علی تبریزی: حجم کمدی «این گروه مارمولک» از فیلم «مارمولک» بیشتر است/ امید به اکران در گروه هنروتجربه

سینماسینما: بعد از ۱۸ سال از اکران مارمولک قرار است فیلمی از پشت صحنه آن نمایش داده شود. گفتگوی سایت هنروتجربه را با کارگردان این فیلم می‌خوانید:

علی تبریزی بعد از ۱۸ سال از اکران فیلم «مارمولک» به کارگردانی پدرش کمال تبریزی قصد دارد تا پشت صحنه این فیلم را با عنوان «این گروه مارمولک» اکران کند. به این بهانه با او درباره این مستند و اکرانش به گفتگو نشستیم.

چه شد که بعد از ۱۸ سال از نمایش فیلم «مارمولک» تصمیم گرفتید که مستند «این گروه مارمولک» را اکران کنید؟

واقعیتش من اصلا فکر نمی‌کردم که روزی بتوانم مجوز اکران این مستند را بگیرم. به ویژه با اتفاقاتی که برای خود فیلم «مارمولک» افتاد و نمایش آن متوقف شد و حساسیت هایی که نسبت به آن وجود داشت. ضمن اینکه پشت صحنه فیلم واجد برخی لحظاتی است که به نظر می رسید حساسیت نسبت به آن بیشتر باشد.البته برخی از آنها را که حس می کردم ممکن است حساسیت بیشتری نسبت به آن وجود داشته باشد حذف کردم تا در گرفتن مجوز با مشکل برنخورد. با این حال من اصلا فکرش را نمی کردم که به این کار مجوز نمایش داده شود. به ویژه اینکه چند سال پیش هم برای نمایش مستند پیگیری کرده بودم که با آن مخالفت کردند. منم به همین خاطر از تصمیمم برای نمایش آن منصرف شدم. دو سال پیش بود که فعالیت پلتفرم ها جدی تر شد و من به این فکر افتادم که شاید بشود از طریق این پلتفرم ها و شبکه نمایش خانگی فیلم را اکران کرد با این تصور که ممکن است سخت گیری ها و خط قرمزها در اینجا کمرنگ تر باشد و امکان نمایش مستند فراهم شود. به همین خاطر من شروع به اقدام برای مجوز کردم و نسخه ای را به ارشاد بردم و در یک فرایند نسبتا زمانبر با تغییر جزیی برخی موارد با پخش این مستند موافقت شد. با این حال به این هم فکر می کردم که الان با وجود دسترسی آسان به آثار نمایشی به واسطه فناوری های جدید، مردم خیلی راحت تر از گذشته می توانند پشت صحنه های فیلم و سریال ها را ببینند نمایش این مستند جذابیتی نداشته باشد. ضمن اینکه جنس کار و کیفیت تصویر برای سالها پیش است و ممکن است مثلا جذابیت های فرمی و بصری نداشته باشد

اما به دلیل خاطره خوبی که مردم از این فیلم دارند و در حافظه تاریخی و سینمایی آنها ثبت شده، کنجکاوی برای تماشای این مستند و پشت صحنه فیلم خیلی زیاد است.

موافقم و امیدوارم این ظرفیت همچنان وجود داشته باشد. ما هم سعی کردیم با تدوین مجدد و سامان دادن به سر و شکل اثر، جذابیت آن را حفظ کنیم. حبیب رضایی در این مدت خیلی به من در تولید با کیفیت این مستند به من کمک کرد و همواره در کنارم بود و هچنان هم برای دیده شدن آن پیگیر و جدی است.

گرچه الان پلتفرم‌ها از طرفیت مخاطب پذیری بالایی برخوردار است اما تماشای فیلم حتی مستند بر روی پرده سینما از جذابیت بیشتری برخوردار است و در سال‌های اخیر هم شاهد استقبال مردم از اکران مستند در سینماها بودیم از جمله مستند «در جستجوی فریده» و «از صفر تا سکو». آیا مایل نیستید که نسبت به اکران این مستند در سینما اقدام کنید؟

درست است اما با توجه به اینکه فیلم برای ۱۸ سال پیش است و آماتوریست نگران این هستم که مخاطب نتواند با آن ارتباط برقرار کند یا به دلیل کیفیت پایین فنی مثل صدا گذاری، نمایش آن بر روی پرده با مشکل مواجه شود.

به نظر می رسد با توجه به شیوع کرونا و تعطیلی سینماها، اکران این فیلم بتواند جان دوباره به گیشه‌ها ببخشد و مخاطب را به سینما برگرداند.

منم فکر می‌کنم مردم اگر نگران کرونا نباشند، علاقمند باشند به تماشای این مستند در سینماها بنشینند. البته زمان فیلم خیلی بلند نیست و در حدود ۴۵ دقیقه است و این خودش یک مانع برای اکران سینمایی است.

امکان افزایش زمانی با توجه به راش‌های موجود نیست؟

چرا ولی فکر می کنم خیلی کشدار می شود و ممکن است کشش لازم را برای جذب مخاطب نداشته باشد.

به نظرم با توجه به محتوای مستند و تجربه گرایی موجود در آن، همچنین جذابیت نمایش آن روی پرده، موسسه «هنر و تجربه» گزینه مناسبی برای اکران آنست که می تواند همزمان به شکل آنلاین هم به نمایش گذاشته شود. 

ببنید همین پارسال که من برای اکران آن اقدام کردم و بعد از دریافت مجوز نمایش با یکی دوتا از پلتفرم ها مذاکره کردم با امیر حسین علم‌الهدی در «هنر و تجربه» هم مذاکره کردم و بحث بر سر آن بود که در «هنر و تجربه» هم اکران شود ولی به دلایلی کلا اکران آن منتفی شد.

خودتان علاقه دارید که در «هنر و تجربه» اکران شود؟

قطعا و امیدوارم شرایط اکران آن در «هنر و تجربه» فراهم شود و به نظرم اتفاق خوبی است. به نظرم اگر فیلم دیگری که جذابیت لازم را داشته باشد در کنار این فیلم در یک باکس نمایش داده شود می‌تواند خیلی مخاطب جذب کند.

به نظرتان میزان و حجم کمدی و طنز موجود در پشت صحنه نسبت به خود فیلم آنقدر هست که بتواند به اندازه خود فیلم برای مخاطب جذاب باشد؟

من حتی فکر می کنم حجم کمدی آن از خود فیلم بیشتر باشد. حضور پرویز پرستویی در پشت صحنه ویژگی‌هایی دارد که واقعا جذاب است و شمایل ایشان در اینجا با کاراکتری که در فیلم می بینم متفاوت است که قطعا برای مخاطب شگفت انگیز خواهد بود. الان هم که کمی تعلل دارم برای اینکه آقای پرستویی نسخه نهایی فیلم را ندیده اند و با توجه به اینکه ایشان در کل مستند حضور دارند ترجیح می دهم که این مستند با رضایت کامل پرویز پرستویی به نمایش دربیاید.

ثبت شده در سایت پایگاه خبری تحلیلی سینما سینما کد خبر 158644 و در روز یکشنبه ۲۰ تیر ۱۴۰۰ ساعت ۱۲:۳۸:۵۴
2024 copyright.