فیلم‌های تازه از راه رسیده سینما چقدر می‌فروشند؟

مسعود میر/ روزنامه‌نگار
تابستان روی جهنمی‌اش را به رخ می‌کشد و در این ایام تفتیده همه دلخوشی برای بقای فیلم‌های روی پرده، با غروب وصلت‌ یافته است؛ آفتاب که بی‌رمق می‌شود خنکای سالن‌ها دلبری را شروع می‌کنند و رفاقت شب و سینما می‌شود بهانه بقا. دردسر سالن‌های خالی در نیمروز را با افزایش مراجعه جماعت محصل در تابستان به سینما تاخت بزنید تا تابستان و سینما همچنان رفیق بمانند.

اینها را گفتیم تا برسیم به اوضاع و احوال گیشه سینماها که در گرم‌ترین روزهای سال تا این لحظه چندان هم گرمازده نیست. نخستین فیلم تازه از راه رسیده «دارکوب» به کارگردانی بهروز شعیبی است. این کارگردان پرکارکه هنوز به ۴۰سالگی نرسیده، ساخت دارکوب را دغدغه مهم فعالان اجتماعی خواند که پس از مدت‌ها تحقیق بالاخره آن را ساخته است. او معتقد است که با دارکوب توانسته حرف بسیاری از مردم را مطرح کند‌؛ حرف‌هایی که در جنجال‌های سیاسی و اجتماعی شنیده نمی‌شوند. دارکوب گروه بازیگران قابل اعتنایی دارد که سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول زن و سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش مکمل مرد را در جشنواره سی‌و‌ششم فیلم فجر صید کردند. سارا بهرامی و جمشید هاشم‌پور با جوایزشان دارکوب را در گیشه بیمه کرده‌اند و البته امین حیایی و مهناز افشار را هم باید به این تیم افزود تا اوضاع خوب دارکوب در فهرست بازیگران نمایان‌تر شود. دارکوب در یک هفته‌ای که از آغاز اکرانش می‌گذرد، حدود نیم میلیارد تومان فروش داشته‌است. به‌ جز دارکوب ۲فیلم جدید دیگر هم از هفته گذشته روی پرده سینماها رفته‌اند؛ اولی «به وقت خماری» ساخته محمدحسین لطیفی و دیگری «خاله قورباغه» ساخته افشین هاشمی است. به وقت خماری را می‌شود از همان شمایل پوستر و ترکیب بازیگرانش به گروه فیلم‌هایی نسبت داد که برای جذب مخاطب عام نقشه کشیده‌اند. از رعنا آزادی‌ور و مهدی فخیم‌زاده بگیرید تا هومن برق‌نورد و ابوالفضل پور‌عرب در فهرست بازیگران این فیلم که قصه یک مراسم ازدواج را تعریف می‌کند حاضرند. به وقت خماری تا‌کنون ۲۸۰میلیون تومان فروخته و البته با ۷۰سینمایی که در اختیار دارد احتمالا فروش صعودی خود را ادامه خواهد داد.

«خاله قورباغه» اما حکایت دیگری دارد. فیلم کودکانه افشین هاشمی که فرشته طائرپور آن را تهیه کرده‌است بیش از هر چیز برای کودکانی محبوب خواهد بود که می‌خواهند تجربه تماشای فیلم مناسب سن‌شان را نه پای دستگاه سینمای‌خانگی که در سالن سینما داشته باشند. خاله‌قورباغه کمی بیش از ۲۰۰میلیون ‌تومان فروش داشته و هنوز برای جذب مخاطب در گروه سنی کودک فرصت دارد. فیلم «مرداد» هم در ۳سالن و به‌صورت محدود نمایش خود را از هفته گذشته آغاز کرده‌است. فیلم بهمن کامیار با بازی محمدرضا فروتن و مهتاب کرامتی بالطبع فروش جالبی هم ندارد و با حدود ۱۲میلیون تومان فروش حال و روز خوبی را از سر نمی‌گذراند. جالب اینکه مجموع فروش یک هفته گذشته این فیلم‌های جدید، با فروش هفتگی صدر‌نشین اکران تابستان یعنی «تگزاس» اختلافی در حدود ۱۰۰میلیون تومان را نشان می‌دهد. تگزاس در یازدهمین هفته اکران مجموع فروش خود را به ۱۲میلیارد تومان نزدیک‌تر کرد و فروش هفتگی حدود ۸۰۰میلیون تومان را به ثبت رسانده‌ است. نکته آخر اینکه از چهارشنبه گذشته هم بالاخره «هزارپا» به پرده سینماها رسید و احتمالا در روزهای آینده خبرهای جالبی درباره میزان فروش این فیلم کمدی ساخته ابوالحسن داوودی خواهیم شنید که از زوج مخاطب‌پسند رضا عطاران – جواد عزتی بهره برده است.

همشهری

ثبت شده در سایت پایگاه خبری تحلیلی سینما سینما کد خبر 91651 و در روز سه شنبه ۱۹ تیر ۱۳۹۷ ساعت ۰۱:۲۶:۴۱
2024 copyright.