قدر پیشکسوتان را تا زنده هستند بدانیم/ گلایه‌ کارگردانی که پس از دو دهه فیلم ساخت

مجید قاری‌زاده جمشید مشایخیمجید قاری‌زاده کارگردان کهنه‌کار سینمای ایران از شرایط اکران فیلم جدید خود انتقاد کرد.

به گزارش سینماسینما مجید قاری‌زاده کارگردان فیلم سینمایی “رفقای خوب” که چند روزی است وارد عرصه اکران عمومی شده است، با ابراز نارضایتی از برخی از همکاران در عرصه سینما، گفت: ما در سینما نمی‌توانیم برای بلندمدت برنامه‌ریزی کنیم، مخصوصاً در زمان اکران شرایط بسیار سخت است و دلگیرم از این بخش و از سوی دیگر ممنونم از همه آن‌هایی که به من در به ثمر نشستن این فیلم کمک کردند.

او ادامه داد: دلگیرم از اینکه من پنج پیشکسوت عرصه سینما (جمشید مشایخی، داریوش اسدزاده، محمد کاسبی، عنایت بخشی و رضا رویگری) را در کنار هم در این فیلم دور هم جمع کردم و از آن‌ها دعوت کردم تا در این کار حضور داشته باشند، اما برای گرفتن سالن سینما باید کلی دوندگی کنم تا بتوانم یک سالن مناسب بگیرم، در حالی که به من می‌گویند سالن مناسب نیست چرا که فیلمم چهره ندارد.

کارگردان فیلم‌های “پدربزرگ”، “سرزمین آرزوها” و “دخترم سحر” افزود: این در حالی است که در برنامه‌های مختلف دائماً از این افراد دعوت می‌شود تا حضور داشته باشند و این قلب آدم را به درد می‌آورد. این نشان می‌دهد ما این عزیزان را تا زمانی که زنده هستند می‌خواهیم تا با آن‌ها عکس یادگاری داشته باشیم ولی به کارهایشان در این سنین توجه نمی‌شود. وقتی این عزیزان را از دست می‌دهیم غمگین هستیم، اما تا زمانی که زنده هستند قدر آن‌ها را نمی‌دانیم و به کارشان اهمیت نمی‌دهیم.

این کارگردان بیان کرد: برای اکران این فیلم به من بسیار سخت گذشت، چرا نباید سینمایی مانند سینما فرهنگ که بخشی از آن متعلق به فارابی است به ما توجه نکند و سالن در اختیار ما نگذارد. سینما کم است اگر این عزیزان را وقتی از دست می‌دهیم تا این اندازه ناراحت می‌شویم و گریبان می‌دریم، چرا تا زنده هستند قدرشان را نمی‌دانیم.

او درباره داستان “رفقای خوب” با نام قبلی “سلام پدربزرگ” عنوان کرد: قصه فیلم درباره بازیگری قدیمی است که سال‌هاست بازی نمی‌کند و فراموش شده است و حالا که بناست مراسم تجلیلی برایش برگزار شود هم هیچ‌کس از محل زندگی‌اش خبر ندارد. اینجاست که رفقای قدیمی این بازیگر که آن‌ها نیز مدت‌هاست به دنبالش هستند درصدد برمی‌آیند تا با کمک نوه‌اش، او را پیدا کنند.

کارگردان فیلم‌های “شقایق”، “بی‌قرار” و “پسران آجری” درباره بازخورد فیلم “رفقای خوب” در زمان اکران، گفت: فکر می‌کنم این فیلم کشش خوبی برای برقراری ارتباط با مخاطب داشته باشد، ولی این بستگی به شرایط اکران هم دارد. این فیلم همراه یک حس نوستالژی است و حسی است که این روزها کمتر به آن پرداخته می‌شود و به دنبال یک جرقه و فرصت است.

قاری‌زاده با ابراز گلایه از وضعیت اکران اظهار کرد: من از سال گذشته این فیلم را آماده اکران دارم و می‌توانستم در زمان تولید نیز از چهره‌های جوان و موضوعی جوان‌پسند استفاده کنم و فیلمی پرفروش داشته باشم، اما نخواستم این کار را انجام دهم، چرا که احساس می‌کنم الان نیاز به این کار بود و باید این تلنگر الان زده می‌شد و متأسفم که بی‌رحمانه به ما سالن نمی‌دهند. من به دنبال جنجال نیستم برای اینکه سوار هیچ موجی نمی‌شوم تا با آن همراه شوم و فیلمم را با این جریان نشان دهم. ولی چطور ممکن است شما هفته گذشته آقای مشایخی را ببرید در مراسم جشنتان و حالا که فیلم او می‌خواهد اکران شود بگویید جا نداریم؟

این کارگردان کهنه‌کار در خاتمه درباره وضعیت حال حاضر سینما گفت: در یک کلام می‌گویم، اگر عدالت نباشد که این روزها نیست، قوی قوی‌تر و ضعیف ضعیف‌تر می‌شود و اولین چیزی که از دست می‌دهیم خیر و برکت است. همه چیز آمار نیست و این خیر و برکت زمانی است که حال بقیه را نیز بپرسند.

 

منبع: هنرآنلاین

ثبت شده در سایت پایگاه خبری تحلیلی سینما سینما کد خبر 27297 و در روز یکشنبه ۲۸ شهریور ۱۳۹۵ ساعت ۱۱:۴۸:۲۸
2024 copyright.