عماد افروغ در گفت‌وگو با سینماسینما: حضور دو فیلم شعله ور و امپراطور جهنم در جشنواره امسال برای من هم سوال‌برانگیز است

عماد افروغ که سال گذشته عضو هیات انتخاب جشنواره فیلم فجر بود در گفت‌وگو با سینماسینما صحبت‌های مهمی پیرامون برخی فیلم‌ها که سال گذشته انتخاب نشدند مطرح کرد.

سینماسینما، علی پاکزاد- عماد افروغ عضو هیات انتخاب جشنواره سی و پنجم درباره فیلم «امپراطور جهنم» گفت: «سال گذشته که عضو هیات انتخاب جشنواره فجر بودم نزدیک به ۹۰ فیلم را دیدیم و طبق انتظار از این میان فیلم هایی انتخاب شدند. فیلم «امپراطور جهنم» سرو صدای زیادی به پا کرد، صحبت های فراوانی مطرح شد. اعضای هیات انتخاب فیلم «امپراطور جهنم» را دیدند، البته فیلم ناقص بود. نظر هیات انتخاب هم این بود که این فیلم در بخش مسابقه حضور نداشته باشد و فیلم را رد کردیم. عجیب بود با اینکه فیلم ناقص بود دوستان تمایل زیادی داشتند که ما این فیلم را ببینیم. رد کردن فیلم از سوی هیات انتخاب، هم به لحاظ فنی رد شد هم به لحاظ مضمونی!»
او ادامه داد: «همان زمان هم گفتم که این فیلم اطلاعات غلطی را از ریشه‌های به وجود آمدن داعش ارائه می دهد. یعنی شخصا نسبت به این فیلم موضع داشتم و عکس العمل بنده از لحاظ مضمونی و فنی بوده است. به این دلیل که یک پدیده آمریکایی را بسط می دادند به اروپای غربی و این اصلا درست نبود. جالب این است که این اشتباه را با تعصب هم به تصویر کشیده بودند.»
افروغ درباره حضور این فیلم در بخش «چشم انداز» جشنواره فجرسی و پنجم گفت: «منظور بنده از اینکه فیلم را رد کردیم این بود که «امپراطور جهنم» در بخش مسابقه نمایش داده نخواهد شد؛ ولی مثل اینکه وارد بخش چشم انداز شده بود. یعنی هیات انتخاب تصمیم گرفت که این فیلم در بخش مسابقه حضور نداشته باشد. اتفاقات زیادی این میان افتاد. البته دوستان و دست اندرکاران این فیلم ما را مورد لطف خود نیز قرار دادند، بنده هم از خجالت این دوستان به خوبی درآمدم.»
عماد افروغ درباره فیلم «شعله ور» گفت: «این فیلم نیز تا آن جایی که به یاد دارم ناقص بود. فیلم اگر ناقص باشد و تمام نشده باشد نمی دانم قانون چه تصمیمی را در قبال آن اتخاذ می کند. شاید اجازه دارند که دوباره نسخه کامل آن را ارائه دهند. برای مثال ما منتظر می ماندیم تا فیلمی آماده شود و بعد درباره آن نظر می دادیم. این دو فیلم را دیدیم. ناقص بود دوستان گفتند که ما نسخه کامل آن را می رسانیم. همان زمان وکالت دادیم که چند نفر از اعضای هیات انتخاب این دو فیلم را زمانی که کامل شدند ببینند و رای بدهند. حتما این میان، چند نفری فیلم را دیده‌اند و بعد وارد بخش چشم انداز شده است. صورت جلسه ای که من امضا کردم این بود که این فیلمها نمی توانند در بخش مسابقه حضور پیدا کنند. ما زیربار هیچ فشاری نرفتیم و نپذیرفتیم و اعتقاد داشتیم این دو فیلم از لحاظ فنی و مضمونی اعتبار کافی جهت حضور در بخش مسابقه جشنواره را ندارند. تهیه کننده و کارگردان فیلم «امپراطور جهنم» موضع بسیار بدی را در قبال ما اتخاذ کردند که بنده هم جواب آنها را دادم. این موضوع به تلویزیون هم کشیده شد. اخبار ۲۰:۳۰ مثل همیشه یک طرفه به قاضی رفت. بعد در منزل ما برنامه ای تهیه کردند که آن موضع نادرست و تند را تعدیل کردیم.»
افروغ در انتها درباره بخش «چشم انداز» جشنواره سی و پنجم گفت: «اگر این دو فیلم در همان ابتدا به دلیل نقص رد شده و نمایش داده نمی شدند، اجازه داشتند که امسال برای هیات انتخاب نمایش داده شوند. وقتی فیلمی در چشم انداز حضور پیدا می کند و بعد انصراف می دهد یعنی اینکه این فیلم ها داوری شده اند! پس این فیلم را یک بار هیات انتخاب دیده است. حالا چطور این فیلم ها دوباره در جشنواره امسال و در هیات داوری نمایش داده شده اند؟ اگر دلیل نقص فیلم بوده که نباید وارد بخش چشم انداز می شدند. اگر آمده و برای هیات انتخاب نمایش داده شده چطور دوباره حضور پیدا کرده است؟ این موضوع برای من هم سئوال است!»

ثبت شده در سایت پایگاه خبری تحلیلی سینما سینما کد خبر 76512 و در روز سه شنبه ۱۲ دی ۱۳۹۶ ساعت ۱۶:۱۴:۲۹
2024 copyright.