فیلمسازی با ۲۰۰۰ تومان!

۲۰۰۰

یک فیلمساز جوان همدانی گفت: برای ساخت یک فیلم کوتاه نیاز نیست هزینه زیادی کرد به عنوان مثال بنده فیلم‌کوتاه تنها با ۲۰۰۰ تومان ساخته‌ام!

به گزارش سینما سینما ،مجتبی کرم‌پور  اظهار کرد: متولد سال ۱۳۷۶هستم و از سال ۱۳۸۷ فعالیت هنری خود را با ورود به عرصه تئاتر آغاز کردم که تا کنون ادامه دارد. در همان سال نخستین فعالیت خود را با بازیگری آغاز کرده و مقام نخست بازیگری استان را در همان کار به دست آوردم.

وی افزود: از آنجایی‌که معتقدم یک هنرمند باید از زیر و بم هنر آگاهی داشته باشد، در حرفه‌های دیگر هنر نیز فعالیت کردم. فعالیت فیلمسازی خود را از سنین نوجوانی با استفاده از موبایل آغاز کرده و به مرور زمان با پول تو جیبی خود یک دوربین خریدم. در آن دوران با نصب ساده‌ترین نرم‌افزارهای تدوین بر روی گوشی تدوین و برنامه‌های دیگر انیمیشن را آموختم.

وی ادامه داد: تقریبا از سال ۹۲ صعود حرفه‌ای و شناخته شدنم در بین هنرمندان را پس از کسب جایزه جشنواره بشردوستی در تهران به دست آوردم و پس از دریافت جایزه حمایت‌ها کم کم آغاز شد.

کرم‌پور عنوان کرد: تا به آن روز هیچ حمایت دولتی و خصوصی نسبت به فعالیتم صورت نگرفته بود حتی خودم به تک تک اداره‌ها و ارگان‌هایی که وظیفه حمایت از هنرمندان جوان را برعهده دارند و رسالتشان کشف استعداد و جذب افراد است، مراجعه کردم اما متأسفانه مرا پس زدند بنابراین با توان و هزینه خود فعالیت می‌کردم هر چند هنوز هم حمایت خوبی صورت نمی‌گیرد.

وی که امسال در جشنواره فیلم رشد به عنوان داور انتخاب شده بود، عنوان کرد: جشنواره فیلم رشد بسیار معتبر بوده و جزء با سابقه‌ترین جشنواره‌های فیلم ایران است که دوره چهل و ششم آن ۱۴ تا ۲۱ آبان‌ماه در تهران برگزار شد. هر ساله بیش از هزار فیلم در زمینه‌های مستند، انیمیشن و داستانی به این جشنواره ارسال می‌شود و یک هیئت بازبینی ۱۳ نفره فیلم‌های ارسالی را مورد ارزیابی قرار می‌دهند و تعدادی فیلم توسط این داوران انتخاب و به مرحله مسابقه که برای هر بخش یک هیئت داور ۳ نفره وجود دارد، راه پیدا می‌کنند.

وی با بیان اینکه در سال‌های ۹۲ و ۹۴ در جشنواره فیلم رشد موفق به دریافت جایزه شدم، ادامه داد: امسال ۸۲۰ فیلم از ایران و ۲۲۴ فیلم هم از ۳۰ کشور دیگر همچون اسپانیا، بلژیک، فرانسه، ژاپن، لهستان و آفریقای‌جنوبی در بخش‌های مختلف فیلم‌کوتاه، مستند، داستانی و انیمیشن به جشنواره ارسال شده بود.

این هنرمند جوان خاطرنشان کرد: در بخش فیلم دانش‌آموزان فیلمساز از بین ۱۵۰ اثر ارسالی به دبیرخانه جشنواره تعداد ۴۰ فیلم به بخش مسابقه جشنواره راه یافته بود که داوری این آثار را به همراه ۲ داور دیگر بر عهده داشتیم.

وی با بیان اینکه موضوعات ساخت فیلم برای این جشنواره آزاد بود، یادآور شد: البته موضوعاتی از قبیل دفاع مقدس، اعتیاد و … نیز در بین آثار به چشم می‌خورد به طوریکه در تمام جشنواره‌ها معمولا این موضوعات پیشنهاد می‌شود.

کرم‌پور درباره داوری در چنین جشنواره‌هایی خاطرنشان کرد: داوری کردن به دور از سلیقه شخصی کاری بس دشوار است چرا که تمام توجه باید معطوف بر این باشد که صادقانه و به دور از سلایق شخصی فیلم‌ها انتخاب شوند.

وی ادامه داد: برای داوری در جشنواره فیلم رشد ۲ روز فرصت داشتیم اما در روز نخست کل آثار که مدت زمان آنها ۲۵۰ دقیقه بود را تماشا کرده و در روز دوم به تمام فیلم‌ها از لحاظ تدوین، صدا، تصویر و … نمره داده و در نهایت بر اساس آن نمره‌ها رتبه‌بندی انجام شد.

کرم‌پور عنوان کرد: در فیلم، موسیقی بهترین مکمل است چرا که در برخی آثار مشاهده می‌شود فیلم در بسیاری موارد از ساختار قوی برخوردار است اما موسیقی مناسبی ندارد و همین باعث می‌شود کار مضمون اصلی خود را نرساند.

وی اضافه کرد: فیلمسازان باید دغدغه موضوعی را در مورد فیلم ساخته شده داشته باشند در واقع کسی در ساخت فیلمی با مضمون اعتیاد موفق می‌شود که اعتیاد را دغدغه خود بداند.

وی به بیان نظر خود در زمینه تئاتر و وضعیت این حرفه در استان همدان پرداخت و گفت: کار هنری خود را از تئاتر آغاز کردم. خوشبختانه چند سالی که همدان میزبان جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان است، وضعیت تئاتر بهتر شده و مخاطب خود را شناخته است و این جای بسی خوشحالی دارد که امروزه در بسیاری از نمایش‌ها با سالن پر روبرو می‌شویم به طوریکه برخی از نمایش‌ها تمدید اجرا دریافت می‌کنند.

وی عنوان کرد: در همدان نمایش‌ها با هر ژانری دارای مخاطب خاص است و وجود جشنواره تئاتر کودک و نوجوان عامل موفقیت در این عرصه به شمار می‌آید.

این هنرمند همدانی در ادامه گفت: با توجه به شناختی که از فیلمسازان همدانی دارم آنها معمولا منتظر هستند تا حمایت دولتی صورت گیرد اما برای موفق شدن در این عرصه باید تلاش کرد و از توان و استعداد خود مایه گذاشت. برای ساخت یک فیلم کوتاه نیاز نیست هزینه زیادی کرد به عنوان مثال بنده فیلم‌کوتاه تنها با ۲۰۰۰ تومان ساخته‌ام! بنابراین اگر بیاموزیم چگونه گروه داشته باشیم ساخت فیلم کوتاه سهل‌تر می‌شود.

وی به فیلمسازان توصیه کرد: از تجربیات فیلمسازان دیگر  استفاده کنند، یک فیلمساز لازم است متن خود را با افراد عارف و عامی در میان بگذارد چه با کسی که فیلمساز است چه کسی که هیچ سررشته‌ای از فیلم ندارد، این کار پی‌بردن به ضعف‌های متن است چرا که با این عمل می‌توانیم دریابیم متن از لحاظ مفهومی در چه جایگاهی است.

کرم‌پور یادآور شد: هنرمندان نباید ناامید شوند چرا که ناامیدی برای هنرمند معنایی ندارد همچنین زمانی‌که کلمه “من” وارد این وادی شود به طور قطع سد راه پیشرفت می‌شود چرا که وقتی کسی ادعای برتری کند و مدام بگوید من بهتر هستم، نمی‌تواند از تجربیات دیگران استفاده کند چرا که “من” اجازه نمی‌دهد بهتر از خود را ببیند.

وی عنوان کرد: فیلمسازان باید با پیگیری و پشتکار هدف خود را به انجام برسانند به طوریکه مکرر مشاهده شده افرادی پس از اتمام دوره‌های آموزشی فیلمسازی یا بازیگری تئاتر حتی برای دیدن یک نمایش هم نرفته‌ و در منزل خود منتظر نشسته‌اند تا یکی از کارگردان‌ها با او تماس گرفته و درخواست بازی کند که این تصور کاملا اشتباه است و افراد باید بدانند بازیگری تنها چند جلسه کلاس رفتن نیست.

کرم‌پور اظهار کرد: هنرمند برای ارضای روحی خود باید کار کند به طوریکه علاقه اجازه نمی‌دهد از این کار دست بردارد البته قابل ذکر است که هنرمند اگر ذهنش از تمام لحاظ به ویژه مالی آزاد باشد می‌تواند قلم بر دست گیرد.

گفتنی است؛ مجتبی کرم‌پور، هنرمند جوانی است که در جشنواره‌های نوجوان سالم، فیلم بشردوستی و اعتیاد و آسیب‌های اجتماعی شرکت کرده و موفق به کسب رتبه‌های برتر شده است. او در جشنواره بین‌المللی فیلم رشد با فیلم “لذت یک نگاه” موفق به کسب دیپلم افتخار، لوح سپاس و هدیه نقدی شد و امسال به عنوان داور جوان در چهل و ششمین جشنواه بین‌المللی فیلم رشد حضور یافت.

منبع : ایسنا

ثبت شده در سایت پایگاه خبری تحلیلی سینما سینما کد خبر 38123 و در روز دوشنبه ۱۳ دی ۱۳۹۵ ساعت ۱۱:۴۶:۵۹
2024 copyright.