فرزاد موتمن: تا بیست سال آینده چیزی به اسم سالن سینما نخواهیم داشت

‍ فرزاد موتمن نویسنده و کارگردان شناخته شده ای که در کارنامه اش آثاری چون “شبهای روشن” و “چشم و گوش بسته” دیده می‌شود،  درباره اکران آنلاین فیلم ها و تغییراتی که پیشرفت تکنولوژی برنمایش آثار سینمایی بر جا خواهد گذاشت گفت:به نظر می رسد که چیزی حدود یک دهه است که سینما چه در ایران و چه در خارج از ایران، به شیوه هایی از نمایش به جز سالن های سینما فکر می‌کند. شاید دلیل اصلی آن هم این باشد که پیش بینی می شود سالن های سینما در آینده ای نه چندان دور از سیستم نمایشی ما محو خواهند شد .

به گزارش سینماسینما ، موتمن افزود :حتی تخمین زده می شود که تا بیست سال آینده چیزی به اسم سالن سینما وجود نخواهد داشت. از یک طرف رشد و گسترش شرکتهایی مثل نتفیلیکس چنین تصوری را تقویت می کند و از طرف دیگر وقتی فیلمسازی مثل گدار ، فیلم جدید خودش را به جشنواره کن می دهد اما یک روز قبل از نمایش جشنواره ای ، فیلم خودش را روی led پخش می کند ، احساس می کنیم که گدار حرفی را با ما در میان میگذارد و در حال پیش بینی آینده نه چندان دور است.شاید به همین دلیل است که فیلم های اخیر گدار بیشتر شبیه اینستالیشن و آرت ویدئو هستند و برای اکران کتاب تصویری با چند تا از شهرداری ها شهرهای بزرگ مثل لندن و کوالالامپور قرارداد بسته که فیلمهایش در میادین بزرگ شهر به نمایش در بیاید.
شاید کرونا و شیوع فراگیر آن سبب شده  که این فکر کردن به شیوه های دیگر نمایش روند سریعتری به خود بگیرد.شاید ما زودتر از آنچه که فکرش را هم میکردیم داریم به شیوه های دیگری از اکران می رسیم واین به این معنا است که احتمالا این شیوه های جدید اکران ، شیوه های جدید روایت و شیوه های جدید تولید در سینما را بوجود بیاورند و سینما با یک تحول بزرگ در ماهیت اصلی خودش مواجه شود.ولی با همه این احوالات هنوز زود است که با قطعیت تام و تمام بتوانیم درباره این موضوع صحبت کنیم.

کارگردان فیلم هفت پرده ، درباره وضعیت اکران آنلاین در ایران  هم گفت : در ایران از چند سال پیش زمزمه های اکران و نمایش آنلاین در میان دست اندرکاران بعنوان یک راهکار شنیده میشد اما من مثل بعضی از همکارانمان به این قضیه خوشبین نیستم به این دلیل که مشکل اصلی ما در سینما اصلا اکران و سالن سینما نیست، مشکل سینمای ما امکانات اکران نیست، بلکه  انحصار اکران است.یعنی یک گروهی ( که دقیقا در زمستان سال ۸۶ تشکیل شد ) چیزی حدود ۱۵ سال است که در سینمای ایران جنایت می کنند. این گروه تمام سینمای ایران را در اختیار خودش گرفته ، تمام سالن های سینما را در اختیار گرفته ، حمایت مسئولین دولتی را هم دارد و در واقع با دولت هم به یک توافقی رسیده اند بر این مبنا که فیلم هایی که این گروه میخواهند پر فروش شود با هیچ ممانعتی روبرو نشود و از طرف دیگر فیلم هایی هم که مدیران دولتی دوست دارند که پر فروش شوند  همین گروه شرایط این اتفاق را برای آنها فراهم می کند .در نقطه دید هر دو طیف این ماجرا، یک چیزی این وسط مرد، و آن  سینمای مستقل بود. سینمایی که به آن اجازه اکران نمیدهند.

در حال حاضر فیلم سراسر شب که دو سال و نیم است برای پخش و اکران آماده است از تمام امکانات محروم است. فقط هم فیلم من نیست ، فیلم آقای کیوان علی محمدی و امید بنکدار، فیلم آقای اصغر نعیمی و بهنام بهزادی هم هست.اگر ما بخواهیم فیلمی را بسازیم که تمایل این دوستان است ( مثل چشم و گوش بسته) ، فیلم هنوز تمام نشده روی اکران است و اکران آن تمام نشده در شبکه نمایش خانگی است.این نوع از قاعده بازی خیلی رکیک است. آنها به فیلم به چشم یک کالا نگاه میکنند. اگر تو بتوانی این کالا را به آنها بدهی فیلمی که ساخته ای به سرعت اکران می شود. ولی اگر تو بخواهی فیلمی بسازی که فکر میکنی از جنس سینمایی است که خودت دوست داری، آن وقت با انواع و اقسام موانع روبرو میشوی. از جشنواره فجر تا اکران همه چیز بلاک می شود .چون اینها اغلب از جای دیگری وارد سینما شده اند و فیلم زیادی را هم ندیده اند ، تصور دیگری از فیلم و سینما دارند
مشکل ما تکنولوژی نیست ، مشکل ما انحصار فیلم ها است و من مطمئن هستم چرخه VOD و اکران آنلاین هم دچار همین انحصار خواهد شد. در نتیجه من فکر نمیکنم که اکران آنلاین هم در کشور ما اتفاق خیلی خوبی برای ما بوجود بیاورد.

کارگردان فیلم پوپک و مش ماشالله  در رابطه با بازگشایی سینما ها  با رعایت پروتکل های بهداشتی خاطر نشان کرد:به نظرم در این زمینه این پزشک ها هستند که باید نظر اصلی را بدهند .البته سینما را میتوان با رعایت پروتکل های بهداشتی باز کرد اما فکر نمیکنم با این وجود هم دیگر با استقبال چشمگیری مشابه دوران قبل از کرونا در سینما ها مواجه باشیم و سینما از این قضیه صرر هنگفت مالی خواهد دید. در این فضا، اکران آنلاین فیلم ها به خصوص آن دسته از آثاری که تخمین زده می شود فروش بالایی در سینما ها نخواهند داشت، میتواند راهگشا باشد .

فرزاد موتمن دررابطه با زمزمه هایی که درباره اکران آنلاین فیلم سراسر شب به گوش میرسد به خبرنگار ایران تیک گفت:
واقعیت این است که سراسر شب برای سینما ساخته شده است .این فیلم از معدود آثار ایرانی است که صدای ۵:۱ دارد و تصاویرش هم متناسب با پرده بزرگ گرفته شده . اما در این شرایط بخصوص که سینما ها چند ماهی است که تعطیل است ، اگر تهیه کننده تصمیم بگیرد که سراسر شب را آنلاین اکران کند من مخالفتی ندارم.

منبع: ایران تیک

ثبت شده در سایت پایگاه خبری تحلیلی سینما سینما کد خبر 137634 و در روز چهارشنبه ۲۸ خرداد ۱۳۹۹ ساعت ۱۹:۱۷:۱۳
2024 copyright.