فاطمه حسینی شکیب عضو هیات علمی دانشکده سینما تئاتر: انیمیشن هنری ایران، در جهان صاحب جایگاه است

عضو هیات علمی دانشکده سینماتئاتر معتقد است انیمیشن هنری ایران با وجود کاستی‌ها، در جهان صاحب جایگاه است.

فاطمه حسینی شکیب نماینده بین‌الملل آسیفا گفت: ایران در خاورمیانه و کشورهای منطقه یکی از قدیمی‌ترین و قابل‌توجه‌ترین انیمیشن‌ها را داراست و در حقیقت بسیاری از همسایگان ما (به جز ترکیه) اصولا انیمیشن ندارند یا آثارشان درحدی نیست که کسی درباره آنها چیزی بداند.
او افزود: انیمیشن تجربی، شخصی و هنری ما در مقایسه با انیمیشن تجاری و تولیدات صنعتی بدنه بسیار بزرگتری را از نظر کمی و محتوای بسیار درخشان‌تری را از نظر کیفی تشکیل می‌دهد. خوشبختانه در یکی دو دهه اخیر این روند روبه رشد بوده و امروزه انیمیشن هنری ایران در جشنواره‌های متعدد داخلی و بین‌المللی می‌درخشد.
حسینی شکیب در پاسخ به این سوال که آیا تولیدات موفق در انیمیشن کوتاه می‌توانند هنرمندان را به سمت ساخت آثار بلند و تجاری سوق دهد،گفت: سینمای تجربی و هنری هر کشور منبع مولد و زایایش تولید خلاقیت و بداعت و اندیشه پویاست. بنابراین نقش اصلی این دسته از انیمیشن‌ها تغذیه و غنی‌ساختن فضای هنری و حتی تجاری‌انیمیشن است. برخی از این هنرمندان از سکوی انیمیشن کوتاه و تجربی استفاده می‌کنند تا به‌تدریج به فضای حرفه‌ای و تولیدات تجاری انیمیشن بپیوندند. اما بسیاری از هنرمندان انیمیشن قصد و علاقه‌ای برای پیوستن به این فضا ندارند و اصولا دغدغه‌شان هنر و بیان هنری و رشددادن توان‌مندی‌های هنری خودشان و کشف و شهود در امکانات این رسانه و اعتلای هنر انیمیشن به عنوان ابزاری یکتا در بیان‌گری دغدغه‌های انسانی است و قرار نیست به‌شکل مستقیم به فضای انیمیشن تجاری کمک کنند. اگر نگاه ما به فضای تجربی و هنری انیمیشن تنها از منظر فراهم آوردن نیروهای حرفه‌ای برای صنعت انیمیشن باشد، دلیل وجودی و ماهیت این نحله مهم از انیمیشن را درست متوجه نشده‌ایم. انیمیشن هنری و تجربی برای تولید درآمد ساخته نمی‌شود.
عضو شورای سردبیری فصل‌نامه «سینما انیمیشن» گفت: جشنواره پویانمایی تهران با وجود محدودیت‌ها و مشکلاتی که دارد، اتفاق فرخنده‌ای برای انیمیشن ایران بوده‌است. تداوم این جشنواره در دوره زمانی حدود ۲۴ سال به عنوان تنها فضای واقعی جمع شدن و ملاقات و تعاملات جامعه انیمیشن ایران از هنرمندان تجربی و اشخاص حرفه‌ای تا دانشجویان و بدنه آکادمیک این جریان دستاورد کمی نیست و این جشنواره – درست یا غلط – بار متولی‌‌گری و نمایندگی همه جریان‌های متعدد و متنوع این جامعه را به‌دوش کشیده‌است و قطعا در ارتقا و توسعه جایگاه انیمیشن ایران نقش مهمی را بازی کرده‌است.
حسینی شکیب ادامه داد: نهادهایی مانند مرکز گسترش که تعدادشان هم در انیمیشن ایران زیاد نیست، بهتر است با نگاهی به نمونه‌های مشابه خودشان در کشورهای مهمی که انیمیشن تجربی و کوتاه و هنری مهمی دارند (مانند فرانسه) به رشد و بهتر کردن فضاهای تجربه و گسترده‌تر کردن این فضا برای رویکردها و سلایق گوناگون هنری بپردازند و در این زمینه به روز شوند.
او افزود: ماموریت‌هایی چون کمک مستقیم به تامین نیروی حرفه‌ای برای ارتقا صنعت انیمیشن نباید جزو وظایف مرکز گسترش باشد که با این کارنامه درخشان از حمایت از انیمیشن تجربی و هنری مهم‌ترین نهاد فرهنگی دولتی‌است که موفق شده فضای ارتباط و تعامل را هم با دانشگاه و هم با هنرمندان مستقل برقرار سازد. حیف است این مسیر بسیار عالی و این‌ نتایج درخشان بخاطر دغدغه‌های اقتصادی و ضرورت‌های ایجاد صنعت انیمیشن – که از سایر نهادها و بخش‌های متولی این روزها درباره‌اش زیاد صحبت می‌شود – دچار انحراف شود.
حسینی شکیب در پایان صحبت‌هایش با اشاره به اینکه مرکز گسترش در سال‌های اخیر به نمونه موفقی از حمایت دولتی برای تولید انیمیشن هنری و مستقل و ارتقای هنر و حرفه انیمیشن بدل شده و این جایگاه با درایت و هوشمندی و سازوکارهای درست به‌دست آمده است گفت: ای‌کاش این خروجی پرافتخار دیده شود، این روند ادامه یابد و گسترده‌تر شود.

ثبت شده در سایت پایگاه خبری تحلیلی سینما سینما کد خبر 175784 و در روز دوشنبه ۹ خرداد ۱۴۰۱ ساعت ۱۴:۰۹:۰۲
2024 copyright.