علی ملاقلی پور : پول های کثیف باعث شده چرخ سینما غلط بچرخد

 

کارگردان فیلم قندون جهیزیه درباره رواج شوخی زشت در فیلم های سینمایی گفت: پول های کثیف باعث شده چرخ سینما غلط بچرخد، به عنوان مثال کسی در صندوق فرهنگیان تخلف کرده است و بعد با آن پول آمده توی سینما و دارد فیلم می سازد.

به گزارش سینماسینما ،علی ملاقلی پور در گفت و گو با رسالت اظهار کرد: ماجرای شوخی های زشت در آثار نمایشی ابعاد مختلف دارد و بخشی از آن به درون سینما و بخش دیگر به بیرون سینما بازمی گردد. وی بیان کرد: اگر بخواهیم به بخش درون سینما اشاره داشته باشیم باید عنوان کنیم که مقداری چرخه سینما غلط می چرخد یعنی پخش کننده و سینمادار یا همان مغازه داری که فیلم های ما را می فروشد، تعیین می کند، چگونه فیلمی بسازیم.وی ادامه می دهد: در صورتی که باید این مسئله برعکس باشد و به عبارت دیگر ما باید فیلم بسازیم و سینمادار نمایش دهد اما مسئله اینجاست که آنها می گویند فیلم غیرکمدی، نمی فروشد در صورتی که ما نمونه های زیادی از کمدی های سخیف با شوخی های زشت داریم که اصلا فروش نداشته است ولی نمونه هایی هم بوده که فروش داشته است.کارگردان قندون جهیزینه عنوان کرد: تا حدودی هم این باورهای کاذب سینمادارهاست و مسئله دیگر این است که پول های کثیف وارد سینما شده است. یعنی در عرصه تولید، پول های کثیفی داریم، به عنوان مثال کسی در صندوق فرهنگیان تخلف کرده است و بعد با آن پول آمده توی سینما و دارد فیلم می سازد.وی تاکید کرد: این فرد هر طور شده می خواهد فیلم برایش فروش داشته باشد زیرا انگیزه فرهنگی که ندارد و طبعا پول را از راه غیر شفاف بدست آورده و وقتی وارد سینما هم می شود، طمع اش بیشتر شده و کمتر نمی شود. این کارگردان سینما تصریح کرد: ما در سینما دو بخش داریم، یک بخش دولتی است مثل سازمان اوج، بنیاد سینمایی فارابی، حوزه هنری و جاهای دیگر که سرمایه گذاری دولتی در فیلم ها را انجام می دهند، این ها در واقع خیلی کمتر اقبال نشان می دهند که در فیلم کمدی سرمایه گذاری کنند چون اعتقادشان این است که فیلم کمدی می فروشد و بخش خصوصی می تواند وارد شود.وی ادامه داد: مسئله این است که وقتی دغدغه ای برای کمدی خوب ساختن از طرف ارگان ها و نهادها وجود ندارد، فیلم کمدی بی صاحب تر شده و محلی برای سودجویی می شود و از طرف دیگر جشنواره فیلم فجر و فیلم شهر خیلی اعتقادی به فیلم کمدی ندارند و شما نمی بینید که بهترین فیلم جشنواره یک فیلم کمدی باشد یا بازیگرهای کمدی جایزه بگیرند و این اتفاق خیلی کم رخ می دهد.
وی افزود: انگار فیلم کمدی محلی برای امتیاز دادن و تشویق شدن ندارد. فیلم هزارپا به رغم آماده بودن به جشنواره نیامد، چون می دانند جشنواره برای این فیلم اهمیتی قائل نمی شود. تهیه کننده و نویسنده و کارگردان می گویند هرچه شوخی سخیف و جلف و دم دستی است در فیلم قرار می دهیم برای اینکه فقط بتوانیم مقداری فروش گیشه را بالا ببریم.
ملاقلی پور عنوان کرد: متاسفانه ابوالحسن داوودی هم که قبلا کمدی های خوب و خانوادگی مثل «جیب برها به بهشت نمی روند» را می ساخت، حالا همین روند فعلی را در فیلم های کمدی دنبال می کند. البته این مسائل از تنبلی هم هست، چون گیشه راحت تر است.وی گفت: تهیه کننده های ما اگر جوان تر باشند، شاید به فیلم های عمیق تر راغب شوند یا حداقل از میزان فضای دلالی در تهیه کنندگی کم شده و چرخه اقتصادی اش درست شود.
وی در پاسخ به این سوال که تا چه میزان تنزل فکری و فرهنگی در جامعه ما باعث شده که این مسئله در سینمای ما بازتاب داشته باشد؟ اظهار کرد: سینما تحت تاثیر فکر و فیلمنامه است و فیلمنامه یعنی نوشته و آثار نوشتاری تحت تاثیر رمان ها و ادبیات هستند و ادبیات تحت تاثیر فلسفه و فکر و اندیشه است.
ملاقلی پور عنوان کرد: وقتی جامعه از متفکرین و اندیشمندان و نواندیشان به روز که اهل تعمق در مسائل و راهگشایی هستند، خالی می شود؛ این مسئله تاثیر خودش را روی ادبیات نشان می دهد و ادبیات تاثیرش را به صورت مستقیم یا غیرمستقیم در سینما به نمایش می گذارد.
کارگردان قندون جهیزیه تاکید کرد: علت دیگری که به نظر من باعث شده سینما به این سمت برود، شرایط اقتصادی جامعه است، در واقع این مسئله کاری کرده که سن ازدواج بالا برود، در اوایل انقلاب و دهه ۶۰ آدم ها راحت تر تشکیل خانواده می دانند بنابراین در جامعه امروز به خاطر تجرد و بالا رفتن سن ازدواج بسیاری از شوخی های سینمایی، دستاویزی برای خندیدن به مشکلات می شود.
وی بیان کرد: وقتی سن ازدواج بالا می رود، اختلالات روحی و روانی و جنسی در جامعه افزایش می یابد که لطماتی دارد و یکی از لطمات آن همین است، شما اگر توجه کنید در یک دوره ای ممکن است خیلی ها به این شوخی های جنسی در سینما نخندند و در مردم دافعه ایجاد شود، اما وقتی کسی ازدواج نکرده و سنش بالا رفته دیگر برایش مهم نیست و طبعا به این مسائل هم می خندد و جامعه از این حیث دچار آفت شده است.
ملاقلی پور درباره چرایی اعطای مجوز از سوی وزارت ارشاد به این گونه فیلم ها اظهار کرد: این را من نمی دانم و باید از وزارت ارشاد سوال کنید اما اعتقاد من این است که وزارت ارشاد سلیقه ای عمل می کند.
وی گفت: اساسا وزارت ارشاد به یکسری از فیلم ها گیر نمی دهد و به یکسری فیلم ها آنقدر گیر می دهد که باورتان نمی شود، طوری که تعجب می کنید از اینکه شوخی های زشت روی پرده سینما به نمایش در می آید اما در فیلم های دیگر، صحنه هایی سانسور می شود که اگر بود، شاید خیلی زشت نبود. این کارگردان سینما یادآور شد: ممیزی سلیقه ای، رابطه ای و رانت در ارشاد وجود دارد و این رانت باعث می شود که شوخی های زشت در کمدی ها وجود داشته باشد.

ثبت شده در سایت پایگاه خبری تحلیلی سینما سینما کد خبر 93865 و در روز جمعه ۱۹ مرداد ۱۳۹۷ ساعت ۰۰:۳۱:۵۶
2024 copyright.