فرهاد ورهرام: ورود دیجیتال به سینما یک نسل متخصص را کنار گذاشت

فرهاد ورهرام مستندساز معتقد است با ورود دیجیتال به سینمای ایران یک نسل از افراد متخصص بدون اینکه تجربه آنها به نسل جدید انتقال داده شود، کنار گذاشته شدند.

به گزارش سینماسینما، فرهاد ورهرام کارگردان فیلم مستند سینمایی «خاطرات نگاتیو» که به زودی در موزه سینمای ایران نمایش داده می شود با بیان اینکه با ورود دیجیتال به سینمای ایران یک نسل از افراد متخصص کنار گذاشته شدند، درباره ضرورت بررسی تاریخ آنالوگ در سینمای ایران گفت: سال ۱۳۷۶ با ساخت فیلم «یاد و یادگار» ناخواسته با سینمای نگاتیو خداحافظی کردم و انتقال از سینمای آنالوگ به دیجیتال یک باره اتفاق افتاد. یادم هست در اوج شور و هیجان سینمای دیجیتال در بین جوانان به استودیو فیلمساز سر زدم و دیدم با وجود اینکه دستگاه های تازه برای کار در لابراتوارها تهیه شده بود، اما استودیوها ورشکست شده و در آستانه تعطیلی بودند.

ورهرام تاکید کرد: بنابراین با ورود دیجیتال به سینمای ایران یک نسل از افراد متخصص بدون اینکه تجربه آنها به نسل جدید انتقال داده شود، کنار گذاشته شدند و نسل جوان هم بدون طی کردن سیر تاریخی سینمای آنالوگ و بدون هیچ نگاه کارشناسی به دیجیتال پیوستند.

کارگردان مستند سینمایی «خاطرات دیجیتال» گفت: در حال حاضر دو لابراتوار وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و صدا و سیما فعال هستند که آنها هم کار کپی فیلم می کنند و متاسفانه فیلم با فرمت نگاتیو ساخته نمی شود که فعالیت لابراتواری صورت گیرد. از همین رو معتقدم که باید فرصتی دوباره برای بررسی تاریخ آنالوگ فراهم شود تا نسل جدید به داشته های سینمای ایران آگاه شوند.

ورهرام بیان کرد: زمانی که لابراتورها را در حال تعطیلی بودند تصمیم گرفتم مستند «خاطرات نگاتیو» را بسازم و البته مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی نیز مساعدت کرد و در نهایت این فیلم ساخته شد.

او در پایان صحبت‌های خود با اشاره به برگزاری نشست پژوهشی «چشم اندازهای جدید سینما از آنالوگ تا دیجیتال» گفت: موزه سینما به تازگی اقدام به برگزاری نشست های تخصصی در حوزه سینما کرده است که این نشست یکی از مهمترین مباحث کارآمد برای دانشجویان و هنرجویان سینما است و امیدوارم برگزاری نشست هایی از این دست در موزه سینمای ایران تداوم داشته باشد تا یکی از کارکردهای این موزه سینمایی یعنی شناساندن تاریخ سینمای ایران عملی شود.

نشست پژوهشی «چشم اندازهای جدید سینما از آنالوگ تا دیجیتال» همراه با نمایش مستند سینمایی «خاطرات نگاتیو» از ساخته های فرهاد ورهرام روز سه شنبه هفتم آذرماه ساعت ۱۷ در سالن سینما فردوس موزه سینما برپا می شود.

منبع: مهر

ثبت شده در سایت پایگاه خبری تحلیلی سینما سینما کد خبر 73341 و در روز دوشنبه ۶ آذر ۱۳۹۶ ساعت ۱۳:۰۹:۳۶
2024 copyright.