غافلگیری سازندگان «ایستاده در غبار» از یک خبر/اگر سردار برگردد…

ایستاده در غبارتهیه کننده و کارگردان فیلم «ایستاده در غبار» که به زندگی و مبارزات سردار حاج احمد متوسلیان می پردازد در گفتگویی از واکنش ها و اظهار خوشحالی نسبت به خبر زنده بودن وی سخن گفتند.

به گزارش سینماسینما، «ایستاده در غبار» نام فیلمی به کارگردانی محمدحسین مهدویان سینماگر جوان است که سال گذشته در سی و چهارمین جشنواره فیلم فجر توانست سیمرغ بهترین فیلم را از آن خود کند. این فیلم مخاطب را با واقعیت های صادقانه و مستندی از زندگی سردار حاج احمد متوسلیان رو به رو کرد و به دلیل پرداخت قوی و موفق در محتوا و ساختار با نظر مثبت مردم و منتقدان هر دو مواجه شد.

سردار حاج احمد متوسلیان و ۳ دیپلمات ایرانی دیگر در ۱۴ تیرماه سال ۶۱ در مسیر سفارت ایران در بیروت بودند که در یک پست بازرسی توسط یک گروه شبه نظامیان فالانژ، ربوده شدند و بعدها طبق خبرهای رسمی و غیررسمی بیان شد که به رژیم صهیونیستی تحویل داده شده اند و در خبرهای دیگری هم نقل شد که این دیپلمات ها به دست رژیم صهیونیستی شهید شده اند.

ولی امروز سوم خرداد ماه در خبرهایی منتشر شد که سید حسن نصرالله درباره ۴ دیپلمات ایرانی گفته است: «نشانه‌ هایی وجود دارد که دیپلمات های ایرانی در زندان های رژیم صهیونیستی به سر می‌‌برند. اسرائیل در گزارش خود ادعا می‌کند که چهار دیپلمات ایرانی توسط فالانژ‌ها ربوده شده و به دست این نیروها کشته شدند و اجساد آنان دفن شده است. اسرائیل دشمن ما است و ما نمی توانیم به گزارش های آن اعتماد کنیم. همانطور که اسرائیلی‌‌ها در گذشته هم حضور بعضی اسیران در زندان های خود را تکذیب می‌کردند، اما مشخص شد که این اسیران در زندان های این رژیم بوده ‌اند.»

در آخرین خبر امروز سردار حسین دهقان وزیر دفاع ایران به یک خبرگزاری اعلام کرد که «ادعای ما این است که این ها زنده و در اسارت رژیم صهیونیستی هستند و مدارکی دال بر این موضوع وجود دارد. آنها مسئولیت سلامت و امنیت چهار دیپلمات را باید بر عهده بگیرند و هم از لحاظ حقوقی و هم از لحاظ سیاسی دنبال می‌کنیم تا بتوانیم اینان را آزاد کنیم. دولت این مسئله را پیگیری خواهد کرد.»

حبیب والی نژاد تهیه کننده فیلم «ایستاده در غبار» درباره خبری که امروز درباره زنده بودن حاج احمد متوسلیان توسط سردار حسین دهقان وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح اعلام شد  گفت: مرحله به مرحله ساخت فیلم «ایستاده در غبار» برای ما به نوعی زندگی کردن با شخصیت حاج احمد متوسلیان بود یعنی از زمان پیش تولید تا تولید و حتی در زمان اکران همه عوامل این فیلم با شخصیت او زندگی کردند.

سال ها با چنین خبرهایی زندگی کردیم

وی درباره اینکه با شنیدن این خبر چه واکنشی داشته و چقدر برایش باورپذیر بوده است، ادامه داد: این خبر بخش مهم اتفاقاتی بود که ما با این فیلم زندگی کردیم. ما امروز درگیر جلسه ای برای تصویب زمان اکران فیلم بودیم که یک نفر این خبر را به من داد. اتفاقا من همان ابتدا باور کردم چون ما به دنبال این خبرها هستیم و سال ها با چنین خبرهایی زندگی کردیم.

والی نژاد با اشاره به اینکه با شنیدن این خبر بیشتر به مادر سردار احمد متوسلیان فکر کرده است، گفت: انتظاری که مادر حاج احمد در این ۳۴ سال کشید برای من از همه مهمتر بود و حتی یک بار در زمان نمایش فیلم برای او، احساس کردم که چه رنجی را سال ها تحمل کرده است. او ۳۴ سال است که منتظر شنیدن خبر بازگشت حاج احمد است و لحظه ای که من به عنوان سازنده این فیلم این خبر را شنیدم برایم بسیار جذاب و خوشحال کننده بود. بنابراین در این لحظه تنها به احساس مادر حاج احمد فکر می کردم.

 او با بازگشتش امید را زنده می کند

وی با اشاره به اینکه با شنیدن این خبر در ابتدا شوکه شده است، عنوان کرد: ما در فیلم «ایستاده در غبار» حاج احمد را به عنوان یک قهرمان ملی معرفی کردیم و حالا فکر می کنم او که بخش مهمی از تاریخ این کشور است، بازمی گردد و به این ترتیب امید را زنده می کند. زنده شدن این امید برای من اهمیت بسیاری دارد. ما برای او فیلم ساختیم و حالا سوژه اصلی خودش زنده است.

تهیه کننده فیلم «ایستاده در غبار» در پایان سخنانش گفت: همانطور که گفتم همه عوامل فیلم از شروع این پروژه با حاج احمد زندگی کردند و ما از روی باور فیلم را ساختیم و حالا هم خود را به این فیلم سپردیم.

تصور حضور حاج احمد متوسلیان در ایران و تماشای فیلم

محمدحسین مهدویان کارگردان فیلم «ایستاده در غبار» نیز در سخنانی درباره شنیدن خبر زنده بودن سردار حاج احمد متوسلیان به خبرنگار مهر بیان کرد: من صبح در جلسه شورای صنفی نمایش برای قطعی کردن زمان اکران فیلم بودم که هادی حجازی فر بازیگر فیلم به من زنگ زد و این خبر را داد و فکر کردم این اتفاق بسیار خاص است.

وی ادامه داد: بعد از آن این خبر همه ذهن من را به خود مشغول کرد و حتی فانتزی هایی هم در زهن من شکل گرفت که اگر او این فیلم را ببیند چه اتفاقی رخ می دهد.

مهدویان با اشاره به هدف از ساخت فیلم «ایستاده در غبار» عنوان کرد: ما دوست داشتیم این فیلم یک پیوست فرهنگی باشد و نوعی جریان سازی به همراه داشته باشد. با این حال بعد از شنیدن این خبر نوعی نگرانی در من پیدا شد. تصور من از سردار حاج احمد متوسلیان همیشه خاص بوده است و با این خبر به عکس العمل های او بعد از دیدن فیلم فکر می کردم. اینکه شاید با دیدن فیلم به سمت ما هم چنگال پرتاب کند (می خندد) و بگوید این چه فیلمی است که ساخته اید.

آرزو برای بازگشت هر چه زودتر سردار متوسلیان به ایران

کارگردان فیلم «ایستاده در غبار» با بیان اینکه آرزو دارد هرچه زودتر سردار متوسلیان بازگردد، تصریح کرد: من دعا می کنم هرچه زودتر وضعیت حاج احمد مشخص شود و او آزاد شود. آرزوی من این است که در چند هفته ای که این فیلم در اکران خواهد بود و قبل از پایان اکران سردار متوسلیان آزاد شود و ما بتوانیم فیلم را برای او هم نمایش دهیم.

وی با اشاره به سوال هایی که درباره سردار متوسلیان برایش پیش آمده است، اظهار کرد: من با شنیدن این خبر، اکران را فراموش کردم. دوست دارم هرچه زودتر بفهمم که چه شواهدی وجود دارد که وزیر دفاع این سخن را بیان کرده اند.

مهدویان درباره اینکه آیا چنین تصوری را در ذهن داشته است که روزی سردار متوسلیان بتواند فیلم خودش را ببیند، گفت: تنها چیزی که از ابتدا در زمان طراحی و ساخت در فکر من بود این بود که اگر مردم، خانواده حاج احمد متوسلیان، آنها که جنگ را درک کرده اند و حتی بخش اپوزیسیون جامعه فیلم را ببینند چه عکس العمل هایی خواهند داشت. من به فرماندهان جنگ هم فکر می کیردم اما تنها چیزی که به آن فکر نمی کردم واکنش خود سردار متوسلیان بود.

«ایستاده در غبار ۲» با حضور خود سردار

وی اضافه کرد: فکر می کنم الان دوباره باید فیلم را ببینم تا فکر کنم او در کدام صحنه ها از فیلم چه واکنش هایی خواهد داشت. البته امیدوارم اتفاق بدی رخ ندهد با این حال بیشتر از هر اتفاقی آرزو می کنم او زودتر بازگردد چراکه فیلم من این میان ارزشی ندارد و دوست دارم هرچه زودتر خانواده ای که ۳۵ سال است چشم انتظاری کشیده او را ببیند.

این کارگردان در پایان درباره اینکه آیا علاقمند است بعد از بازگشت حاج احمد و صحبت با او فیلم دیگری را بسازد، عنوان کرد: اتفاقا فکر می کنم فیلم اصلی به خود او تعلق دارد و فیلم مهم و موثر من اثری خواهد بود که با حضور خود او باشد. من با حضور او «ایستاده در غبار ۲» را می سازم و فکر می کنم با وقایعی که از این سی و چند سال تعریف خواهد کرد این بار فیلم واقعا ایستاده ای در غبار را نمایش می دهد؛ داستان عجیب سرنوشت او و بی خبری خانواده و رنجی که در این سال ها کشیده است.

منبع: مهر

ثبت شده در سایت پایگاه خبری تحلیلی سینما سینما کد خبر 16544 و در روز دوشنبه ۳ خرداد ۱۳۹۵ ساعت ۱۷:۱۰:۰۵
2024 copyright.