«علی مسیو»، روایتی از رهبر غیبی مشروطه

مستند «علی مسیو» به کارگردانی مسعود میر درباره یکی از چهره‌های شاخص جنبش مشروطیت است.

به گزارش سینماسینما، به نقل از ارتباطات و اطلاع رسانی مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی، مردم شهر در انتظار آزادی بودند و کشور در حسرت آبادی. فرمان که امضا شد دیکتاتور کودکانه گریست و هزینه اتمام دلگیری‌اش شد حصر و حبس.

جماعت به شهر محبوس شدند و محتاج گندم و حاکمان ضیافت آهن و آه به راه انداختند و مشعوف سرکوب. دوباره مردی برخاست تا تاریخ شرمنده آیندگان نماند. او شد رهبر مرکز غیبی و این آغاز گمنامی او بود که تا امروز به درازا کشیده است…

این خلاصه‌ای است از داستان یک مستند که می‌خواهد تا حد امکان، غبار فراموشی و بی‌توجهی به اصلی‌ترین چهره پشت پرده جنبش مشروطه را از اذهان بزداید.

مستند «علی مسیو» شناختنامه‌ای است مصور برای معرفی و غبار زدایی از شخصیتی که بی‌تردید جنبش مشروطه بدون درایت، حمایت و اصالت او حتی در همان حد محدود هم به ثمر نمی‌شست.

علی مسیو با سازماندهی ارتشی سری از میان وطن پرستان و آزادیخواهان آذربایجان تحت عنوان مرکز غیبی، سنگ مقاومت در تلاش برای وقوع انقلاب و البته شکستن محاصره تبریز را بنا گذاشت و در این راه از مال و جان و فرزندان خود گذشت.

این مستند محصول مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی است. «علی مسیو» مراحل نهایی تصویربرداری را پشت سر می‌گذارد و به تازگی وارد مراحل مقدماتی موشن گرافی و تدوین شده است. محمد فرطوسی تهیه‌کننده و محمد مقدم مشاور، این پروژه هستند.

محسن اسحقی، مهدی مرادپور و مریم فرهمند هم به ترتیب مسوولیت پژوهش، تصویربرداری و هماهنگی اجرایی مستند «علی مسیو» را بر عهده دارند. مسعود میر روزنامه‌نگار و «علی مسیو» نخستین مستند اوست.

ثبت شده در سایت پایگاه خبری تحلیلی سینما سینما کد خبر 156969 و در روز سه شنبه ۱۸ خرداد ۱۴۰۰ ساعت ۱۶:۲۰:۲۶
2024 copyright.