علیرضا داودنژاد: جشنواره‎‌های سینمایی وابستگی‎های مالی و سیاسی دارند

علیرضا داودنژاد معتقد است که اکثر جشنواره‎‌ها، وابستگی‎های مالی و سیاسی دارند و گوهر فرهنگ کمتر در بدنه‎شان دیده می‌‎شود.

کارگردان «فراری» گفت: «دستمایه اصلی جشن منتقدان و نویسندگان سینمایی، فرهنگ است. دغدغه اصلی این جشن و آکادمی داوران آن اعتلای فرهنگی سینما است و همین منجر به حمایت همگی هنرمندان از این جشن شده است.»

علیرضا داودنژاد، کارگردان قدیمی سینما ادامه داد: «منتقد یعنی تماشاگر هنر‌شناس و فیلم‌شناس. نگاه متفاوت و حرفه‌ای این دست از مخاطبان برای سینماگران ارزش بیشتری دارد و اعتبار نظر افرادی که سینما را بر اساس قواعد حرفه‌ای قضاوت می‌کنند، برای سینماگران بالا‌تر است.»

این هنرمند در ادامه اضافه کرد: «داوری آثار منتخب در این جشن، توسط عده‌ای منتقد و نویسنده سینمایی اتفاق می‌‎افتد و این تعدد و تکثر آرا در جشن مستقل منتقدان و نویسندگان سینما مانع قضاوت‎های مغرضانه می‌‎شود. این یک واقعیت است که اکثر جشنواره‎‌ها، وابستگی‎های مالی و سیاسی دارند و گوهر فرهنگ کمتر در بدنه‎شان دیده می‌‎شود، اما دستمایه اصلی جشن منتقدان و نویسندگان سینمایی، فرهنگ است. دغدغه اصلی این جشن و آکادمی داوران آن اعتلای فرهنگی سینما است و همین منجر به حمایت همگی هنرمندان از این جشن شده است. امیدوارم امسال هم این جشن مثل هر سال آبرومندانه برگزار شود.»

او در پایان، درباره جذاب‎‌ترین خاطره‎اش از دوره‎های قبل جشن منتقدان می‌‎گوید: «جشن منتقدان و نویسندگان سینمایی در دو دوره پیش از بنده تقدیر کرد و جایزه‎ای به من اهدا شد که بسیار خوشحال شدم، اما در‌‌ همان لحظه از آقای علی عباسی دعوت کردم تا روی صحنه بیاید و جایزه را به او تقدیم کردم و جذاب‎‌ترین خاطره من از این جشن، به این شکل رقم خورد.»

علیرضا داودنژاد با فیلم «فراری» در سی و پنجمین جشنواره فیلم فجر حضور داشت که با استقبال مخاطبان و منتقدان همراه شد. جشن منتقدان و نویسندگان سینما در دوره‎های پیشین نیز به آثار این هنرمند از جمله «مرهم» جایزه اهدا کرد و درهشتمین دوره این جشن به تقدیر از علیرضا داوودنژاد پرداخت.

یازدهمین جشن بزرگ منتقدان و نویسندگان سینمایی ایران، اواخر مرداد ماه به دبیری جعفر گودرزی برگزار خواهد شد.

منبع: ایلنا

 

ثبت شده در سایت پایگاه خبری تحلیلی سینما سینما کد خبر 61741 و در روز دوشنبه ۹ مرداد ۱۳۹۶ ساعت ۲۰:۵۹:۵۲
2024 copyright.