غلامرضا موسوی: «جِم» تعطیل شود!

 روز گذشته بزرگ‌ترین تشکل تهیه‌کنندگان سینمای ایران، یعنی «شورای‌عالی تهیه‌کنندگان سینما»، نامه‌ای سرگشاده به دادستانی قوه ‌قضائیه ارسال کرد. این نامه در پی توقیف فیلم «عادت نمی‌کنیم» به کارگردانی ابراهیم ابراهیمیان به دستور دادستانی، نوشته شد.

پخش تیزر تبلیغاتی این فیلم در شبکه‌های فارسی زبان ماهواره‌ای «جم» دردسر بزرگی را برای سینمای ایران به وجود آورده است. طبق شنیده‌ها و اظهارنظرهای رسمی، تهیه‌کنندگان سینما بارها توضیح داده‌اند هیچ‌گونه ارتباطی با این شبکه‌ها ندارند و شبکه‌ها رأسا اقدام به پخش تیزرهای فیلم‌ها کرده‌اند. با توجه به ابعاد وسیع و تأثیرات مخرب قضیه بر پیکره اقتصاد نحیف سینمای ایران، با سید غلامرضا موسوی، رئیس شورای‌عالی تهیه‌کنندگان سینما، گفت‌وگوی کوتاهی انجام دادیم تا زوایای مختلف این بحران بهتر بررسی شود:

  در پایانِ نامه سرگشاده از قوه ‌قضائیه درخواست کردید در حکم توقیف فیلم، تجدیدنظر کنند. اما واقعیت این است ممکن است شبکه‌های فارسی زبان بخواهند همین رویه را تکرار کنند، در این صورت‌مسئله برای سینمای ایران پیچیده‌تر می‌‌شود. آیا راهکار عملی مشخصی برای حل این بحران دارید؟
شاید راهکار نهایی این باشد که کلا شبکه «جم» تعطیل شود! ببینید، مبرهن است تهیه‌کنندگان هیچ رابطه‌ای با این شبکه‌ها ندارند و تا آنجا که من خبر دارم فقط یک مورد گزارش داده شده که تهیه‌کننده‌ای آگهی داده است. پس در شکل کلی خود شبکه سرخود دست به چنین عملی زده است.
  آیا اصلا تاکنون چنین موردی در دستگاه قضا به اثبات رسیده است؟
موضوع همین است که هیچ کدام از موارد تاکنون به اثبات نرسیده‌اند. با این نگاه ممکن است شخصی یا گروهی به دلیل اختلافاتی که با فیلمی و یا سینمای ایران داشته باشند، با خرج فقط چند‌میلیون تومان، تیزر فیلم موردنظر را به شبکه‌های ماهواره‌ای بدهد و بعد از این طریق بتوانند فیلم موردنظر را از پرده پایین بکشند و به قولی به زمین بزنند. نکته بعدی هم این است که اگر حکمی به دلیل مشخصی صادر شده، چرا فقط درباره یک فیلم اجرا می‌شود؟ درصورتی‌که نباید استثنائی قائل شد. پس دراین‌صورت همه فیلم‌های تبلیغ شده در ماهواره را باید از پرده سینماها پایین بکشند.
  به نظر شما انگیزه پخش تبلیغات فیلم‌ها از شبکه‌های فارسی‌زبان ماهواره‌ای چیست؟
سؤال ما هم همین است. آنها با پخش تیزرهای فیلم‌ها درواقع برای سینمای ایران تبلیغ می‌کنند و در نهایت تماشاگران را از پای برنامه‌های خود به سالن‌های سینمای داخل کشور می‌کشانند؛ درنتیجه مخاطبان برنامه‌های‌شان کاهش پیدا می‌کند.
  تاکنون با شخصیت‌های حقوقی مرتبط، جلسه یا رایزنی داشته‌اید؟
طبعا با دوستانی که دل‌شان برای سینمای ایران می‌تپد، جلساتی برگزار کرده‌ایم. ولی مشکل است نظر قطعی بدهم که چه زمان جواب می‌دهند. حالا اگر مدیران این شبکه‌ها بخواهند لج کنند و پخش تیزرها را بیشتر کنند، آیا ما در ایران باید خسارت بدهیم؟ به هر حال باید جلوی ضرر سینمای ایران را بگیریم.

منبع: روزنامه شرق / فرانک آرتا

ثبت شده در سایت پایگاه خبری تحلیلی سینما سینما کد خبر 18119 و در روز یکشنبه ۲۳ خرداد ۱۳۹۵ ساعت ۰۸:۲۴:۰۵
2024 copyright.