علیرضا زرین دست مطرح کرد/ برای زنده ماندن سینما مجبور به برگزاری آنلاین جشنواره‌ها هستیم

مدیر فیلمبرداری فیلم سینمایی «سرو زیر آب» برگزاری آنلاین (برخط) چهاردهمین جشنواره «سینماحقیقت» را تمهیدی هوشمندانه برای زنده نگه داشتن سینما می‌داند.
به گزارش سینماسینما، علیرضا زرین‌دست درباره جذابیت‌های سینمای مستند و جشنواره «سینما حقیقت» گفت: شاید سینمای مستند برای بسیاری از مردم و رسانه‌ها اهمیت نداشته باشد اما سینمای مستند، سینمای با اهمیتی است که باید به آن نگاه جدی شود. جشنواره «سینما حقیقت» یکی از رویدادهای مهم سینمای مستند بوده که هر سال در آن آثار مستند قابل اعتنایی به نمایش در می‌آید و از این جهت رویداد مهمی به شمار می‌آید.
وی افزود: در یکی دو دوره جشنواره «سینما حقیقت» داور بوده‌ام و تا آنجا که به خاطر دارم باید بگویم جشنواره بسیار خوبی را شاهد بودم. در این رویداد مستندهای بسیاری دیدم و هنوز که هنوز است تجربه دیدن فیلم‌های خیلی خوبی که در این رویداد سینمایی دیده‌ام در ذهنم باقی مانده و آنها را فراموش نکرده‌ام. برخی از مستندهای ارائه شده در این جشنواره واقعا آثار درخشانی است که نباید دیدن آنها را از دست داد.
مدیر فیلمبرداری «سوپراستار» در ادامه بیان کرد: به هر حال هر جشنواره سینمایی برای مخاطبان انگیزه‌ای ایجاد می‌کند و می‌تواند موجب شوق بیشتر برای دیدن فیلم‌ها شود. این موضوع به خصوص برای سینمای مستند که طیف خاصی مخاطب آن هستند ضروری‌تر است. جشنواره «سینما حقیقت» نیز می‌تواند باعث افزایش مخاطبان سینمای مستند شود و از این جهت باید توجه ویژه‌ای به آن داشت.
زرین‌دست ادامه داد: هرچند شرایط فعلی از لحاظ روحی شرایط مناسبی برای خیلی از هموطنان ما نیست اما به هر حال امیدوارم این جشنواره اثر مطلوبی را در جهت ایجاد انگیزه برای دیدن فیلم‌های مستند به وجود بیاورد و «سینما حقیقت» همان تاثیر همیشگی خود را داشته باشد.
مدیر فیلمبرداری فیلم «خون شد» در بخش دیگری از صحبت‌هایش درباره برگزاری آنلاین چهاردهمین دوره از جشنواره «سینما حقیقت» گفت: در شرایط کنونی جشنواره‌ها از روی ناچاری به برگزاری آنلاین روی آورده‌اند. در واقع شرایط ، درست مانند زمانی است که گرسنگی و تشنگی سبب می‌شود شما رو به سمتی بیاورید که فقط خودتان را زنده نگه دارید.
وی با تاکید بر این نکته که برگزاری آنلاین جشنواره مزایا و معایت خود را دارد، بیان کرد: اصولا دیدن فیلم مستند یا داستانی به تفکر احتیاج دارد. به این ترتیب شما بعد از دیدن فیلم باید تعمقی درباره آن داشته باشید. شاید هنگامی که فیلم تمام می‌شود فکر کنید کار خوبی ندیدید ولی ۲۴ ساعت بعد که مقداری به آن فکر کردید، نظر شما عوض می‌شود. این مسئله به خاطر زمان است که این تاثیر را روی شما می‌گذارد.
زرین‌دست افزود: از سوی دیگر در شرایط عادی شما در شرایطی به دیدن فیلم‌ها می‌روید که مهیای آن شده‌اید. یعنی در سالن تاریک سینما می‌نشینید و خودتان را به فیلم می‌سپارید ولی وقتی فیلم به صورت آنلاین نمایش داده می‌شود، شرایط متفاوتی را شاهدیم. در زمان اکران آنلاین هزاران هزار قضاوت به وجود می‌آید که چه بسا سبب شود تا شما از فیلم خوشتان نیاید و آن را در نیمه رها کنید و در موردش تعمق نداشته باشید.
مدیر فیلمبرداری فیلم «پری» در پایان گفت: این موارد به هر حال خطر دیدن فیلم به صورت آنلاین است اما در دنیای فعلی بخشی از نمایش، تصویر و جذب تماشاگر به سمت آنلاین رفته که اجتناب ناپذیر است. بنابراین برگزاری آنلاین جشنواره‌ها را باید به فال نیک بگیریم و تمام تلاش خود را در جهت بهتر برگزار شدن آن انجام دهیم.
مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی سازمان امور سینمایی کشور، چهاردهمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم مستند ایران «سینماحقیقت» را به دبیری محمد حمیدی مقدم، در آذر و دی مـاه ۱۳۹۹ و با توجه به شیوع جهانی بیماری کووید ۱۹ بصورت مجازی و نمایش برخط (آنلاین) برگزار خواهد کرد.

ثبت شده در سایت پایگاه خبری تحلیلی سینما سینما کد خبر 146277 و در روز یکشنبه ۱۶ آذر ۱۳۹۹ ساعت ۱۱:۲۴:۲۲
2024 copyright.