فیلمنامه‌نویسی نغمه ثمینی و رخشان بنی اعتماد در دهلی

نغمه ثمینی که با همراهی رخشان بنی‌اعتماد کارگاه فشرده فیلمنامه‌نویسی را در قالب سفری به هند برگزار می‌کند، تأکید کرد که این کارگاه به منزله کپسول فیلمنامه‌نویسی نیست.

این نمایشنامه‌نویس، فیلمنامه‌نویس و پژوهشگر گفت: کارگاه فیلمنامه‌نویسی در دهلی در ادامه کارگاه‌های تجربه‌های نوشتن در محیط است که تا به حال چند دوره‌اش برگزار شده و دو دوره آن به اجرا رسیده است.

ثمینی اضافه کرد:‌ قرار است در این دوره روی فیلمنامه‌نویسی کار شود و خانم بنی‌اعتماد نیز همراه گروه است.

این استاد دانشگاه درباره شکل برگزاری این کارگاه مشارکتی توضیح داد:من بیشتر روی بخش شناخت اساطیر کار می‌کنم و خانم بنی‌اعتماد روی بخش فیلمنامه‌نویسی متمرکز است و با این شیوه تقسیم کار کرده‌ایم.

ثمینی در ارزیابی تجربه‌های قبلی خود در برگزاری کارگاه‌های نمایشنامه‌نویسی در هند و ترکیه که به کوشش موسسه «ژیوار» برگزار شده است، ادامه داد: این گونه سفرها همیشه با تجربه‌های خوبی همراه است و هر بار این تجربه‌ها به لحاظ شرکت‌کنندگان کامل‌تر می‌شود و برنامه سفر و جزئیات کارگاه‌ها روند بهتری پیدا می‌کند، اما همچنان جای کار بسیار دارد.

نویسنده نمایشنامه‌های «خواب در فنجان خالی» و «شکلک» با اشاره به اینکه این کارگاه‌ها کاملا به صورت خصوصی برگزار می‌شود، افزود: آرزو داشتم نهاد یا ارگانی از برگزاری این کارگاه‌ها حمایت می‌کرد تا کمترین بار مالی بر دوش هنرجویان قرار بگیرد. بهترین شکل این بود که می‌توانستیم از میان متقاضیان، تعدادی را انتخاب کنیم اما متأسفانه چون به شکل کاملا خصوصی برگزار می‌شود و برگزارکنندگان از جایی حمایت نمی‌شوند، ناچاریم از میان کسانی که ثبت نام می‌کنند، تعدادی را همراه خود ببریم.

به گفته او، مرکز برگزاری این کارگاه‌ها شهر دهلی است و از آنجا که این کارگاه ویژه فیلمنامه‌نویسی است، باید مکان متمرکزی داشته باشد.

ثمینی که پیش از این کارگاه نمایش‌نامه‌نویسی در سفر را برگزار کرده که نتیجه آن اجرای چند نمایش کوتاه توسط شرکت‌کنندگان بود، درباره چشم‌انداز ساخت فیلم‌های کوتاه براساس فیلمنامه‌هایی که در این کارگاه‌ نوشته می‌شود، نیز توضیح داد: وجه مهم این کارگاه و مهمترین تعهد آن بحث آموزش است. به همین دلیل در مورد بقیه مسائل مثل ساخت فیلم تعهدی نداریم. اما اگر نتیجه کارها خیلی خوب از آب دربیاید، می‌توان راه‌هایی برای ساخت فیلم‌های کوتاه اندیشید اما اکنون پاسخ به این پرسش خیلی زود است چون شاید هنرجویان نیازمند زمان و کار بیشتری روی آثار خود باشند. به هر حال نتیجه این کارگاه تعیین کننده است.

این استاد دانشگاه خاطرنشان کرد: هدف این کارگاه مطلقا به معنای فیلمنامه‌نویسی آسان یا فیلمنامه‌نویسی در یک هفته نیست و اولین حرف ما این است که کسانی که ثبت نام کرده‌اند، مورد بازبینی کلی قرار می‌گیرند. این کارگاه بیشتر هنرجویان را در معرض نوشتن فیلمنامه قرار می‌دهد، چرا که حتی با گرفتن مدرک لیسانس هم مشخصا کسی نویسنده نمی‌شود.

ثمینی تأکید کرد: این کارگاه‌ها مطلقا به معنای کپسول نویسندگی نیست که اگر چنین بود و افراد می‌توانستند در یک هفته فیلمنامه‌نویس یا نمایشنامه‌نویس شوند، که نویسندگی آنقدر رنج و مرارت نداشت.

کارگاه مشترک فیلمنامه‌نویسی توسط نغمه ثمینی و رخشان بنی اعتماد نیمه دوم بهمن‌ماه در دهلی برگزار می‌شود و سقف شرکت‌کنندگان در این کارگاه ۱۵ نفر تعیین شده است.

موسسه ژیوار که یک موسسه گردشگری است، پیش از این کارگاه‌های نمایش‌نامه‌نویسی، شعر، عکاسی و … در سفر را برگزار کرده است.

منبع: ایسنا

انتهای پیام

ثبت شده در سایت پایگاه خبری تحلیلی سینما سینما کد خبر 7832 و در روز یکشنبه ۲۹ آذر ۱۳۹۴ ساعت ۱۴:۴۱:۳۹
2024 copyright.