علی کریم در گفت‌و‌گو با سینماسینما / فیلمسازی «حقِ» کارگردانان است

 film-chaleسینماسینما،علی پاکزاد – علی کریم کارگردان فیلم «چاله» معتقد است یکی از مشکلاتی که فیلمسازان جوان با آن روبرو هستند حقی است که از آنها پایمال می‌شود.

به گزارش سینماسینما، فیلم «چاله» اولین فیلم سینمایی علی کریم است. این فیلم  داستان غلامرضا، مردی میان‌سال است که پس از وقوع زلزله‌ای ویران‌گر در شهرش، سبزتپه، خانواده‎اش را از دست می‌دهد و با همسر جدیدش به جاده‌ای متروک کوچ می‌کند، قهوه‎خانه  قدیمی و مخروبه‎ای را به مکانیکی تبدیل می‌کند و برای امرار معاش چشم به جاده می‎دوزد و با دل‌خوش بودن به بازگشت تنها پسرش از ژاپن روزها را شب می‌کند. این فیلم سینمایی در گروه سینمایی هنر و تجربه اکران شده است.

علی کریم کارگردان فیلم «چاله » در گفت‌وگو با سینماسینما درباره شرایط تولید این فیلم گفت: «هشت سال طول کشید تا فیلم من به نمایش گذاشته شود. سئوال اینجاست که چرا با دیر اکران کردن فیلم به راحتی حق من را پایمال کردند؟ فیلم «چاله» هشت سال پیش ساخته شد اما امروز به نمایش در آمد که در نوع خود نیز جالب توجه است. ناخوداگاه در این شرایط فیلمساز شانس هماهنگی و همراهی مخاطب را ازدست می دهد.»

او با اشاره به اینکه پروانه فیلم برای آثار ویدئویی بود، گفت: «بالاخره فیلم اکران شده و خوشبختانه با اقبال خوبی روبرو شده است و فیلم نماینده سینمای ایران در جشنواره فیلم ونیز بود. اما جالب اینکه همان سال جشنواره فجر این فیلم را نپذیرفت! این نگاه باعث می شود که فیلم مورد نظر دیده نشود و دیده نشدن هم نتیجه خوبی ندارد.این هشت سال برای من سخت بود. «چاله» اولین فیلم بلندی است که ساختم. فیلم «من از سپیده صبح بیدارم» نیز دومین فیلمم است که چهار سال پیش آن را ساختم.»

کارگردان «چاله» اضافه کرد: «داستان این فیلم برگرفته از یک اتفاق است.همان طور که می دانید زلزله یک غافلگیری در خود دارد. زمانی که زلزله می آِید غلام رضا نقش اول فیلم که مصطفی طاری آن را بازی می کند شوکه می شود. زیرا همسر و فرزندش را از دست می دهد.اما بعد از این اتفاق سعی می کند دختری را که سرپناه ندارد، کمک کند در عین حال نیز به او علاقه مند می‌شود و ازدواج می کنند.»

او ادامه داد: «تمام سعی من در فیلم «چاله» این بوده که این فیلم باورپذیر و واقعی نمود پیدا کند. در صورتی که هیچ‌کسی به این بخش یعنی قصه گویی به واسطه ابزار سینما توجه نمی‌کند. هنوز توجه‌ها به بخش فنی فیلمسازی معطوف است. من امیدوارم شخصیت غلامرضا در این فیلم به خوبی به نمایش در آمده باشد. مهمترین چیز برای من رضایت مخاطب است. تا اینجای کار نیز اکثرا به بازی مصطفی طاری واکنش خوبی نشان داده اند.همین چیزها برای من کافی است.»

او ادامه داد:«با قطعیت نمی توانم بگویم که فیلمنامه یا کارگردانی در این فیلم چگونه بوده است. بسیاری معتقدند که کارگردانی این فیلم خوب بوده و بسیاری نیز چنین عقیده ای ندارند. تمام تلاشم بر این بوده که فیلمنامه طبق قراری که با مخاطب گذاشته شده جلو برود و تاثیر بگذارد. اصلا مبنای روایت ما غافلگیری نیست. پنهان‌کاری یا معما به هیچ عنوان در این فیلم کاربرد ندارد. متاسفانه ما بد عادت شده ایم. سئوال اینجاست که چرا تا این حد علاقه‌مند به معما و غافلگیری در فیلم هایمان هستیم؟»

علی کریم ادامه داد: «یکی از مشکلاتی که فیلمسازان جوان با آن روبرو هستند تضییع حق آنان است. بخشی از این فرصتی که از جوانان گرفته می‌شود به شیوه مدیریت سینما بازمی‌گردد. یک بخش هم بر گردن هنرمندان و روزنامه‌نگاران است که این فیلم‌ها را می‌بینند و رصد می‌کنند و کمتر کاری برای معرفی این آثار انجام می‌دهند.»

کریم تاکید کرد: «اگر مدیریت جدید در سینما حضور پیدا نمی‌کرد، باز هم معلوم نبود که فیلم من اکران می‌شد یا خیر! فقط منظور فیلم خودم نیست بسیاری از دوستان هستند که فیلم‌شان بعد از سال‌ها اکران شده، در این سال‌ها که فرصت نمایش اثرشان را از دست داده‌اند، متضرر شده‌اند. این حق طبیعی فیلمساز است که اثر خود را بسازد، نمایش دهد و پیشرفت کند، اما اجازه این کار را نمی‌دهند. برای من که به هیچ عنوان این وضعیت مطلوب نبوده است.»

ثبت شده در سایت پایگاه خبری تحلیلی سینما سینما کد خبر 38449 و در روز چهارشنبه ۱۵ دی ۱۳۹۵ ساعت ۱۰:۰۴:۴۶
2024 copyright.