فرهاد توحیدی در پاسخ به سینماسینما/رسیدن به جایگاه واقعی جشنواره جهانی

فرهاد توحیدیسینماسینما ، علی پاکزاد – فرهاد توحیدی براین باور است برتری ایده و خلاقیت هنرجویان ایرانی در کارگاه‌های آموزشی که با حضور هنرجویان ایرانی و خارجی برگزار می‌شود٬ کاملا نمایان است.به گزارش سینماسینما، فرهاد توحیدی در دومین روز جشنواره بین المللی فجر حاضر شد. توحیدی یکی از اساتید بخش کارگاه های فیلمنامه جشنواره بین المللی است. او دبیر جشنواره سبز نیز است.
وی در خصوص وضعیت کلی کارگاه‌های برگزار شده گفت: خروجی کارگاه شش ساعته‌ای که برگزار شد خیلی خوب بود. خروجی این کارگاه، حدود ۱۱ فیلمنامه و طرح بود که به جرات می توانم بگویم سه تای آنها خیلی خوب هستند.
توحیدی در توضیح تفاوت‌های میان شرکت‌کنندگان ایرانی و خارجی کارگاه فیلمنامه‌نویسی خود گفت: قصد ندارم تکرارکننده حرف‌هایی باشم که می‌گویند ما ایرانی‌ها خیلی خوب و عالی هستیم، ولی واقعا باید بگویم بچه‌های ما خیلی متفاوت و بهتر از شرکت کنندگان خارجی هستند. ایده های ارائه شده از سوی شرکت‌کنندگان ایرانی جذاب‌تر، پیچیده‌تر، فکر شده‌تر و موثرتر بود. از شرکت‌کنندگان خارجی چهار طرح داریم و طرح پنجمی هم در راه است، اما در مجموع کار بچه‌های خودمان خیلی بهتر است.
این فیلمنامه‌نویس باسابقه سینمای ایران درباره روند کلی جشنواره جهانی فیلم فجر اظهار داشت: آقای میرکریمی سال گذشته اتفاقی دوست‌داشتنی را رقم زد و امسال چند گام بلند رو به جلو برداشته شده است. برنامه‌ها را که می بینیم، تفاوت چشمگیری با اولین دوره جشنواره جهانی پس از جدا از شدن از جشنواره ملی داشته است. پیش از آن هم بخش بین‌الملل جشنواره به دلایل متعدد، عملا در سایه جشنواره ملی محو شده بود. در واقع بخش بین الملل فجر پیش از جدایی از بخش ملی، هیچگاه در حد یک جشنواره بین‌المللی نبود.

توحیدی اضافه کرد: فیلم های بزرگ و کارگردانان صاحب نام تمایل چندانی به حضور در این جشنواره نداشتند، چون آنها به نمایش اول فیلم خود اهمیت زیادی می‌دهند. ضمن اینکه با توجه به مختصات فرهنگی ما، قادر نیستیم هر آنچه جشنواره‌های دیگر پخش می‌کنند را به نمایش بگذاریم؛ از این جهت انتخاب‌های ما محدودتر خواهد بود و در همین دایره محدود نیز، گاهی ناچار به جرح و تعدیل فیلم‌ها هستیم. فیلمسازان عادت ندارند درباره جرح و تعدیل فیلم‌هایشان با جشنواره ها چانه زنی کنند.
وی در پایان گفت: خوشبختانه پس از جدا شدن از بخش ملی و با مدیریت میرکریمی، شاهد تعریفی نو و یک جهت گیری تازه هستیم و به سمت تمرکز بر آثاری می‌رویم که ضمن ارزشمند و دارای اعتبار بودن، به طور معمول در جشنواره‌های اسم و رسم‌دار حضور پیدا نمی‌کنند؛ این مساله به دلیل جنبه‌های هنری، روشنفکری و نخبه‌گرایانه‌ای چنین فیلم‌هایی است. اما همین مساله می‌تواند تبدیل به ویژگی جشنواره جهانی فجر شود و با جذب فیلم‌های آسیایی یا جهان اسلام، می توان جشنواره را صاحب تعریف خاص خود کرد. این تعریف به تازگی در حال شکل‌گیری است و امیدوارم این روند تداوم داشته باشد و آقای میرکریمی بتواند برنامه‌هایش را اجرا کند. در صورت پیگیری این خط، جشنواره جهانی فیلم فجر جایگاه خود را در میان جشنواره های جهانی پیدا خواهد کرد؛ متمایز خواهد شد و به طور حتم مورد توجه قرار خواهد گرفت.
توحیدی با اشاره به اینکه کارگاه‌ها در پردیس چارسو در سالن‌های سینما برگزار می‌شود٬ پیشنهاد کرد فضای مناسب‌تری برای این جلسات انتخاب شود تا به این ترتیب مسئول برگزاری کارگاه و هنرجوها در کنار هم باشند و تعامل بیشتری بین آنان شکل بگیرد.

ثبت شده در سایت پایگاه خبری تحلیلی سینما سینما کد خبر 52742 و در روز دوشنبه ۴ اردیبهشت ۱۳۹۶ ساعت ۱۶:۱۸:۱۵
2024 copyright.