فیلم «دختر» ساخته رضا میرکریمی ۳ جایزه اصلی جشنواره مسکو را گرفت

فیلم دختر ساخته سیدرضا میرکریمی حاضر در بخش اصلی رقابتی سی و هشتمین جشنواره بین المللی سینمایی مسکو سه جایزه اصلی برترین فیلم، بهترین بازیگر نقش اول مرد و انتخاب برتر فدراسیون سینماگران روسیه را کسب کرد.

به گزارش سینماسینما، در مراسم اعلام نتیجه آرای هیات داوران این جشنواره که امروز (پنجشنبه) در سینمای روسیه برگزار شد، دختر توانست عنوان برترین فیلم را کسب و جایزه این بخش یعنی تندیس طلایی گئورگی مقدس را کسب کند.
هیات داوران ساخته میرکریمی را از جمع آثار ۱۲ فیلم ساز روسی و خارجی که در بخش اصلی رقابتی جشنواره مسکو شرکت داشتند، به عنوان فیلم برتر برگزیدند.
همچنین در این مراسم که رضا ملکی رایزن فرهنگی سفارت جمهوری اسلامی ایران شرکت داشت، فرهاد اصلانی بازیگر اصلی مرد فیلم دختر به علت بازی روان و توانمند در برقراری ارتباط با مخاطب به عنوان بهترین بازیگر برگزیده شد.
کارگردان فیلم پس از اعلام عنوان جایزه بهترین بازیگر نقش اول برای هنرپیشه فیلم دختر گفت: هیچگاه در فیلم هایم از بازیگر تکراری استفاده نمی کنم، ولی فرهاد اصلانی یک استثنا است.
دختر همچنین در بخش آرای بینندگان جشنواره سینمایی مسکو دومین فیلم برتر شد. سومین جایزه «دختر»جایزه فدراسیون سینماگران روسیه بود. مسئولان داوری این بخش از جشنواره سینمایی مسکو، شرکت دختر در جمع فیلم های این جشنواره را ارزشمند و پیام آن را سازنده، انسانی و بسیار پراحساس خواندند.

هیئت داوران «NETPAC» (شبکه توسعه سینمای آسیا) نیز جایزه خود را مستند «سونیتا» ساخته رخساره قائم مقامی اعطاء کردند.

میرکریمی دختر
در فیلم دختر فرهاد اصلانی، مریلا زارعی، ماهور الوند، شاهرخ فروتنیان، مسعود سخایی، نیوشا مدبر و… بازی می کنند که موضوع آن تلاش یک دختر برای اثبات توانایی استقلال خود در برابر مخالفت پدر با یک خواسته مسافرت مستقل وی است.
خبرگزاری اسپوتنیک نیز با این توصیف که سینمای ایران دربرگیرنده «انگیزش احساسات عمیق» در بیننده است به نقل از یکی از بینندگان روسی نوشت: فیلم دختر هیجان آور است و احساس کردن بسیاری چیزها را می آموزد. همیشه از ایرانیان منتظر سینمایی هستیم که دارای درک بسیار عمیق از زندگی و روابط انسانی باشد. چنین رابطه نازک بین نسل ها، بین زن و مرد که بویژه در شرق مهم است از صفات شگفت انگیز سینمای ایران به شمار می رود.
اسپوتنیک همچنین افزوده است: منتقدان سختگیر حرفه ای سینمای روسیه نیز از ساخته میر کریمی قدردانی کردند و آن را به عنوان یک داستان انسانی ارزشمند خواندند.
خانه سینمایی اتحاد سینماگران روسیه در باره این فیلم معتقد است: سینمای ایرانی با چنین داستان هایی بر مبنای روابط اعضای خانواده مشهور است که مورد توجه بینندگان قرار می گیرد.
به گزارش سینماسینما، همچنین فیلم محمد رسول الله (ص) حاضر در بخش جنبی جشنواره مسکو در سینما اکتیابر در چند نوبت به نمایش در آمد که مورد استقبال قرار گرفت و مجید مجیدی کارگردان فیلم نیز در پایان به پرسش های تماشاگران پاسخ گفت.
این فیلم با بازی علیرضا شجاع‌نوری، مهدی پاکدل، پانته‌آ مهدی‌نیا، مینا ساداتی، ساره بیات، محسن تنابنده و داریوش فرهنگ در برگیرنده وقایع از زمان اقدام ابرهه برای لشکرکشی با هدف از بین خانه خدا، دوران جاهلیت و سپس تولد تا ۱۳ سالگی حضرت محمد (ص) پیامبر گرامی اسلام است.
این دو فیلم با همکاری رایزنی فرهنگی سفارت جمهوری اسلامی ایران در مسکو به این جشنواره رسید.
در سی و هشتمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم مسکو حدود ۲۰۰ فیلم در ۲۰ بخش که مهم ترین آنها اصلی، جنبی، مستند و پرسپکتیو است از سینمای کشورهای مختلف از جمله ایتالیا، چین، هند، ژاپن، فیلیپین، یمن و فرانسه شرکت دارند.
جشنواره بین المللی فیلم مسکو بنیاد گذاشته شده از سوی ژوزف استالین رهبر وقت شوروی همتراز جشنواره های سینمایی کن و برلین معرفی می شود.
این جشنواره که برای نخستین بار سال ۱۹۳۵ برگزار و پس از یک دوره طولانی وقفه سال ۱۹۵۹ از سرگرفته شد، سالانه است.
ریاست این جشنواره را نیکیتا میخالکف کارگردان و هنرپیشه معروف روسی که به اسپیلبرگ روسیه شهرت یافته، بر عهده دارد.

ثبت شده در سایت پایگاه خبری تحلیلی سینما سینما کد خبر 19259 و در روز پنجشنبه ۱۰ تیر ۱۳۹۵ ساعت ۲۱:۴۷:۴۸
2024 copyright.