار تاریخ ادبیات داستانی ایران است. منتقدان و نویسندگان او را پایه‌گذار داستان مدرن می‌دانند. اما به دلایل زیادی در دهه‌های گذشته کمتر از نقش او سخن به میان آمده است. بهرام صادقی نخستین شعر خود را در هفت ساگی سرود و در ۱۶ سالگی چاپ شده آن را دید. داستان‌های او در زمانی که سن و سال چندانی نداشت در مجله سخن، توسط پرویز ناتل خانلری به چاپ می‌رسید. در دهه ۳۰ مجلاتی نظیر کیهان هفته، کتاب هفته، جنگ ادبی اصفهان، صدف، فردوسی، جهان نو و … آثار او را به چاپ می‌رساندند.

به گواه پرویز ناتل خانلری، رضا سیدحسینی، ابوالحسن نجفی و حتی مرتضی ممیز (طراح اصلی گرافیک داستان ملکوت) و اسنادی که از بهرام صادقی موجود است؛ از او به عنوان نابغه داستان‌نویسی در حال ظهور یاد می‌شده است.

از بهرام صادقی مجموعه داستان «سنگر و قمقمه‌های خالی» و داستان بلند «ملکوت» به یادگار مانده است.

منبع: ایلنا

ثبت شده در سایت پایگاه خبری تحلیلی سینما سینما کد خبر 33545 و در روز سه شنبه ۹ آذر ۱۳۹۵ ساعت ۰۶:۴۳:۳۲
2024 copyright.