علم‌الهدی: فرهادی و سینمای ایران هر دو به‌هم محتاجند

امیرحسین علم‌الهدی (کارشناس سینما) – آیا جوایز سینمایی اصغر فرهادی طی سالیان گذشته حاصل کارکرد مطلوب دستگاه فرهنگی و هنری کشور است یا حاصل شرایط آن بخش از فعالیت سینمای ایران که به دولت وابسته نیست یا اینکه این موفقیت‌ها حاصل تلاش تک‌نفره و نبوغ اصغر فرهادی است که توانسته است تا بدین جا پیش آید و جوایز معتبر داخلی و خارجی را از آن خود کند؟
پاسخ به این سوالات مستلزم بررسی و تحلیل زندگی و نوع فیلمسازی فرهادی است و نگاهی بدون تعصب به تولیدات او و طی کردن پله‌های ترقی در سینمای ایران که بدون شک تنفس در این سینما توانسته است از فرهادی نمادی از سینمای ایران در محافل سینمایی خارج از کشور تبدیل کند. دهه ۶۰ اصغر فرهادی، دانشجوی انجمن سینمای جوانان ایران بوده است که این انجمن زیرمجموعه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تاسیس شده است و تا امروز توانسته است هزاران دانشجوی سینما را آموزش دهد و ده‌ها سینماگر فعال را به سینمای ایران وارد کند و در شکل‌گیری سینمای فرهادی نمی‌توان شرایط آن زمان نادیده گرفت ولی اما مهم‌ترین جرقه‌های نگاه متفاوت فرهادی را باید با سریال «داستان یک شهر» تلویزیون دنبال کرد که چنانچه این سریال نمی‌توانست به تولید برسد شاید فرهادی نمی‌توانست چنین استوار داستان‌های خود را روایت کند. پس تصمیم تلویزیون هم کارساز بوده در سرنوشت فعلی اصغر فرهادی.
اما تولیدات اولیه سینمایی اصغر فرهادی را نباید نادیده گرفت که در غنای سینمای او تاثیرگذار بوده است و بدون شک همراهان او در این فیلم‌ها در موفقیت فیلم‌ها سهم داشته‌اند.
این روند رو به رشد فرهادی حاصل نبوغ ذاتی او، همراهی مسوولانه دولت‌های وقت و همراهی دلسوزانه فعالان سینمایی درحین ساخت فیلم‌های فرهادی بوده است و بدون شک موفقیت‌های چندساله اخیر او حاصل فضای فعالیت در سینمای ایران بوده است که نام‌هایی چون عباس کیارستمی، داریوش مهرجویی، مجید مجیدی، فاطمه معتمدآریا و طیف زیادی از فعالان سینمای ایران که جوایز ریز و درشت جشنواره‌های جهانی را از آن خود کرده‌اند و بدون شک این جوایز‌ مهم سینمایی بستری شده‌اند برای بلوغ و ظهور نبوغ فیلمسازی به نام اصغر فرهادی که توانسته است تکمیل‌کننده شایسته‌ای از بلوغ سینمای ایران در محافل سینمایی خارج از کشور باشد.
دست مریزاد به این فرزند خلف سینمای ایران که با پشتوانه‌های قوی سینمای ایران توانسته است پرچمدار سینمای ایران در دهه ۹۰ شمسی و دهه ۲۰۱۰ میلادی باشد.
در پایان باید دوباره اذعان کنم که موفقیت‌های این فرزند خلف سینمای ایران حاصل پشتکار و ممارست و نبوغ او در درجه اول و تنفس او در میان سینماگران ایرانی و پشتوانه او با کسب جوایز بیشمار سینماگرانی است که این فرزند خلف با تکیه بر این داشته‌های غرورانگیز توانسته است همچنان نام و یاد ایرانی را در سینمای جهان زنده نگه دارد.
تز فرهادی یک استثنا است و این موفقیت فقط حاصل تلاش اوست، نگاه رادیکالی به فعالیت‌های او است. خود فرهادی بارها ذکر کرده است که این موفقیت‌ها حاصل تلاش‌های تمام سینماگران ایرانی است و نباید فرهادی را از بدنه سینمای ایران جدا دانست و این مانیفست جدایی او از سینماگران ایرانی به دلیل موفقیت‌هایش نه برای فرهادی نتیجه‌ای خواهد داشت و نه برای سینمای ایران و باید بپذیریم که فرهادی و سینمای ایران هردو به‌هم محتاج هستند.

 

منبع: روزنامه اعتماد

ثبت شده در سایت پایگاه خبری تحلیلی سینما سینما کد خبر 16674 و در روز سه شنبه ۴ خرداد ۱۳۹۵ ساعت ۱۱:۲۰:۰۲
2024 copyright.